https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków wyda na tę inwestycję 300 mln zł. Kierowcy są oburzeni

Arkadiusz Maciejowski
infografika Wiktor Łężniak
Kierowcy są oburzeni, że miasto wyda ponad 300 mln zł na budowę wiaduktu dla tramwajów jadących z ul. Lipskiej na Wielicką. Pytają, dlaczego nie mogłyby z niego korzystać też samochody. Projektanci tłumaczą, że tak się nie da. A miasto w przyszłości chce wybudować dla aut odrębną estakadę... pół kilometra dalej.

Tak będzie wyglądać estakada w Płaszowie [WIZUALIZACJE]

O estakadzie tramwajowej nad torami w Płaszowie pisaliśmy wczoraj. Na mierzącym 600 m obiekcie prócz torów ma się znajdować chodnik i ścieżka rowerowa. Krakowianie są oburzeni, że nie przejadą tamtędy ani samochody, ani autobusy MPK.

- Estakada tylko dla tramwajów to chyba rozrzutność - twierdzi Marek Lambor, krakowianin. I zastanawia się, czy projektant przewidział możliwość wpuszczenia na torowisko tramwajowe autobusów MPK, tak aby skrócić im drogę na Rybitwy. Poza tym, zdaniem mieszkańców, umożliwienie samochodom nawet jednokierunkowego przejazdu po estakadzie tramwajowej (w stronę Rybitw) zlikwidowałoby korki m.in. na skrzyżowaniu Wielicka/Powstańców Wlkp.

Wiktor Salamaga ze spółki PxM-Projekt-Południe, która jest projektantem linii Wielicka - Lipska, przyznaje, że technicznie będzie możliwość poprowadzenia po estakadzie trasy autobusów MPK. Podkreśla jednak, że nie ma szans, aby estakada służyła też zwykłym kierowcom. - Jesteśmy w trakcie uzyskiwania pozwoleń na budowę. Tak znaczne zmiany w projekcie opóźniłyby inwestycję - tłumaczy.

Wojciech Wojtowicz (PO), przewodniczący komisji infrastruktury rady miasta, dodaje, że biorąc pod uwagę ograniczenia w terenie (np. w Płaszowie tory będą szły tuż obok bloków), nie było możliwości, aby ruch samochodowy puścić razem z tramwajowym trasą Lipska - Wielicka. Konieczne byłoby bowiem wyburzenie wielu domów i bloków, aby zrobić miejsce dla jezdni.

W planach miasta jest natomiast budowa tzw. Trasy Nowopłaszowskiej, w ramach której powstać miałaby kolejna estakada nad torami kolejowymi - ok. 500 metrów od tej przewidzianej dla tramwajów. Miałaby ona służyć kierowcom w łatwym przedostaniu się z Podgórza w stronę Rybitw, Małego Płaszowa i ul. Nowohuckiej.

Trasa Nowopłaszowska ma biec od skrzyżowania ul. Wielickiej z Kamieńskiego. Dalej pobiegnie nad linią kolejową, między Bagrami i Stawem Płaszowskim, ul. Lipską do ul. No- wohuckiej. Jej długość to około 5 km.

Ta inwestycja nie jest jednak na razie przygotowywana - najbliższy możliwy termin jej realizacji, wg Wojtowicza, to lata 2016-18.

Word Press Foto 2012 - Najlepsze zdjęcie prasowe 2012 r. [GALERIA]


Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 38

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Adam
Żeby tak jeszcze mozna było połączyć RODO MATECZNEGO z Kamieńskiego do Wielickiej - byłoby cudownie !
g
gdzie?
Tak - zgadam się. Najpierw tramwaj potem, jeśli będzie to konieczne - samochody.
d
dd
zobacz i nie pisz bzdur. Jest ograniczona ilość miejsca...
R
Realista
Nie ma jeszcze nowej trasy, a Ty już wiesz co nią pojedzie? Nie rozśmieszaj mnie. Nie ma żadnych podstaw, żeby wierzyć w jakiekolwiek zapewnienia ZIKiTu - patrz listopadowe zmiany w komunikacji :)
w
więcej fuszerek nie trzeba
nie da to się parasola w d otworzyć
d
demaskator
Krakow mial miec cztery obwodnice - dwie sa gotowe, nowoplaszowska to czesc trzeciej obwodnicy ktora w koncu i tak powstanie. S7 to czwarta obwodnica (wg wiekszosci zdecydowanie wazniejsza). Dobrze jednak ze najpierw wybuduja kladke dla tramwajow, skierowanie tam samochodow zapchaloby Wielicka i skrzyzowanie z Kamienskiego i Nowosadecka. Lepiej niech buduja wedlug planu bedzie wolniej ale porzadniej! Mam nadzieje ze za 10 lat beda 4 obwodnice i 20 nowych lacznikow na razie idzie w dobrym kierunku przypomnijcie sobie jak sie po miescie jezdzilo 10 lat temu a o ile aut bylo mniej!
K
Kora
autobusów MPK z szykaną dla aut osobowych (są takie np. w Niemczech), aby cwaniaczki nie mogły pojechać swoją furą ryzykując mandat..., a autobus był w zastępstwie. Potrzeba także linii autobusowej z rejonu Okólnej do N. Huty przez most Wandy bez zbędnej wycieczki tramwajami i autobusami przez centrum.
k
kierowca autobusu
powinny mieć możliwość korzystania z estakady - to jeszcze trzeba pilnie zmienić. Natomiast zgadzam się z wieloma głosami na NIE dla Nowopłaszowkiej. To marnowanie środków...
w
wsciekly
czy jesteś tak ograniczona(y), że nie wiesz iż ta trasa połączy istniejące i funkcjonujące już z powodzeniem torowisko do Krowodrzy Górki i przyspieszy przejazd tramwajem do Dworca i centrum miasta?
Budowa tego torowiska też była oprotestowywana obficie na łamach GK, zapytaj teraz pasażerów tramwajów linii 20 i 11, czy była niepotrzebna.
k
kierowca nieoburzony
aut Gazety Krakowskiej? - jacy kierowcy. Nieświadome maniaki dojazdu do centrum za wszelką cenę... Kładka tramwajowa - TAK. Nowopłaszowska estakada - NIE, ale S7 tak i to pilnie!
J
Janek
Zobaczcie automaniacy jak jest w Lipsku. Nie ma samochodów w centrum miasta. Nie ma połamanych chodników zastawionych autami. Jest dobry system komunikacji, szczególnie tramwajowej i SKM. Jest obwodnica autostradowa i kilka średnicowych.
Czy nie warto popierać dobre projekty jak ten łącznik, a tępić pomysły w stylu Nowopłaszowska?
w
widziane w TVP Kraków
Test wykazał, że poza godzinami szczytu (10:30) z Czerwonych Maków na Pl. W. Świętych jedziemy 23 minuty. Samochodem w rejon parkingów ok. Poczty Głównej jedziemy o tej porze ok. 17 minut (w szczycie nie mniej niż 25 minut, ale częściej jest to 30 minut). Potem czas na zwiedzanie parkingów lub szukanie tańszych miejsc parkingowych + opłata w parkometrze, powrót do auta i szybki spacer na Pl. W. Świętych co daje dodatkowe 10-15 minut.
W tramwaju o tej porze nie ma tłoku. Można usiąść. Czytać. Oglądać mTV z wiadomościami na pasku. Gdzie wysiąść poinformuje system zapowiedzi głosowych.
Tego nie da się zrobić kierując samochodem.
Dlaczego z uporem maniaka ludzie pchają się samochodami do centrum?
Budowa łącznika Lipska - Wielicka pozwoli szybko dojechać np. do Dworca Głównego.
Czy warto zatruwać powietrze, płacić za paliwo i parking oraz stresować się kierując samochodem?
Zastanówcie się, ja zostałem przekonany - wybieram tramwaj.
n
na marginesie
może liczyć na ok. 10 mld zł w nowej perspektywie EU. Gdyby założyć, że udział własny będzie na poziomie 40% trzeba wypracować 4 mld zł jako wkład własny. Oby tym razem projekty były sensowne i potrzebne ludziom, a nie kierowcom samochodów...
j
jj
i nie zbuduje... ta odkładana wiele już lat Nowopłaszowska i Nowobagrowa, czy jakoś tam, ponieważ dla takiego fatalnego projektu nie będzie finansowania.
k
kierowca z klasą
niestety zazwyczaj to "buraki" zapychają ulice swoimi furami. Nawet nie potrafią normalnie jeździć i parkować. Tzw. kultura jazdy jest im zupełnie obca. Dodatkowo uważają, że swoje d... muszą wozić z domu do każdego miejsca jakie sobie wymyślą tylko samochodem, no bo kto by z "motłochem" jechał jakimś autobusem lub tramwajem. Jadą nawet po bułki lub ciasteczka 500 m... Bardzo, za dużo, takich właśnie buraków obserwuję. Owszem muszę czasem jechać autem, bowiem komunikacja zbiorowa nie dociera wszędzie. Ale jeśli mogę przejść od i do przystanku 1000 m to nawet nie myślę uruchamiać samochodu i stać w korkach.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska