https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: urzędnicy tną kolejne linie autobusowe

Arkadiusz Maciejowski
Kilkuset pasażerów dojeżdżających z obrzeży Krakowa będzie musiało przesiąść się w Krowodrzy, aby dojechać do centrum
Kilkuset pasażerów dojeżdżających z obrzeży Krakowa będzie musiało przesiąść się w Krowodrzy, aby dojechać do centrum Wojciech Matusik
Kolejnych sześć autobusów miejskich pojedzie po skróconych trasach. Już od soboty linie 207, 217, 227, 237, 247 i 297 dojadą tylko do pętli w Krowodrzy Górce, a nie jak do tej pory do Nowego Kleparza. I na tym jednak nie koniec. W najbliższych miesiącach władze miasta planują obcięcie wielu innych połączeń miejskich i aglomeracyjnych. A parę linii autobusowych i tramwajowych zupełnie zniknie z rozkładu jazdy.

Nieoficjalnie dowiedzieliśmy się, że po wakacyjnej przerwie prawdopodobnie nie powrócą na swoje trasy tramwaje nr 12, 18 i 23 oraz autobusy 103, 104, 136. - Rzeczywiście taka opcja jest też rozpatrywana, ale nic nie zostało jeszcze przesądzone - potwierdził nam Tadeusz Trzmiel, zastępca prezydenta ds. inwestycji i infrastruktury miasta.

Pod znakiem zapytania stoi również dalszy los linii 118, 141, 149, 437, 451. Nie wiadomo, czy po wakacjach wrócą one na swoje stare trasy. Skracając trasy linii autobusowych, urzędnicy tłumaczą, że realizują nową politykę transportową miasta. - Chcemy doprowadzić do sytuacji, w której linie autobusowe nie będą się pokrywać z tramwajowymi - przekonuje Jacek Bartlewicz, rzecznik Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu.

To jednak także doskonały sposób na znalezienie oszczędności w miejskiej kasie, która zaczyna świecić pustkami. W ciągu ostatnich pięciu miesięcy urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu zmienili trasy kilkunastu linii, m.in. 185, 137 i 287. Od czterech dni, w związku z otwarciem dworca przy ul. Wielickiej, cztery autobusy (nr 163,108, 127,158) jeżdżą po krótszych trasach, co znów wywołuje burzę wśród pasażerów.

- Dojeżdżałam codziennie linią 163 do pracy i teraz, aby dostać się chociażby na ul. Ujastek, muszę przesiadać się w połowie trasy i kasować drugi bilet lub kupować drogi godzinny. Wydłużył się również mój czas przejazdu- skarży się Krystyna Filc, mieszkanka Bieżanowa.

Niestety już od soboty te same kłopoty będą czekać na pasażerów linii aglomeracyjnych 207, 217, 227, 237, 247 oraz 297. Nie dojadą oni w rejon Nowego Kleparza, jak dotychczas. Trasę będą kończyć kilka przystanków wcześniej - na pętli w Krowodrzy Górce.

- To paranoja, że odbiera nam się możliwość bezpośredniego dojazdu do centrum miasta i zmusza się do przesiadania do tramwajów - denerwuje się Michał Grzybowski z podkrakowskich Owczar. W najbliższych miesiącach urzędnicy prawdopodobnie będą chcieli ciąć i zmieniać trasy większości linii aglomeracyjnych, m.in kursujących do Zielonek czy Wieliczki. Wiceprezydent Trzmiel wymienia np. linię 304.

By zrekompensować podróżnym straty związane ze skracaniem linii, urzędnicy chcą wydłużyć trasę tramwaju nr 7 tak, aby dojeżdżał do pętli w Krowodrzy Górce. - Są także plany, aby linia 51 jeździła przez cały dzień, a nie tylko w wybranych godzinach - przyznaje Trzmiel.

Nasza akcja

Wzywamy krakowian do wskazywania ulic, gdzie można pociągnąć kontrapas. Propozycje prosimy przysyłać na adres mailowy [email protected] lub zgłaszać pod numerem 012 6888 273. Zamieścimy je na naszym portalu www.krakow.naszemiasto.pl Przypominamy, że na drodze musi być minimum 2,5 metra na przejazd aut i 1,5 metra na pas dla rowerów. Musi też się znaleźć miejsce do parkowania.
Podczas analizy w 2009 roku urzędnicy miejscy dlatego właśnie wykluczyli kontrapasy na ulicach Bożego Ciała, Estery i Warszauera. Są one zbyt wąskie i zapchane samochodami.

Zobacz zdjęcia ślicznych Małopolanek! Wybierz z nami Miss Lata Małopolski 2011!

Kochasz góry?**Wybierz najlepsze schronisko Małopolski**

Urządź się w Krakowie!**Zobacz, jak to zrobić!**

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail

Zapisz się do newslettera!

Komentarze 12

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

l
lilia
Ten dojazd tramwajem do Kleparza to z Krowodrzy Górki jest dość cienki akurat. Jedna 3 tam jeździ co 20 minut, więc nie ma się czym chwalić.
K
Krakuska.pl
Mieszkańcy oklicy pętli mieli ... nosa i czuja, że sprzeciwiali się swojego czasu budowie pętli autobusowej na Krowodrzy Górce.
K
Krakuska.pl
Racja. Kiedys tak mówiono, że to ma być kameralny dworzec, pętla. Bo nawet mieszkańcy okolicznych bloków sprzeciwiali sie budowie tegoż.
I co? I zrobili w bambuko zarówno ich, mieszkańców okolicy pętli, jak i mieszkańców Górki Narodowej (opłakiwane wcześniej skrócenie 137), jak również tych którym bardzo pasował bezpośredni dojazd do Klaparza.
A coś czuję, że jeszcze bardziej nas , mieszkańców tego Grodu , "uszczęśliwią" kolejnymi zmianami. Nawet po cichutku coś tam przebąkują.
D
Domagalski
Racja ,że kabaret teraz jak nie ma tramwajów na Kapelance oni zabierają "116" jedyną linie co łaczyła centrum /Rondo G/ z blokami na kobierzyńskiej , firmami na Zawiłej i osiedlem Pod Fortem. Może ZIKiT chce uruchomić własne busy w latach 70-tych kursowały z Rynku
j
jony
Teraz jeszcze jest spokojnie bo największa firma ALFA-LAVAL na Zawiłej ma postój do 1 sierpnia potem zacznie się "kabaret"
k
krakus
Centrum przesiadkowe z linii "164" "179" było na Rondzie Grunwaldzkim i ludzie mogli spokojnie dojechać do pracy na Zawiłą /duże zaklady/ z centrum ,ale jakiś mądry skrocił od soboty do Łagiewnik i ludzią zostały busy
p
pop
Co wg Ciebie oznacza "układ gwieździsty"?
W Krakowie od wielu lat obowiązuje system polegający na docieraniu nocnych linii autobusowych z różnych rejonów miasta do przystanku przesiadkowego zlokalizowanego przy Dw. Głównym.
W
Wku... mieszkaniec
Dawniej jadąc liniami 217, 247, 297 z Bibic/Węgrzc/Bosutowa na jednym bilecie można było dojechać do kleparza.... skąd można było na piechotę dojść do Rynku, podejść na plac, do szpitala wojskowego itp.... A teraz potrzebne będą aż 2 bilety (bo dojdzie podjazd tramwajem) lub wzrośnie ilość pasażerów na gapę !!!
Koszt dojazdy "do miasta ze wsi" dla jeżdżących na biletach wzrośnie prawie o 100% To jest K.... SKANADAL.
Czasowych biletów na tych trasach się nie opłaca kupować (może oprócz 297) gdyż każdy kto nimi jeździ wie jakie korki bywają szczególnie rano i w okolicach powrotów do domów z pracy/uczelni.... Pewnie ze miasto zaoszczędzi i Nowy kleparz "odkorkuje" ale jakim kosztem !?!?! chyba że na bilecie z autobusu będzie można tramwajem podjechać do Kleparza z krowodrzy górki !
R
Rh-
Kiedy najdzie urzędasów oświecenie i wzorem innych miast dostaniemy układ "gwieździsty" w połączeniach nocnych?? To już sprawdzone w wielu dużych polskich miastach - a Kraków wciąż ma bałagan, jedne linie zatłoczone a na innych kursują puste wozy.
l
lilia
Czy Krowodrza Górka nie miała pozostać mały, lokalnym dworcem obsługującym tylko kilka linii autobusowych? A skoro tam się kieruje całkiem spory ruch, to może trzeba pomyśleć nad sensownym zadaszeniem i sensownymi miejscami siedzącymi?
O
Otto
Od nowego roku ma wejść nowy, podobno całkowicie zmieniony, rozkład linii. Miało być, podobno, mniej linii, ale częściej. Po co teraz mącić ludziom i jeszcze zmieniać system taryfowy zupełnie nie dostosowany do planowanych zmian. Czy jakieś planowanie, czy myślenie o przyszłości u urzędników w ogóle funkcjonuje? Zwykły człowiek ma więcej wyobraźni od urzędasa z ZIKiT.
Jedyne co może zapewnić sprawny transport to tramwaje i linie przyspieszone. Likwidacja 304 to znów krok w tył w rozwoju aglomeracji, może od razu wprowadźmy podatek od przyjazdu spoza Krakowa i zamknijmy się w tym małym grajdołku. Na świecie dąży się by transport między centrum a miastami satelickimi był sprawny i szybki, u nas musi być na odwrót. 304 do Limanowskiego w połączeniu z impotencją urzędników w dziedzinie koordynacji rozkładu jazdy to minimum 10 minut dłuższej jazdy. Ostatnio usłyszałem rozmowę kierowców autobusu, którym obrywa się od pasażerów, że przyjeżdżają minutę po odjeździe tramwaju. No, ale co mają zrobić jak w rozkładzie przyjazd autobusu jest o tej samej godzinie co odjazd tramwaju? Jak trzeba być tępym, żeby nie domyślić się że nie da się w takiej sytuacji przesiąść. Podobnie było ze 103, która miała rozwiązać tłok z Armii Krajowej, tylko co za debil zaplanował odjazd na równą 16.00? Przecież większość ludzi kończy pracę o 16 i musi jeszcze dojść na przystanek.
Skończyć z debilizmem w ZIKiT.
m
maja
6 kolejnych linii na Krowodrza Górka???
O ile 120, 220 i 240 to bardzo rozsadne posuniecie, to teraz juz gleboka przesada. Mimo ze te autobusy jezdza dwa razy na godzine, to gdzie one sie pomieszcza???
Beda przetasowania, jeden autobus do przodu, drugi do tylu, trzeci w bok, wieczny halas i spaliny!!!!!!!
12 (DWANASCIE!) linii autobusowych na malej petli... to juz nie glupota, to debilizm.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska