https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Wybrano przebieg nowej linii tramwajowej

Piotr Rąpalski
Wizualizacja nowej pętli
Wizualizacja nowej pętli ZIKiT
Miasto wybrało już wariant przebiegu planowanej do budowy nowej linii tramwajowej Krowodrza Górka-Azory. Uwzględniono uwagi mieszkańców. >> Zobacz powstające inwestycje w Krakowie

Linia tramwajowa ma przebiegać od Krowodrzy Górki wzdłuż ul. Opolskiej, przez węzeł drogowy przy ul. Różyckiego, a następnie do pętli autobusowej przy Weissa. Po konsultacjach z mieszkańcami zrezygnowano z budowy torowiska ulicami: Wybickiego, Łokietka lub Batalionu „Skała” i dopiero stamtąd wychodzącego na ul. Opolską. 

Projektowanie i budowa linii planowane jest na lata 2016-2020, podobnie jak linii tramwajowej Krowodrza Górka-Górka Narodowa, choć tu prace mają ruszyć wcześniej. Urzędnicy zabiegają o tzw. decyzje środowiskowe dla obu inwestycji. Muszą uzyskać dokumenty w tym roku, aby móc wystąpić o dotacje unijne. Linia na Azory to koszt 63 mln zł, a do Górki Narodowej 434 mln zł. 

Dofinansowanie z UE może wynieść co najmniej 60 proc. kosztów, ale wnioski o nie trzeba złożyć w ciągu kilku miesięcy. Jeśli potrzebne decyzje zostaną zaskarżone przez mieszkańców, gmina może nie zdążyć. - Liczę, że tak się nie stanie, bo uwzględniliśmy wiele wniosków krakowian dotyczących inwestycji - mówi Marcin Korusiewicz, dyrektor ZIKiT.

Nowa linia na Azory ma mieć 1,9 kilometra, cztery przystanki, a przy węźle drogowym Weissa/Opolska powstanie trzypoziomowy parking na 215 samochodów. W konsultacjach z miastem mieszkańcy wywalczyli m.in. budowę kładki dla pieszych nad ul. Opolską na wysokości ulicy Mehoffera, kładkę rowerową nad Weissa i połączenie ulic Chełmońskiego i Różyckiego.

Inwestycja ma zostać połączona z budową linii tramwaju Krowodrza Górka-Górka Narodowa. Jej pierwszy odcinek ma przebiegać od istniejącej pętli do torów kolejowych przy ul. Bociana - ok. 3 km torowiska wraz z odcinkiem Trasy Wolbromskiej i tunelem dla aut w ciągu ulicy Opolskiej. Drugi odcinek (1,6 km)  ma dotrzeć do pętli Górka Narodowa w okolicy al. 29 Listopada, gdzie powstanie terminal autobusowy. Mają pojawić się też parkingi: na 256 aut przy pętli Górka Narodowa, 97 miejsc przy pętli Krowodrza Górka oraz  112 miejsc przy ul. Pachońskiego. 

 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

v
van der krak
tak samo jak tobie dojazd np. do parku ojcowskiego. Kij ma dwa końce.
P
Paweł
I napewno dowala mnóstwo ekranów jak to w Krk jest juz standardem.
M
MarcinzgroduKraka
No to ogromne te parkingi, brawa dla Państwa, istny park & ride, zachęca do pozostawienia samochodu na dalszych przystankach :)

Już widzę te korki na azorach i przy radzikowskiego jak ludzie będą z Bronowic dojeżdżać na tramwaj :D
k
kika
Uważam, że ddd ma rację. Koszty kosztami, ale już wkrótce to co jest teraz planowane będzie przestarzałe i nie rozwiąże sprawy. Między Pachońskiego, a Os. Łokietka są np. rozległe pola, na których - tylko patrzeć powstaną nowe bloki. Jeśli ich mieszkańcy włączą się w korek na Łokietka będzie klops. Rozsądne byłoby wypuszczenie linii tramwajowych poza miaso i tam tworzenie parkingów P&R. Kraków rozrasta się, obrasta osiedlami i czy ktoś to akceptuje, czy nie,  ludzie będą dojeżdżali do pracy i do szkoły. I gadanie, że nic nas nie obchodzą ludzie z sąsiednich gmin, jest krótkowzroczne i prymitywne.
m
myślenie nie boli
Widać niemożliwe jest przedłużenie projektowanej prostej linii tramwajowej o ca kilometr, do Ronda Ofiar Katynia (Armii Krajowej). 
k
kika
Uważam, że ddd ma rację. Koszty kosztami, ale już wkrótce to co jest teraz planowane będzie przestarzałe i nie rozwiąże sprawy. Między Pachońskiego, a Os. Łokietka są np. rozległe pola, na których - tylko patrzeć powstaną nowe bloki. Jeśli ich mieszkańcy włączą się w korek na Łokietka będzie klops. Rozsądne byłoby wypuszczenie linii tramwajowych poza miaso i tam tworzenie parkingów P&R. Kraków rozrasta się, obrasta osiedlami i czy ktoś to akceptuje, czy nie,  ludzie będą dojeżdżali do pracy i do szkoły. I gadanie, że nic nas nie obchodzą ludzie z sąsiednich gmin, jest krótkowzroczne i prymitywne.
P
PtysieQ
Wystarczyło by zwiekszyc częstotliwość autobusow dojeżdzających w te okolice w godzinach szczytu, i ogolnie przez caly dzień, bo jak mam czekac godzine na kolejny autobus to faktycznie wole jechac autem(nie nie mam auta, ale nie jestem jednostronny) linie tramwajowe za zielonki? wiesz jakie to koszta? jak wyciągniesz kieszeń nie ma problemu... Miasto bedzie ci wdzieczne. Bądzmy poważni
e
elemele
nie wystarczyłoby, bo tam nie ma buspasów, stoisz w korku razem ze slimaczącymi się autami - to już wygodniej w aucie

albo buspasy albo tramwaje - wtedy to ma sens
W
Wqrwiony
Tramwaj powinien dojeżdżać  do ronda ofiar katynia. Na Wiessa pseudo-pętla będzie tylko przeszkadzać. 
R
Rafał_
Nie liczcie na to że nie będzie protestów.

Pan Waszkiewicz z pewnością coś złoży. Na bank...
d
ddd
Jak zwykle dziadostwo i półśrodki. Trasa powinna być nie na Kużnice Kołłątajowską tylko przynajmniej do Wegrzc. Drugie - trasa nie na Azory bo to nic nie zmieni. Tylko do Modlniczki w okolicach NICO. Puscić ją tam z Azorów na przełaj przez pola lub ew koł Galerii Bronowickiej. Trzecie najważniejsze - Tramwaj za Zielonki i tam P&R. Tylko taka koncepcja może poprawić sytuację. No i oczywiście poprawić drogi dojazdowe z północy krakowa a nawet coś dobudować na Prądniku Białym. Teraz jes tam istny paraliż o każdej porze dnia. 
e
enigma
szkoda, że w sprawie linii na górkę narodową nie konsultowano jej tak z mieszkańcami (np. szerokość trasy wolbromskiej - węższa bardziej zachęca do przesiadki) widać, skoro mieszkańcy Zielonek chcą dojeżdżać autami do centrum, to zikit im to zapewni
W
Witold1
A gdzie mapa???
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska