FLESZ - Jakie auta sprzedają się w Polsce najlepiej?

- Do Rady Dzielnicy I wpłynęło około 20 opinii mieszkańców alei Słowackiego a także sąsiednich ulic dotyczących proponowanej linii tramwajowej. Zdecydowana większość odrzuca jakąkolwiek ingerencję w tę przestrzeń. Jedna osoba wyraziła możliwość poprowadzenia trasy w tunelu - poinformował radny Marcin Orski.
Przytoczył też opinie mieszkańców, którzy podkreślali, że ich zdaniem wycinka drzew na Alejach związana z inwestycją jest niedopuszczalna i byłoby to demolowanie krajobrazu kulturowego miasta. Zwracano uwagę, że to zadanie będzie zagrożeniem dla zabytkowej zabudowy Alei Trzech Wieszczów. Jako kontrargument mieszkańcy wskazywali również ogromne nakłady finansowe z jakimi mogłoby się wiązać przedsięwzięcie, choć na razie projektanci nie podają konkretnych kosztów. Przeciwnicy inwestycji przekonywali, że zamiast wydawać pieniądze na nową linię tramwajową i rozkopywać Aleje można byłoby zmienić tam organizację ruchu i zwiększyć liczbę kursów autobusów.
Kraków. Trasa Łagiewnicka ma być gotowa za trzy miesiące. Te...
Prowadzący posiedzenie Komisji Architektury i Infrastruktury Komunalnej Rady Dzielnicy I, jej przewodniczący Jędrzej Chodziński, zaznaczył jednak, że otrzymał także ok. 30 pozytywnych opinii w sprawie proponowanej nowej linii tramwajowej. Przekonywał, że wciąż jest za mało danych dotyczących planowanej inwestycji. - Być może bez względu na to, jaki wariant zostanie wybrany, wycinki zieleni na Alejach nie da się uniknąć. Drugą ważną rzeczą jest to, czy proponowana linia może w przyszłości zostać przedłużona. Warto byłoby się dowiedzieć czy są takie plany. Na razie nie mamy pewności co do zakresu zmian dotyczących zieleni i sensowności tej inwestycji - mówił Jędrzej Chodziński.
Ostatecznie Komisja Architektury Rady Dzielnicy I nie wydała na razie opinii co do tego, który wariant linii tramwajowej w al. Słowackiego byłby wskazany.
Przypomnijmy, że na zamówienie krakowskich urzędników firma Sweco Polska za 947 702 zł zajmuje się przygotowaniem koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z placem Inwalidów. Zostało opracowanych siedem wariantów przebiegu tej trasy o długości około 1 km. Pierwsze dwa warianty dotyczą budowy naziemnej linii tramwajowej, pierwszy - w pasie zieleni oraz drugi - w jezdni Alei Trzech Wieszczów. Kolejny wariant zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. W wariancie nr 4 linia tramwajowa została poprowadzona w jezdniach al. Słowackiego i w związku z tym w znacznym stopniu ograniczona zostałaby ingerencja w tereny zieleni. Wariant nr 5 zakłada poprowadzenie linii tramwajowej w tunelu. Warianty nr 6 i 7 to propozycje naziemnego przebiegu linii tramwajowej. Dodatkowo, jeden z tych wariantów zakłada budowę tunelu dla samochodów w rejonie Nowego Kleparza.
W przypadku tunelu tramwajowego brane są pod uwagę dwa rozwiązania. Jedno z nich zakłada, że za skrzyżowaniem ulic Karmelickiej i Królewskiej tramwaj wjeżdżałby pod ziemię. Wyjazd znajdowałby się w okolicach ul. Śląskiej, a następnie torowisko łączyłoby się z istniejącymi trasami tramwajowymi w ul. Długiej i Kamiennej. Drugie rozwiązanie dotyczy budowy dłuższego tunelu. Zjazdy do niego znajdowałyby się więc na ul. Królewskiej i Karmelickiej. To oznaczałoby jednak, że część ul. Karmelickiej (od strony Alej) trzeba byłoby wyłączyć z ruchu samochodowego. Z drugiej strony spod ziemi tramwaj wyjeżdżałby na ul. Długiej i Kamiennej.
- Nasze zadanie jest w pierwszej fazie opracowania, czyli planujemy wstępne rozwiązania geometryczne. Teraz koncepcje są konsultowane z szeregiem jednostek miasta Krakowa. Kolejnym etapem będą konsultacje społeczne, a później koncepcja będzie uszczegóławiana. Na razie nie analizowaliśmy wpływu planowanej linii na hałas, a także nie porównywaliśmy pod tym względem wariantów. Oczywiste jest, że wariant tunelowy będzie bardziej cichy niż naziemny, ale ma też szereg innych minusów, jakimi są większe koszty, czy też problem z samą budową - wyjaśnił Marcin Koszera z firmy Sweco.
Przyznał, że w przypadku budowy tunelu trzeba byłoby w znacznym stopniu przebudować infrastrukturę podziemną w al. Słowackiego. Wybranie takiego rozwiązania może mieć też wpływ na stan wód podziemnych.
Radni z "jedynki" dopytywali się też, jaką metodą byłby drążony tunel. - Nie ma szczegółowych deklaracji w tym zakresie. To zbyt wczesny etap na to. Nie jest jednak łatwo wykonać tunel metodą górniczą w środku miasta. Myślałbym bardziej o metodzie odkrywkowej, ale mówię to niezobowiązująco - mówił Marcin Koszera.
Są też sugestie ekspertów, że nowa linia będzie mieć sens, jeżeli zostanie przedłużona. Zdaniem Marka Bauera z Politechniki Krakowskiej, specjalisty w dziedzinie transportu, priorytetowa powinna być budowa linii tramwajowej, ale nie tylko na planowanym przez urzędników odcinku wzdłuż al. Słowackiego, lecz na całych Alejach Trzech Wieszczów i dalej w kierunku Podgórza, co najmniej do ronda Matecznego, a najlepiej wzdłuż ul. Kamieńskiego do ul. Wielickiej.
Co na to urząd? - Zgadzamy się, że linia tramwajowa powinna powstać do ulicy Wielickiej, ale to byłby miliardowy projekt, więc to nieco inny, odległy temat - przyznaje Łukasz Franek, dyrektor Zarządu Transportu Publicznego w Krakowie.
- Te osoby nie powinny pić mleka. Jeżeli masz te przypadłości, ogranicz picie mleka
- To są objawy nadmiaru soli w organizmie. Zobacz niebezpieczne skutki uboczne
- Co zużywa najwięcej prądu w domu? Pralka, ładowarka a może lodówka? Sprawdź!
- W Krakowie powstaje handlowe monstrum. Już widać zarys! [ZDJĘCIA Z DRONA]
- Kąpielisko na Zakrzówku zmieniło się całkowicie. Czy na lepsze?