https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wielkie zmiany w komunikacji busów

Piotr Ogórek
Zmiany planowane przez ZIKiT
Zmiany planowane przez ZIKiT Fot. ZIKiT
Od 17 czerwca wejdą w życie zmiany w funkcjonowaniu tzw. busów po Krakowie. Władze miasta zdecydowały o ograniczeniu ruchu tych pojazdów, które będą mogły korzystać m.in. z mniejszej liczby przystanków. Dzięki temu, jak przekonują urzędnicy, w ścisłym centrum ma być mniej hałasu i spalin, a na alejach Trzech Wieszczów komunikacja miejska się poruszać szybciej.

Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już od jakiegoś czasu prowadzi prace nad zmianami w ruchu, zwłaszcza w ścisłym centrum. Teraz mają one objąć prywatnych przewoźników, czyli popularne busy. Zmiany, które wejdą w życie od 17 czerwca, obejmą ruch tych pojazdów wewnątrz tzw. II obwodnicy, czyli na alejach Trzech Wieszczów, al. 29 Listopada, ul. Dietla i dalej al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubomirskiego i ul. Wita Stwosza.

Jednym z elementów wdrażanego planu jest reorganizacja ruchu przewozów osobowych w rejonie ciągów ulic Pawia-Warszawska-Basztowa oraz wewnątrz tego obszaru, co jest wynikiem podjętych decyzji i jednym z etapów porządkowania dostępności Śródmieścia Krakowa, w której docelowo powinien operować wyłącznie transport zero lub niskoemisyjny.

Główną zmianą jest ograniczenie liczby przystanków, z których mogą korzystać busy przy ulicach Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej. Te już od jesieni ubiegłego roku nie są uwzględniane przy wydawaniu przez ZIKiT przewoźnikom zasad korzystania z przystanków na terenie Krakowa. W związku z planowanymi zmianami w organizacji ruchu związanymi m.in. z rozpoczęciem przebudowy ul. Basztowej (początek 17 czerwca) docelowo nie będzie również możliwe korzystanie z przystanków początkowych/końcowych zlokalizowanych w rejonie ulic Worcella i Ogrodowej.

Kraków. Wielkie zmiany w komunikacji busów

Wychodząc naprzeciw planowanym ograniczeniom podjęto decyzję o możliwej zmianie charakteru pętli pn. „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej i udostępnieniu jej jako przystanku początkowego/końcowego o co wielokrotnie zabiegało środowisko samych przewoźników.

Poniżej dalsza treść komunikatu ZIKiT:

"Sprawniejsza komunikacja na Alei Trzech Wieszczów

Jednocześnie informujemy, iż opracowane przez ZIKiT zmiany nie nakładają na przewoźników osobowych zakazu dojazdu do centrum Krakowa w rejon II obwodnicy, a ich pasażerom nie uniemożliwiają wsiadania i wysiadania na przystankach zlokalizowanych np. w ciągu Alei Trzech Wieszczów.

Mając jednakże na uwadze wieloletnie negatywne doświadczenie w kwestii m.in. „blokowania” pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) np. na przystankach wzdłuż ATW, podjęto decyzję, działając w interesie pasażerów KMK, aby ruch BUS „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórych ciągach jedynie przystanków „dedykowanych” dla konkretnych kierunków. Polegać ma to na tym, iż np. przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiego przez ul. Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na alejach jedynie na przystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę ul. Wielickiej przystanek „AGH”.

Kraków. Wielkie zmiany w komunikacji busów

Dla wymiany pasażerów wybrano te przystanki, które na dzień dzisiejszy nie mają przekroczonej przepustowości oraz umożliwiają bezproblemowe omijanie pojazdów dokonujących wymiany pasażerów czyli są zlokalizowane w zatokach lub jak w przypadku przystanku „Jubilat” w kierunku Mostu Dębnickiego kończy się na nich buspas.

Podobne zmiany planuje się wprowadzić w ciągu ulic Dietla i Grzegórzeckiej. gdzie udostępniony dla przewoźników (ale tylko dla tych kierujących się od strony Ronda Grunwaldzkiego) będzie przystanek „Starowiślna”, który zlokalizowany jest w zatokach.

W przypadku linii autobusowych poruszających się z kierunku od ul. Limanowskiego do Ronda Grzegórzeckiego i dalej, najbardziej optymalną trasą jest ta prowadząca przez Zabłocie i Most Kotlarski, która odległościowo jest krótsza od przejazdu ulicami Starowiślną i dalej Grzegórzecką, a dodatkowo ruch na niej jest zdecydowanie mniejszy. Brak jest tam również skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, gdzie przy alternatywnej trasie takich „spowalniających” miejsc jest aż pięć, w związku z czym powyższa zmiana z pewnością pozytywnie wpłynie na czasy przejazdu.

Mobilny Kraków 2017

W tym miejscu pragniemy zauważyć, iż zmiany nad którymi prace prowadzi ZIKiT w kontekście organizacji ruchu na terenie Śródmieścia Krakowa nie skupiają się tylko na przewoźnikach osobowych i nie mają na celu ich „wykluczenia”, lecz koncentrują się na poprawie mobilności na tym obszarze jako całości i są szeroko zakrojonym projektem obejmującym także np. zmiany w strefie parkowania, wyznaczanie stref o ograniczonej dostępności, czy wyznaczaniu nowej siatki ulic o charakterze jednokierunkowym.

Celem przedstawienia i uzgodnienia z zainteresowanym środowiskiem propozycji zmian przedstawiciele ZIKIT odbyli spotkania z przedstawicielami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych na których zasadność działań gminy, dążących do usystematyzowania ruchu w centrum Krakowa, spotkała się ze zrozumieniem przewoźników. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom postanowiono dostosować ostateczną koncepcję zmian do zgłaszanych na w/w spotkaniach postulatów, co znalazło swoje poparcie m.in. w:

zrezygnowaniu z pierwotnie proponowanego wprowadzenia „zakazu” przejazdu dla przewoźników osobowych przez Aleje Trzech Wieszczów;
pozostawieniu możliwości wymiany pasażerów w najbliższym sąsiedztwie i bezpośrednio na Alejach oraz na ul. Dietla (przystanki dedykowane);
deklaracji zmiany charakteru pętli „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej na przystanek początkowy/końcowy, o co wielokrotnie od lat zabiegali sami przewoźnicy;
Zważywszy na powyższe nie można się zgodzić z tezą, która pojawiła się jakiś czas temu w mediach, iż w jakikolwiek znaczący sposób na tych korektach ucierpią pasażerowie aglomeracji krakowskiej oraz sami przewoźnicy, skoro w dalszym ciągu mogą bezpośrednio dojechać w obręb tzw. II obwodnicy co niejednokrotnie nie jest możliwe dla pasażerów korzystających z systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, gdzie konieczność przesiadki nieodłącznym elementem codziennych podróży.

W dalszym ciągu trasy przewoźników osobowych przecinają się lub stykają z głównymi węzłami przesiadkowymi na terenie Krakowa, gdzie można bez problemu dokonać przesiadki na docelowy tramwaj czy autobus miejski".

ZOBACZ RÓWNIEŻ: INFO Z POLSKI 1.06 2017 - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju

Komentarze 10

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

.
szlag by to!:////////////////////////////////////////////////////
25 km od Krakowa
ZIKIT będzie mógł odtrąbić sukces, bo ruch na Alejach faktycznie się zmniejszy, ale tylko dlatego , że zaczynają się wakacje, a nie z powodu wyrzucenia Busów z przystanków. Termin zmian wybrany po mistrzowsku. Będą fanfary, gratulacje, premie. Od września i października powrócą korki, ale to będzie za kilka miesięcy. Ja dojeżdżam busem i codzienna jazda to 1,5 godz. dojazd i 1,5 godz. powrót z pracy. Po udostępnieniu tylko przystanku pod Jubilatem nie zdążę do pracy na godz.8. Po wyjściu z pracy o godz. 16 nie zdążę pod Jubilat na powrotnego busa. Muszę też wykupić bilet MPK na przejazd Alejami. Będę zmuszona dojeżdżać samochodem w pojedynkę. Taka sama sytuacja dotyczy kilkunastu osób z "mojego" busa.
M
Mmm
Teraz poza kosztem busa dojdzie bilet autobusowy i strata czasu i nerwy.....
a
aga
ciekawe jak normalny człowiek ma dojechać do pracy, niech ograniczą samochody osobowe!
p
porazka
a co z kmk blokujacymi busy .kierowca kmk jest nie widomy widzi tylko przystanek i swoj pas bo ma mundurek
o
obserwator
Dlaczego ZIKIT nawydawał tyle zezwoleń i dopuścił do tego, że jest tylu przewoźników. Nie umieli liczyc dziesięc lat temu przepustowości przystanków na Alejach , przystanki od ponad 20 lat są te same.Miasto zagarnęło wszystkie dopłaty z Uni na nowe autobusy aby zrobić prestiz dla miasta to nawet na wieś czy trzeba czy nie trzeba to jeżdzą puste . Może by ITD w autobusach MPK sprawdziło emisje spalin w tych z napisem EURO6 po gwarancji z powycinanymi DPFami spalanie około 60 litrów paliwa na 100km, one są ekologiczne i nie zatruwają Krakowa- może nie da się sprawdzic bo rure wydechową ma na dachu i ITD nie jest wyposażone w drabiny. Czy urzędnicy miasta potrafią obliczyć ile kosztuje jeden wozokilometr takiego autobusu. Prywatnym przewoźnikom miasto i gminy nie dopłacają ani złotówki a pasażerowie z alomeracji i oddalonych o kilkadziesiat kilometrów wiosek pracują w Krakowie i czas przejazdu to nie jest 30 minut tylko nawet godzinę a po reorganizacji miasto jeszcze bardziej będzie zakorkowane, może postawią wiecej rowerów i zamkną Aleje aby roweżyści mogli dojechac do pracy.
b
bsw
To jest miara postępu cywilizacyjnego - zamiast promować transport zbiorczy to się go gnębi. Przecież to transport prywatny do którego nikt nie dokłada a jeszcze musi on płacić miastu za korzystanie z przystanków. Ale Wizerunkowo lepiej kupować za ciężkie pieniądze bezsensowne autobusy elektryczne które większość czasu się na ulicy Pawiej ładują. Ale jakie są ładne - amerykańskie !

I jest po amerykańsku - wszyscy wszędzie autem. Zamiast jednego busa przewożącego po 20 osób będzie 20 prywatnych jednoosobowych aut w korku i parkujących gdzie popadnie.

Brawo !
o
olo
I się przesiądą dojeżdżający do prywatnych aut. I będzie, że urzędnicy nie przewidzieli
k
krakus
Te zmiany hrzmia sensownie jednak zeby nieliczne teraz przystanki dla busow sie nie blokowaly trzeha wyznaczy na nich obsza w ktorym busy i tak nie moga parsie zatrzymywac tak zeby ewentyakny korek busow do prZystanku mogl ominac autobus mpk i spokojnie sie zatrzymac.
k
krk
+ kontrola czystości karoserii i wnętrza oraz kierowcy, reszta tylko do granic miasta. To co się dzieje na Pawiej i ten smród wiejący od busów na prawdę nie są na miarę europejskiego Krakowa !!!
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska