Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: tramwaje i autobusy mogą nie ruszyć na trasy

P. Rąpalski, A.Maciejowski
Michał Okła
Przez cały rok miastu nie udało się uregulować długu wobec MPK za wykonane przejazdy. Teraz urósł on aż do 60 mln zł. Związki zawodowe się niepokoją. Na zajezdniach mówi się o strajku, a wtedy stanie cała komunikacja. Pensje do końca roku są zabezpieczone, ale te na styczeń i luty 2012 już nie.

Zabójstwo "Człowieka": areszt dla "Murzyna" [ZDJĘCIA]

Władze MPK, spółki miejskiej nie chcą jeszcze iść na wojnę z gminą. - Potwierdzam, że zaległości są, ale nie będę komentował szczegółów - ucina Marek Gancarczyk, rzecznik MPK. Od załogi dowiedzieliśmy się jednak, że w lutym dług wynosił 20 mln zł, a w czerwcu 60 mln zł. Po wakacjach spadł do 30 mln, ale mimo, że urzędnicy nakazali ściąć ok. 5 proc. kursów, znów poszedł w górę i wrócił z końcem listopada do 60 mln.

Jak się dowiedzieliśmy, to Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transporty płaci w kratkę i rozbija płatności na raty. Tymczasem miesięcznie MPK musi mieć 30 mln zł na pensje, paliwo, energię, części i naprawy. A do tego na spłatę kredytu. Na remont ul. Długiej, 24 nowe bombardiery i budowę połączenia do Małego Płaszowa spółka zaciągnęła ok. 250 mln zł długu i ciągle spłaca po kilkanaście milionów rocznie.

W MPK mówi się, że gdy naprawdę zabraknie rezerw pieniędzy, cięcie kursów już nie pomoże. Wtedy ma stanąć cały system komunikacji miejskiej. - Dopóki długi miasta nie dotykają nas bezpośrednio, to zachowujmy spokój, ale gdy zabraknie pieniędzy na nasze wypłaty, to będziemy musieli jakoś reagować - przyznaje Piotr Buda z NSZZ "Solidarność" MPK.

Tymczasem ZIKiT zapewnia, że wszystkie płatności zawarte w budżecie na 2011 rok zrealizuje do końca grudnia. - Dodatkowo w projekcie budżetu na 2012 rok przeznaczona jest o wiele większa niż obecnie kwota na komunikację miejską - uspokaja Jacek Bartlewicz rzecznik ZIKiT.

Faktycznie na papierze jest o prawie 60 milionów więcej niż w roku ubiegłym. Zamiast 363 mln - 420). Sęk jednak w tym, że wyższe nakłady pochłonąć może rosnący koszt zakupu paliwa i energii.
Prezydent Jacek Majchrowski będzie chciał uzupełnić braki finansowe w budżecie miasta kolejną podwyżką cen biletów komunikacji miejskiej. Już mówi się, że miałyby rosnąć co rok o stopień inflacji. Obecnie jest to około pięciu procent. A pieniędzy potrzeba też, aby wprowadzić planowaną modernizację tras w Krakowie.

Miss Polonia z dawnych lat. Zobacz galerię najpiękniejszych kandydatek!

"Super pies, super kot"! Zobacz zwierzaki zgłoszone w plebiscycie i oddaj głos!

Mieszkania Kraków. Sprawdź nowy serwis

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska