https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tramwaj pojedzie wzdłuż Alej Trzech Wieszczów? Urzędnicy dokonali wyboru

Arkadiusz Maciejowski
Politechnika Krakowska - wizualizacje
Krakowscy urzędnicy wybrali firmę (Sweco Polska), która za 947 702 złotych ma przygotować koncepcję linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z Placem Inwalidów. Jeżeli dojdzie do budowy torowiska tramwajowego wzdłuż Alej Trzech Wieszczów, będzie to przełomowa inwestycja transportowa w stolicy Małopolski.

FLESZ - Poczta Polska szykuje zmiany w nadawaniu listów poleconych

Przypomnijmy, że wybrana firma będzie musiała przygotować (w ciągu 70 tygodni) minimum 5 wariantów budowy linii tramwajowej Nowy Kleparz - Plac Inwalidów, zawierających co najmniej następujące rozwiązania:

  • Wariant I: Wariant linii tramwajowej w pasie zieleni Alei Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz - Plac Inwalidów;
  • Wariant II: Wariant linii tramwajowej w jezdni Alei Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz - Plac Inwalidów;
  • Wariant III: Wariant tunelowy pod Alejami Trzech Wieszczów na odcinku Nowy Kleparz - Plac Inwalidów.

"Opracowanie swoim zakresem powinno uwzględniać potrzeby ruchu: pieszego, w tym osób o ograniczonej możliwości poruszania się, rowerowego oraz komunikacji zbiorowej. Zgodnie z założeniem, potrzeby transportu publicznego powinny być zaspokajane w pierwszej kolejności – przed ruchem samochodów indywidualnych. Planowana do sporządzenia koncepcja pozwoli na analizę potencjalnych przebiegów linii tramwajowej w tym rejonie miasta w dalszej przyszłości. Obecnie miasto skupia się na budowie nowych linii tramwajowych w ciągu Trasy Łagiewnickiej i do Górki Narodowej. Kolejną ważną inwestycją jest realizacja w formule PPP tramwaju do Mistrzejowic" - podkreślali urzędnicy na etapie poszukiwania wykonawcy wielowariantowej koncepcji linii tramwajowej łączącej Nowy Kleparz z pl. Inwalidów.

Kraków. Zobacz, gdzie miasto buduje i planuje nowe linie tra...

Jak już informowaliśmy, przygotowanie koncepcji budowy takiego torowiska to oczywiście dopiero z pierwszych kroków. Następnie powstać musi chociażby projekt budowlany. Na ten moment nie wiadomo więc dokładnie, kiedy linia wzdłuż Alej powstanie. Stanie się to jednak najwcześniej za kilka lat.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 26

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

P
Psycholog
9 kwietnia, 17:04, Gość:

Koncepcja za milion? Przecież to kradziez pieniędzy podatników. Zamiast tego lepiej zabrać się za metro. A nie zaraz... to krakówek.

9 kwietnia, 17:09, :D:

Kolejny "metrowy" fantasta? Chyba nie zdajesz sobie sprawy, ile budowa metra kosztuje. A jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce -- a zwłaszcza w Krakowie -- MUSI kosztować znacznie więcej, niż kosztowałoby w jakimś Paryżu, dajmy na to...

10 kwietnia, 12:19, Gość:

Zawsze trzeba patrzeć do przodu a nie życ przeszłością i kompleksami. Może wrócimy do dorożki? Metro jest najlepszym środkiem transportu w dużych miastach więc zamiast robić dziwne projekty typu "szybki tramwaj" lepiej zainwestować w metro.

A sądzę, że "kompleksy" to wyłażą właśnie z tych, co to bez "metra w Krakowie" już nie mogą po prostu żyć; dla których "Kraków bez metra" to jakiś "zaścianek i przeszłość".

E
Ehh2

Ten zieleniec na Alejach nie jest w żaden sposób wykorzystywany,tam juz kiedyś byl tory kolejowe(kolej obwodowa).Koncepcja pierwotna byla zepewne na zasadzie stworzenia tam drugich plant i rozwoj miasta w formie takich obwodnic z plantami,tylko ze akurat ten pas zieleni nie służy mieszkańcom w żaden sposób, ani tam usiąść, ani choćby z psem wyjść. Halas niesamowity, szczerze podziwiam ludzi ,którzy mieszkają przy Alejach.Gdyby zrobiono tramwaj to na bank z buspasem .To nie jest glupi pomysł

P
Proste?
9 kwietnia, 17:04, Gość:

Koncepcja za milion? Przecież to kradziez pieniędzy podatników. Zamiast tego lepiej zabrać się za metro. A nie zaraz... to krakówek.

9 kwietnia, 17:09, :D:

Kolejny "metrowy" fantasta? Chyba nie zdajesz sobie sprawy, ile budowa metra kosztuje. A jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce -- a zwłaszcza w Krakowie -- MUSI kosztować znacznie więcej, niż kosztowałoby w jakimś Paryżu, dajmy na to...

10 kwietnia, 12:19, Gość:

Zawsze trzeba patrzeć do przodu a nie życ przeszłością i kompleksami. Może wrócimy do dorożki? Metro jest najlepszym środkiem transportu w dużych miastach więc zamiast robić dziwne projekty typu "szybki tramwaj" lepiej zainwestować w metro.

...to kup sobie Lamborghini albo Maserati -- oczywiście nówkę w salonie -- bo jeśli dalej będziesz jeździł tym Oplem, to znaczy, że masz kompleksy.

Z
Zgoda

"- Od dawna odnoszę takie samo wrażenie. Pierwsze co powinno powstać, to projekt generalnej przebudowy skrzyżowania ul. Długiej, Alei i Prądnickiej, Kamiennej. Tam aż się prosi budowa dużego ronda z podziemnymi przejściami"

Od dawna uważam, że ZWŁASZCZA tamto miejsce zasługuje na takie rozwiązanie, jakie od dziesiątków lat ma W-wa przy Rotundzie. Tam w ogóle nie powinno od lat już być przejść dla pieszych "górą" -- tylko rozbudowane podziemia, przy okazji z rozmaitymi lokalami (m.in. także z WC :)

:D
9 kwietnia, 17:04, Gość:

Koncepcja za milion? Przecież to kradziez pieniędzy podatników. Zamiast tego lepiej zabrać się za metro. A nie zaraz... to krakówek.

9 kwietnia, 17:09, :D:

Kolejny "metrowy" fantasta? Chyba nie zdajesz sobie sprawy, ile budowa metra kosztuje. A jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce -- a zwłaszcza w Krakowie -- MUSI kosztować znacznie więcej, niż kosztowałoby w jakimś Paryżu, dajmy na to...

10 kwietnia, 12:19, Gość:

Zawsze trzeba patrzeć do przodu a nie życ przeszłością i kompleksami. Może wrócimy do dorożki? Metro jest najlepszym środkiem transportu w dużych miastach więc zamiast robić dziwne projekty typu "szybki tramwaj" lepiej zainwestować w metro.

"Patrzmy do przodu" -- i zamiast jakiegoś przestarzałego "metra" zafundujmy sobie od razu kosmodrom. Przecież nie mamy kompleksów, prawda? No i pełną kasę miejską mamy!

(...pełną długów, tak naprawdę)

G
Gość
9 kwietnia, 17:04, Gość:

Koncepcja za milion? Przecież to kradziez pieniędzy podatników. Zamiast tego lepiej zabrać się za metro. A nie zaraz... to krakówek.

9 kwietnia, 17:09, :D:

Kolejny "metrowy" fantasta? Chyba nie zdajesz sobie sprawy, ile budowa metra kosztuje. A jeśli wziąć pod uwagę, że w Polsce -- a zwłaszcza w Krakowie -- MUSI kosztować znacznie więcej, niż kosztowałoby w jakimś Paryżu, dajmy na to...

Zawsze trzeba patrzeć do przodu a nie życ przeszłością i kompleksami. Może wrócimy do dorożki? Metro jest najlepszym środkiem transportu w dużych miastach więc zamiast robić dziwne projekty typu "szybki tramwaj" lepiej zainwestować w metro.

G
Gość

Dziś Aleje pełnią głównie funkcję autostrady tranzytowej północ-południe przez centrum miasta, co samo w sobie jest sytuacją absurdalną. Koncepcja tramwaju jest ok, pod warunkiem, że powrócimy do koncepcji "alei-ogrodu", czyli gdzieś do lat '20-'30 XX w. (polecam zobaczyć na starych zdjęciach NAC). I tylko wtedy ma to sens i będzie stanowić rzeczywistą odpowiedź na współczesne (o ironio!) wyzwania związane z zanieczyszczeniem, hałasem i czym tam jeszcze. Jakoś tak się utarło, że jak miasto to musi być zaraz korek, smród itp., a jak ktoś chce spokoju, to na wieś. Ale dlaczego? Ja chcę mieszkać w mieście nie poddanym dyktatowi samochodu tylko dlatego, że komuś kiedyś "się zapomniało" o korytarzach transportowych, albo że łatwiej jest 'pyknąć' kolejną ulicę, chociażby przez środek osiedla niż pomyśleć nad rozwiązaniami transportu zbiorowego. Nie chcę wcale jeździć po nim samochodem, chcę móc dostać się autobusem lub tramwajem z jednego końca Krakowa na drugi bez stania w korkach. Czy to takie utopijne pragnienie?

E
Ehh

Spokojnie, to dopiero koncepcja z której nic nie wynika.Odlozy się ja na półkę obok metra i olimpiady. Później trafi zapewne do...archiwum.

K
Karol

pipa middleton napisała: 'Sam pomysł jest oczywiście dobry, tylko trudno nie odnieść wrażenia, że chodzi wyłącznie o kolejne działania pozorowane. Czyli o dofinansowanie milionikiem kasy ,sfory znajomych architektonicznych biurw.'

- Od dawna odnoszę takie samo wrażenie. Pierwsze co powinno powstać, to projekt generalnej przebudowy skrzyżowania ul. Długiej, Alei i Prądnickiej, Kamiennej. Tam aż się prosi budowa dużego ronda z podziemnymi przejściami i całkowicie nowy ślad drogi umożliwiajacy bezkolizyjny wyjazd z ul. Wrocławskiej i Prądnickiej do nowego ronda. Ciekawe jak brzmią nazwiska osób / urzędników/ decydujących / o zleceniach tak drogich projektów. Pewnie od lat ci sami ludzie nabijaja kabzę zaprzyjaźnionym firmom. Tych dziwacznych zleceń projektów komunikacyjnych jest tak dużo, że można by było za utracone pieniądze, nie jedną całkiem nową linię tramwajową wybudować. Łącznik tramwajowy miedzy N.Kleparzem a Królewska jest niezbędny, ale puszczenie torów pomiędzy jezdniami, albo budowa tunelu, spowoduje wycięcie drzew które są naturalnym filtrem powietrza wdychanego przez okolicznych mieszkańców. tak wiec praktycznie powinna być brana pod uwagę tylko koncepcja ułożenia torów w jezdni, na tzw. bus-pasach po obu stronach tej arterii. Osobiście, zamiast skazanych na porażkę pomysłów przebiegu trasy, wziął pod uwagę koncepcję tramwaju od. N.Kleparza. przez ul. Wrocławską i Aleje Kijowskie. Deweloperzy tak zabudowali ten teren, że teraz ul. Wrocławska to jeden nie kończący się korek. Dziwne , że urzędnicy zanim wydali pozwolenia na budowę dużego osiedla nie wzięli pod uwagę że ruch zostanie sparaliżowany. Nie zlecali wydania opinii przez fachowców od komunikacji.

Kiedy w końcu powstanie projekt łączący ul. Wita Stwosza z ul. dr. Twardego ? To też byłaby wielka ulga dla kierowców, którzy nie musieliby przebijać się przez skrzyżowanie przy. N.Kleparzu.

p
pippa middleton !

Sam pomysł jest oczywiście dobry, tylko trudno nie odnieść wrażenia, że chodzi wyłącznie o kolejne działania pozorowane. Czyli o dofinansowanie milionikiem kasy ,sfory znajomych architektonicznych biurw. Na wypadek awarii tramwaju, wystarczy do bocznych uliczek porobić krótkie 70metrowe "zjazdy" torowiska, gdzie taki tramwaj z awarią można po prostu zepchnąć, odblokowując główną linię.

n
naukowiec

https://www.youtube.com/watch?v=GhXeliW1iNo

G
Gość

bardzo dobry pomysł

G
Gość
9 kwietnia, 16:18, Zbigniew Rusek:

Kretyństwo!!! Nie należy budować tego tramwaju, natomiast trzeba zapewnić "zieloną falę" AUTOBUSOM komunikacji miejskiej, czyli autobus powinien sobie sam generować zielone światło 'z marszu", kosztem innych uczestników ruchu, nawet tramwaju. Najgorsze są pasy tramwajowo-autobusowe, gdyż na nich autobusy stoją w korkach tramwajowych!!! Precz z tramwajami i urzędnikami!!!

Nie cierpię tych rupieci tramwajowych

G
Gość
9 kwietnia, 17:56, Gość:

URZĘDNICY, PUKNIJCIE SIĘ W TE SWOJE PUSTE PO NIEMIECKIE BUNKRY. POJE8AŃCY!!!

To karmienie firm...wystarczyłoby 2 warianty

G
Gość

Wielowariantowosc podraża inwestycje

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska