Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. W tramwaju jak w saunie

Marcin Karkosza
Marcin Karkosza
fot. Michał Gąciarz
Ubiegłotygodniowe upały pokazały, że w Krakowie brakuje klimatyzacji w pojazdach komunikacji miejskiej. Ma ją mniej niż połowa autobusów i zaledwie 63 z 262 tramwajów. Na fatalne warunki podróży skarży się wielu krakowian. Część z nich wskazuje, że nawet nowoczesne pojazdy są pozbawione urządzeń chłodzących. MPK się broni, że tabor jest sukcesywnie wymieniany. To jednak potrwa jeszcze lata...

Przejazd w 32 stopniach
W piątek w południe termometr wskazywał 32 stopnie w cieniu. W najstarszych tramwajach, popularnych "akwariach", można się było ugotować.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu informuje, że klimatyzacja funkcjonuje w tramwajach linii: 14, 50, 2 i wybranych kursach linii: 1, 2, 3, 5, 9, 20, 23 i 4 oraz autobusach: 102, 103, 109, 120, 138, 142, 153, 193, 152, 159, 178, 352 i 502. W pozostałych urządzeń klimatyzacyjnych brak.

Działa czy nie działa?
Klimatyzacja w komunikacji miejskiej ma być uruchamiana (tam, gdzie to możliwe), gdy temperatura przekracza 25 stopni C. Jednak, jak twierdzą pasażerowie, wytyczne i rzeczywistość mają w tym przypadku niewiele wspólnego. - W autobusach nie było włączonych klimatyzatorów, choć temperatura na zewnątrz przekraczała 35 stopni - zaalarmował nas krakowianin Dariusz Płoński. - Dla mnie, 27-latka, 20-minutowa jazda autobusem linii 184 była wykańczająca do granic, mogę więc sobie jedynie wyobrazić, co czuły osoby starsze, z problemami zdrowotnymi - złości się. Według pana Dariusza, na wspomnianej linii 184, którą codziennie dojeżdża do pracy, klimatyzacja w trakcie upałów nie działa, choć na niej autobusy są w nią wyposażone.

Według przewoźnika, o takiej sytuacji nie może być mowy.

- Jeśli temperatura jest wysoka, to klimatyzacja jest włączana bezwarunkowo - zapewnia Lilianna Jakiel z MPK. - Polecenie jej uruchomienia wydaje główna dyspozytornia ruchu.

Nowoczesne, ale gorące
W klimatyzowanych tramwajach i autobusach można przeczytać komunikaty z prośbami, by nie otwierać okien. W tych pojazdach, które są pozbawione "klimy" - a są wśród nich również nowoczesne bombardiery - wietrzenie to jednak jedyny sposób na upał. Na ten problem zwraca uwagę pan Łukasz.

- Warto uważać, aby nie jechać w czasie upału w tramwaju z pozamykanymi oknami, jeśli nie ma w nim klimatyzacji. Dla przykładu, na linii 18 kursują zazwyczaj bombardiery, ale to wagony NGT6, które nie są klimatyzowane - wskazuje pasażer. - Byłem mocno zdziwiony, kiedy rozmawiałem na ten temat z motorniczym jednego z nich.

- Rzeczywiście, w wagonach NGT6 nie ma klimatyzacji przestrzeni pasażerskiej. Posiadają nawiewy powietrza do wnętrza wagonu - przyznaje Lilianna Jakiel. W tych tramwajach klimatyzowana jest natomiast... kabina motorniczego.
Dlaczego w nowoczesnych tramwajach nie ma klimatyzacji?

- Pierwszych 50 bombardierów typu NGT6 MPK kupiło pod koniec lat 90. Wtedy koszt zamontowania urządzeń klimatyzacyjnych był zdecydowanie wyższy niż obecnie i nie był ogólnie przyjętym standardem - broni się przedstawicielka MPK. Dodaje, że przewoźnik nie przewiduje montażu klimatyzacji w już posiadanych modelach, gdyż... nie są one na to przygotowane konstrukcyjnie.

Dopiero wszystkie pojazdy zakupione przez MPK po 2010 roku są w pełni klimatyzowane.

MPK zapewnia, że robi wszystko, aby pasażerowie mogli jeździć w jak najbardziej komfortowych warunkach. - Mimo ograniczenia liczby kursów w wakacje, do obsługi pasażerów skierowano wszystkie wyposażone w klimatyzację pojazdy - podkreśla Jakiel. - Sukcesywnie wymieniamy także tabor - dodaje.

Świadczyć ma o tym np. zakup za ponad 291 mln zł 36 nowych tramwajów krakowiak. Będą w pełni klimatyzowane i mają wyjechać na krakowskie tory do końca roku.

Klimatyzacja w MPK
Tramwaje
Modele bez klimatyzacji:

  • Typ 105Na - 41 sztuk
  • Typ E1+C3 - 64
  • Typ E1 - 10
  • Typ GT8S - 26
  • Typ N8 - 8

Modele z klimatyzacją kabiny prowadzącego:

  • Typ NGT6 - 50

Modele z pełną klimatyzacją:

  • Typ NGT8 - 24
  • Typ EU8N - 34
  • Typ N8 - 4
  • Typ GT8S - 1

Autobusy
Modele bez klimatyzacji:

  • Jelcz M121 MB - 26
  • Jelcz M181 MB/1 - 2
  • Solaris U18 - 1
  • Solaris U12 - 1
  • Scania Omni Citi - 13
  • Scania Max Citi - 15

Modele z klimatyzacją kabiny prowadzącego:

  • Jelcz M121 MB - 28
  • Jelcz M181 MB/1 - 55
  • Jelcz M081 MB - 29
  • Jelcz M083 - 13
  • MAN - 10
  • Solaris U18 - 27
  • Solaris U12 - 50
  • Scania Omni Citi - 4

Modele z pełną klimatyzacją:

  • Jelcz 083 C Libero - 5
  • Autosan M09 - 8
  • Solaris U18 - 40
  • Solaris U12 - 126
  • Mercedes 0530 Citaro - 8
  • Mercedes 0530G Citaro - 31
  • Scania Castrosua - 6
  • Elektryczne - 4

Coś denerwuje lub przeszkadza w Twoim mieście? Byłaś (-eś) świadkiem ciekawego wydarzenia? Daj nam znać! Czekamy na informacje, zdjęcia i nagrania wideo! Przyślij je na adres [email protected]. Do Twojej dyspozycji są też nasze profile na Facebooku: Mój Reporter Kraków | Gazeta Krakowska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska