https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków szykuje się do kluczowej inwestycji drogowej w Nowej Hucie. Sam projekt pochłonie niemal 2 mln zł

Jolanta Białek
Rozpoczyna się opracowywanie dokumentacji dla kompleksowej przebudowy Alei Solidarności w Nowej Hucie. Projekt powinien być gotowy w ostatnim kwartale przyszłego roku
Rozpoczyna się opracowywanie dokumentacji dla kompleksowej przebudowy Alei Solidarności w Nowej Hucie. Projekt powinien być gotowy w ostatnim kwartale przyszłego roku fot. Anna Kaczmarz
Rusza projektowanie gruntownej przebudowy jednego z najbardziej zniszczonych torowisk tramwajowych w Krakowie – na Alei Solidarności w Nowej Hucie, na odcinku od Placu Centralnego do drogi S7. W ramach przyszłych prac, o szacunkowej wartości 100 mln zł, zmodernizowana zostanie także ok. 1,5 km jezdni. Zarząd Dróg Miasta Krakowa wybrał właśnie firmę, która przygotuje dokumentację dla wyczekiwanej inwestycji. Projekt ma być gotowy w ostatnim kwartale 2025 roku.

Koszt opracowania dokumentacji to 1,918 mln zł. Taką cenę (najniższą z wszystkich ofert) zaproponowała krakowska firma Progreg, która dostatnie 15 miesięcy na przygotowanie całościowego projektu (wraz z decyzją środowiskową i zride-m) dla modernizacji Alei Solidarności.

To kluczowa, a jednocześnie chyba najbardziej reprezentacyjna droga w Nowej Hucie, która jednak od dawna jest w fatalnym stanie. Aleja Solidarności łączy okolice kombinatu z placem Centralnym w Nowej Hucie. Obsługuje osiedla: Centrum A, Centrum B, Szkolne i Stalowe, a także rejon Zalewu Nowohuckiego. Przebudowa tej trasy jest ogromnie wyczekiwane także przez mieszkańców, którzy podczas konsultacji w 2023 roku zgłosili szereg propozycji odnośnie przyszłego kształtu infrastruktury drogowej w tym rejonie.

- Projekt obejmie swym zakresem wszystkie elementy składowe ulicy, czyli: sieci podziemne, chodniki, drogi dla rowerów, zieleńce, jezdnie, torowisko. Zakres zadania został poszerzony o odcinek między skrzyżowaniem z ulicą Bulwarową a budowanym obecnie wiaduktem nad powstającą trasą S7. Na tym fragmencie projektant będzie musiał zaplanować drogi dla rowerów oraz dodatkową zwrotkę na wysokości skrzyżowania z ul. Wańkowicza (tak, by możliwy był wjazd w tą ulicę jadąc od strony Placu Centralnego), a także zaproponować koncepcję przebudowy mostu nad Dłubnią oraz zaprojektować retencję wody opadowej dla Alei Solidarności tak, żeby rozwiązać problem zalewanych podczas nawalnych deszczów piwnic pobliskich budynków. Projektant będzie musiał wziąć pod uwagę wynik ubiegłorocznych konsultacji społecznych i zaproponować taki kształt przyszłej Alei Solidarności, który będzie satysfakcjonujący dla większości mieszkańców – przekazał nam Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

Bieżący, odcinkowy remont Alei Solidarności potrwa do końca września 2024

Przebudowa Alei Solidarności, to melodia przyszłości, a trasa jest w stanie katastrofalnym. Stąd od wiosny tego roku, trwa odcinkowy remont tej drogi, polegający przede wszystkim na renowacji nawierzchni jezdni. W ramach przedsięwzięcia prowadzone są także najpilniejsze prace naprawcze (m.in. wymiana krawężników, remont parkingów).

Obecnie rozpoczyna się ostatni etap tych prac, na odcinku pomiędzy placem Centralnym a Aleją Przyjaźni. Roboty mają zakończyć się przed 30 września 2024.

Eurojackpot. Które kraje wygrywają najczęściej?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska