Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj na środku Alej Trzech Wieszczów kosztem zieleni czy schowany w tunelu?

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów.
Na Politechnice Krakowskiej powstały wstępne projekty nowej linii tramwajowej wzdłuż Alej Trzech Wieszczów. Materiały Politechniki Krakowskiej
Na zamówienie miasta opracowano siedem wariantów przebiegu linii tramwajowej na odcinku Nowy Kleparz – plac Inwalidów, a więc wzdłuż al. Słowackiego. Opinią dla tej inwestycji w czwartek (7 kwietnia) zajęła się Komisja Architektury Rady Dzielnicy I Stare Miasto. Okazało się, że trudno podjąć decyzję i zarekomendować konkretny wariant do realizacji. Tak wśród mieszkańców jak i radnych zdania są podzielone. Dominuje jednak obawa o to, by w ramach inwestycji nie doszło do zniszczenia zieleni na Alejach Trzech Wieszczów.

FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

od 16 lat

- Do Rady Dzielnicy I wpłynęło około 20 opinii mieszkańców alei Słowackiego a także sąsiednich ulic dotyczących proponowanej linii tramwajowej. Zdecydowana większość odrzuca jakąkolwiek ingerencję w tę przestrzeń. Jedna osoba wyraziła możliwość poprowadzenia trasy w tunelu - poinformował radny Marcin Orski.

Przytoczył też opinie mieszkańców, którzy podkreślali, że ich zdaniem wycinka drzew na Alejach związana z inwestycją jest niedopuszczalna i byłoby to demolowanie krajobrazu kulturowego miasta. Zwracano uwagę, że to zadanie będzie zagrożeniem dla zabytkowej zabudowy Alei Trzech Wieszczów. Jako kontrargument mieszkańcy wskazywali również ogromne nakłady finansowe z jakimi mogłoby się wiązać przedsięwzięcie, choć na razie projektanci nie podają konkretnych kosztów. Przeciwnicy inwestycji przekonywali, że zamiast wydawać pieniądze na nową linię tramwajową i rozkopywać Aleje można byłoby zmienić tam organizację ruchu i zwiększyć liczbę kursów autobusów.

Trwają prace związane z układaniem nawierzchni w tunelach Trasy Łagiewnickiej.

Kraków. Trasa Łagiewnicka ma być gotowa za trzy miesiące. Te...

Prowadzący posiedzenie Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej Rady Dzielnicy I, jej przewodniczący Jędrzej Chodziński, zaznaczył jednak, że otrzymał także ok. 30 pozytywnych opinii w sprawie proponowanej nowej linii tramwajowej. Przekonywał, że wciąż jest za mało danych dotyczących planowanej inwestycji. - Być może bez względu na to, jaki wariant zostanie wybrany, wycinki zieleni na Alejach nie da się uniknąć. Drugą ważną rzeczą jest to, czy proponowana linia może w przyszłości zostać przedłużona. Warto byłoby się dowiedzieć czy są takie plany. Na razie nie mamy pewności co do zakresu zmian dotyczących zieleni i sensowności tej inwestycji - mówił Jędrzej Chodziński.

Ostatecznie Komisja Architektury Rady Dzielnicy I nie wydała na razie opinii co do tego, który wariant linii tramwajowej w al. Słowackiego byłby wskazany.

Przypomnijmy, że na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska za 947 702 zł zajmuje się przygotowaniem koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów. Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo, jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.

W przypadku tunelu tramwajowego brane są pod uwagę dwa rozwiązania. Jedno z nich zakłada, że za skrzyżowaniem ulic Karmelickiej i Królewskiej tramwaj wjeżdżałby pod ziemię. Wyjazd znajdowałby się w okolicach ul. Śląskiej, a następnie torowisko łączyłoby się z istniejącymi trasami tramwajowymi w ul. Długiej i Kamiennej. Drugie rozwiązanie dotyczy budowy dłuższego tunelu. Zjazdy do niego znajdowałyby się więc na ul. Królewskiej i Karmelickiej. To oznaczałoby jednak, że część ul. Karmelickiej (od strony Alej) trzeba byłoby wyłączyć z ruchu samochodowego. Z drugiej strony spod ziemi tramwaj wyjeżdżałby na ul. Długiej i Kamiennej.

- Nasze zadanie jest w pierwszej fazie opracowania, czyli planujemy wstępne rozwiązania geometryczne. Teraz koncepcje są konsultowane z szeregiem jednostek miasta Krakowa. Kolejnym etapem będą konsultacje społeczne, a później koncepcja będzie uszczegóławiana. Na razie nie analizowaliśmy wpływu planowanej linii na hałas, a także nie porównywaliśmy pod tym względem wariantów. Oczywiste jest, że wariant tunelowy będzie bardziej cichy niż naziemny, ale ma też szereg innych minusów, jakimi są większe koszty, czy też problem z samą budową - wyjaśnił Marcin Koszera z firmy Sweco.

Przyznał, że w przypadku budowy tunelu trzeba byłoby w znacznym stopniu przebudować infrastrukturę podziemną w al. Słowackiego. Wybranie takiego rozwiązania może mieć też wpływ na stan wód podziemnych.

Radni z "jedynki" dopytywali się też, jaką metodą byłby drążony tunel. - Nie ma szczegółowych deklaracji w tym zakresie. To zbyt wczesny etap na to. Nie jest jednak łatwo wykonać tunel metodą górniczą w środku miasta. Myślałbym bardziej o metodzie odkrywkowej, ale mówię to niezobowiązująco - mówił Marcin Koszera.

Są też sugestie ekspertów, że nowa linia będzie mieć sens, jeżeli zostanie przedłużona. Zdaniem Marka Bauera z Politechniki Krakowskiej, specjalisty w dziedzinie transportu, priorytetowa powinna być budowa linii tramwajowej, ale nie tylko na planowanym przez urzędników odcinku wzdłuż al. Słowackiego, lecz na całych Alejach Trzech Wieszczów i dalej w kierunku Podgórza, co najmniej do ronda Matecznego, a najlepiej wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.

Co na to urząd? - Zgadzamy się, że linia tramwajowa powinna powstać do ulicy Wielickiej, ale to byłby miliardowy projekt, więc to nieco inny, odległy temat - przyznaje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska