https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Tunel pod Wisłą zamiast mostu w ramach Trasy Pychowickiej. Las łęgowy może zostać uratowany

Piotr Tymczak
Trasa Pychowicka ma przechodzić w tunelu pod Wisłą.
Trasa Pychowicka ma przechodzić w tunelu pod Wisłą. Trasa Łagiewnicka
Konsultacje społeczne potwierdziły, że mieszkańcy zdecydowanie opowiadają się za tym, by planowana Trasa Pychowicka przechodziła w tunelu pod Wisłą, a nie budowano mostu nad rzeką. Takie rozwiązanie w dalszych pracach biorą pod uwagę w miejskiej spółce odpowiedzialnej za inwestycję. Cieszą się miejscy aktywiści, zaznaczając, że w ten sposób zostanie uratowany las łęgowy w Przegorzałach.

- Budowa Trasy Pychowickiej w tunelu pod Wisłą przewidywał jeden z proponowanych wariantów, jaki przedstawiliśmy w ramach konsultacji społecznych. Za tym rozwiązaniem opowiadali się ich uczestnicy. Zdecydowaliśmy się więc na budowę nowej drogi dla samochodów w tunelu pod Wisłą - przyznaje Krzysztof Migdał ze spółki Trasa Łagiewnicka, która odpowiada za realizację nowych tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Przypomnijmy, że Trasę Pychowicką zaplanowano od oddanej niedawno do użytku Trasy Łagiewnickiej (kończy się na ul. Grota-Roweckiego) do ul. Księcia Józefa, a Trasę Zwierzyniecką od ul. Księcia Józefa do ronda Ofiar Katynia (w jej ramach ma powstać tunel pod wzgórzem bł. Bronisławy, na którym znajduje się Kopiec Kościuszki). Obie nowe drogi mają mieć po dwa pasy w każdym kierunku.

W przypadku Trasy Pychowickiej proponowano budowę trasy samochodowej nad Wisłą albo w tunelu pod Wisłą.

Inwestycje planowane w Krakowie w 2023 roku. Mają powstać no...

- Presja mieszkanek i mieszkańców przyniosła zamierzony skutek - 2 tysiące złożonych uwag, liczna obecność na spotkaniach konsultacyjnych nie poszły na marne - komentują przedstawiciele Akcji Ratunkowej dla Krakowa.

Aktywiści podkreślają, że informacja o wyborze tunelu samochodowego pod rzeką oznacza, iż najcenniejsze tereny nad Wisłą, w tym unikatowy w skali Europy las łęgowy w Przegorzałach, nie zostaną zniszczone. - Jednak kierując się zasadą ograniczonego zaufania, uważamy, że ponad 20-letnie starania na rzecz utworzenia w tym miejscu rezerwatu przyrody są jedyną słuszną drogą, która na zawsze ochroni ten teren. Będziemy o to postulować - zaznacza Akcja Ratunkowa dla Krakowa.

Aktywiści pytają też co z tramwajem. W ramach budowy Trasy Pychowickiej (a także wariantowo jeżeli chodzi o Trasę Zwierzyniecką) planowano bowiem linię tramwajową, która w przypadku tunelu dla aut była planowana na estakadzie nad Wisłą i lasem łęgowym, co również wywołało protesty.

Po protestach w urzędzie analizują, czy można byłoby linię tramwajową poprowadzić innym korytarzem.

- Miasto twierdzi, że wzdłuż planowanych tras tramwaju nie będzie. Natomiast analizowany jest alternatywny przebieg, jako odnoga istniejącej linii tramwajowej w ciągu Kapelanka-Monte Cassino. Tramwaj miałby odbijać w stronę ul. Zielińskiego, następnie przebiegać tunelem pod wzgórzem św. Bronisławy, aby na końcu połączyć się z pętlą tramwajową na Cichym Kąciku. Tzw. 3 obwodnica tramwajowa również była jednym z naszych postulatów - informuje Akcja Ratunkowa dla Krakowa.

W krakowskim magistracie wstępnie szacowano, że nowe trasy Pychowicka i Zwierzyniecka mogłyby powstać ok. 2030 r. Jeżeli udałoby się zgromadzić dokumentację zgodnie z wstępnymi planami, to prace mogłyby ruszyć ok. 2025 r.

Wyższy podatek od nieruchomości od 2023 roku

od 16 lat
Wideo

Komentarze 9

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Ludzie, myślcie!
Zacznijmy może od tego: PO CO KOMU ta „trasa pychowicka”? Mało wam „trasy łagiewnickiej”, na której panuje nawet nie umiarkowany, bo po prostu mały ruch (ergo: nie była potrzebna w ogóle)?

Nie umiecie powiedzieć „nie chcemy trasy pychowickiej” — a zamiast tego dajecie się wpuszczać w targowanie „most czy tunel”, jakby budowa kolejnej niezwykle kosztownej „trasy” — na WASZ rachunek i waszych dzieci — była już przesądzona?
G
Gość
30 grudnia, 18:23, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tramwaju!!! Jest Most Zwierzyniecki (słabo wykorzystany, gdyż nie jest dobrze połączony z innymi arteriami) i można by ten most wykrozstać dla Trasy Pychowickiej.

31 grudnia, 9:17, krk:

Rusek, jak czytam twoje komentarze to aż dech zatyka- skąd takie wypociny się biorą. Most Zwierzyniecki jest totalni zapchany i stoi w wiecznych korkach w obu kierunkach- pewnie jeżdzisz tylko rowerem więc się nie wypowiadaj w temacie komunikacji.

Temu człowiekowi (Ruskowi) trzeba tylko współczuć...

r
rodos
31 grudnia, 13:54, Gość:

Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka niszczy 9 ogrodów działkowych. Wy ich nie doceniacie bo tlen jest niewidoczny. Zbyt szerokie trasy to wzmożony ruch samochodów, wyścigowe tory nocne i spaliny plus zanieczyszczenie światłem i hałasem. Ul. Armii Krajowej i tak już zatruwa powietrze mieszkańcom. A świadomość o szkodliwości zanieczyszczeń jest tępiona przez partie typu Konfederacja, które nie chcą wycofywania aut spalinowych. Walka jak z palaczami tytoniu. Walka o prawo do zionięcia dymem w twarz na przejściach dla pieszych.

Ogrody działkowe to akurat miejskie truciciele. Wypalanie chwastów, traw i innych pozostałości ogrodniczych jest nagminne mimo zakazu. A smog powstaje z niedrożnych, zakorkowanych dróg - trasy łagiewnicka, pychowicka i zwierzyniecka przyczyni się do udrorznenia ruchu a tym samym spadku emisji spalin

G
Gość
Trasa Pychowicka i Zwierzyniecka niszczy 9 ogrodów działkowych. Wy ich nie doceniacie bo tlen jest niewidoczny. Zbyt szerokie trasy to wzmożony ruch samochodów, wyścigowe tory nocne i spaliny plus zanieczyszczenie światłem i hałasem. Ul. Armii Krajowej i tak już zatruwa powietrze mieszkańcom. A świadomość o szkodliwości zanieczyszczeń jest tępiona przez partie typu Konfederacja, które nie chcą wycofywania aut spalinowych. Walka jak z palaczami tytoniu. Walka o prawo do zionięcia dymem w twarz na przejściach dla pieszych.
R
Rhw
Aktywiści są bardzo bogaci - pewno z domu, mieszkańcy też są bogaci , a kto bogatemu zabroni np. wybudować tunel zamiast most - most który będzie tak ze trzy cztery razy tańszy !

A`PROPO TUNELU ! To niby tunel ma zachować las łęgowy ! JUŻ TO WIDZĘ! Współczuję tym rozsądnym ale z eko - fanatyzmem trudno walczyć !
k
krk
Powinni zrobić szersze referendum a nie wsród okolicznych mieszkańców- ja jestem za mostem plus tramwaj naziemny- szkoda wydawać setki dodatkowych milionów na jakieś eko urojenia o dolinie wisły itp. Zwykłe pachruście jakich tysiące wzdłuż całej wisły na setkach kilometrów dłuści. A robić dobrze 100 osobą z sąsiedztwa za 300 baniek więcej z naszych podatków to żenada i marnotrawstwo pieniędzy
k
krk
30 grudnia, 18:23, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tramwaju!!! Jest Most Zwierzyniecki (słabo wykorzystany, gdyż nie jest dobrze połączony z innymi arteriami) i można by ten most wykrozstać dla Trasy Pychowickiej.

Rusek, jak czytam twoje komentarze to aż dech zatyka- skąd takie wypociny się biorą. Most Zwierzyniecki jest totalni zapchany i stoi w wiecznych korkach w obu kierunkach- pewnie jeżdzisz tylko rowerem więc się nie wypowiadaj w temacie komunikacji.

N
No no
Spokojnie jeszcze znajdą jakiegoś chomika, czarnego motylka lub jakąś żabę. Aktywiści nie próżnują.
Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują tramwaju!!! Jest Most Zwierzyniecki (słabo wykorzystany, gdyż nie jest dobrze połączony z innymi arteriami) i można by ten most wykrozstać dla Trasy Pychowickiej.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska