Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu już od jakiegoś czasu prowadzi prace nad zmianami w ruchu, zwłaszcza w ścisłym centrum. Teraz mają one objąć prywatnych przewoźników, czyli popularne busy. Zmiany, które wejdą w życie od 17 czerwca, obejmą ruch tych pojazdów wewnątrz tzw. II obwodnicy, czyli na alejach Trzech Wieszczów, al. 29 Listopada, ul. Dietla i dalej al. Powstania Warszawskiego, ul. Lubomirskiego i ul. Wita Stwosza.
Jednym z elementów wdrażanego planu jest reorganizacja ruchu przewozów osobowych w rejonie ciągów ulic Pawia-Warszawska-Basztowa oraz wewnątrz tego obszaru, co jest wynikiem podjętych decyzji i jednym z etapów porządkowania dostępności Śródmieścia Krakowa, w której docelowo powinien operować wyłącznie transport zero lub niskoemisyjny.
Główną zmianą jest ograniczenie liczby przystanków, z których mogą korzystać busy przy ulicach Pawiej, Warszawskiej i Ogrodowej. Te już od jesieni ubiegłego roku nie są uwzględniane przy wydawaniu przez ZIKiT przewoźnikom zasad korzystania z przystanków na terenie Krakowa. W związku z planowanymi zmianami w organizacji ruchu związanymi m.in. z rozpoczęciem przebudowy ul. Basztowej (początek 17 czerwca) docelowo nie będzie również możliwe korzystanie z przystanków początkowych/końcowych zlokalizowanych w rejonie ulic Worcella i Ogrodowej.

Wychodząc naprzeciw planowanym ograniczeniom podjęto decyzję o możliwej zmianie charakteru pętli pn. „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej i udostępnieniu jej jako przystanku początkowego/końcowego o co wielokrotnie zabiegało środowisko samych przewoźników.
Poniżej dalsza treść komunikatu ZIKiT:
"Sprawniejsza komunikacja na Alei Trzech Wieszczów
Jednocześnie informujemy, iż opracowane przez ZIKiT zmiany nie nakładają na przewoźników osobowych zakazu dojazdu do centrum Krakowa w rejon II obwodnicy, a ich pasażerom nie uniemożliwiają wsiadania i wysiadania na przystankach zlokalizowanych np. w ciągu Alei Trzech Wieszczów.
Mając jednakże na uwadze wieloletnie negatywne doświadczenie w kwestii m.in. „blokowania” pojazdów Komunikacji Miejskiej w Krakowie (KMK) np. na przystankach wzdłuż ATW, podjęto decyzję, działając w interesie pasażerów KMK, aby ruch BUS „skanalizować” poprzez udostępnienie na niektórych ciągach jedynie przystanków „dedykowanych” dla konkretnych kierunków. Polegać ma to na tym, iż np. przewoźnicy jadący z centrum w kierunku Borku Fałęckiego przez ul. Zakopiańską będą mogli się zatrzymywać na alejach jedynie na przystanku „Jubilat”, a ci kierujący się w stronę ul. Wielickiej przystanek „AGH”.

Dla wymiany pasażerów wybrano te przystanki, które na dzień dzisiejszy nie mają przekroczonej przepustowości oraz umożliwiają bezproblemowe omijanie pojazdów dokonujących wymiany pasażerów czyli są zlokalizowane w zatokach lub jak w przypadku przystanku „Jubilat” w kierunku Mostu Dębnickiego kończy się na nich buspas.
Podobne zmiany planuje się wprowadzić w ciągu ulic Dietla i Grzegórzeckiej. gdzie udostępniony dla przewoźników (ale tylko dla tych kierujących się od strony Ronda Grunwaldzkiego) będzie przystanek „Starowiślna”, który zlokalizowany jest w zatokach.
W przypadku linii autobusowych poruszających się z kierunku od ul. Limanowskiego do Ronda Grzegórzeckiego i dalej, najbardziej optymalną trasą jest ta prowadząca przez Zabłocie i Most Kotlarski, która odległościowo jest krótsza od przejazdu ulicami Starowiślną i dalej Grzegórzecką, a dodatkowo ruch na niej jest zdecydowanie mniejszy. Brak jest tam również skrzyżowań z sygnalizacją świetlną, gdzie przy alternatywnej trasie takich „spowalniających” miejsc jest aż pięć, w związku z czym powyższa zmiana z pewnością pozytywnie wpłynie na czasy przejazdu.
Mobilny Kraków 2017
W tym miejscu pragniemy zauważyć, iż zmiany nad którymi prace prowadzi ZIKiT w kontekście organizacji ruchu na terenie Śródmieścia Krakowa nie skupiają się tylko na przewoźnikach osobowych i nie mają na celu ich „wykluczenia”, lecz koncentrują się na poprawie mobilności na tym obszarze jako całości i są szeroko zakrojonym projektem obejmującym także np. zmiany w strefie parkowania, wyznaczanie stref o ograniczonej dostępności, czy wyznaczaniu nowej siatki ulic o charakterze jednokierunkowym.
Celem przedstawienia i uzgodnienia z zainteresowanym środowiskiem propozycji zmian przedstawiciele ZIKIT odbyli spotkania z przedstawicielami Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Przewoźników Osobowych na których zasadność działań gminy, dążących do usystematyzowania ruchu w centrum Krakowa, spotkała się ze zrozumieniem przewoźników. Wychodząc naprzeciw ich oczekiwaniom postanowiono dostosować ostateczną koncepcję zmian do zgłaszanych na w/w spotkaniach postulatów, co znalazło swoje poparcie m.in. w:
zrezygnowaniu z pierwotnie proponowanego wprowadzenia „zakazu” przejazdu dla przewoźników osobowych przez Aleje Trzech Wieszczów;
pozostawieniu możliwości wymiany pasażerów w najbliższym sąsiedztwie i bezpośrednio na Alejach oraz na ul. Dietla (przystanki dedykowane);
deklaracji zmiany charakteru pętli „Nowy Kleparz” przy ul. Prądnickiej na przystanek początkowy/końcowy, o co wielokrotnie od lat zabiegali sami przewoźnicy;
Zważywszy na powyższe nie można się zgodzić z tezą, która pojawiła się jakiś czas temu w mediach, iż w jakikolwiek znaczący sposób na tych korektach ucierpią pasażerowie aglomeracji krakowskiej oraz sami przewoźnicy, skoro w dalszym ciągu mogą bezpośrednio dojechać w obręb tzw. II obwodnicy co niejednokrotnie nie jest możliwe dla pasażerów korzystających z systemu Komunikacji Miejskiej w Krakowie, gdzie konieczność przesiadki nieodłącznym elementem codziennych podróży.
W dalszym ciągu trasy przewoźników osobowych przecinają się lub stykają z głównymi węzłami przesiadkowymi na terenie Krakowa, gdzie można bez problemu dokonać przesiadki na docelowy tramwaj czy autobus miejski".
ZOBACZ RÓWNIEŻ: INFO Z POLSKI 1.06 2017 - przegląd najciekawszych informacji ostatnich dni w kraju