https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tak będzie wyglądać estakada w Płaszowie [WIZUALIZACJE]

Arkadiusz Maciejowski
wizualizacje pxm projekt południe
Nowa trasa tramwajowa połączy ulicę Lipską i Wielicką. Jej częścią będzie wiadukt, który powstanie nad torami kolejowymi w Płaszowie, obok budynku Poczty Polskiej. Estakada będzie mieć 600 metrów długości i stanie się głównym elementem ostatniego odcinka Krakowskiego Szybkiego Tramwaju. Jej budowa rozpocznie się prawdopodobnie jeszcze w tym roku.

Mierzące 1200 metrów nowe torowisko rozpoczynać będzie się przy ul. Wielickiej (między dotychczasowymi przystankami "Kabel" i "Dworcowa"). Tramwaje jadące od strony Kurdwanowa i Bieżanowa będą skręcać w prawo, w stronę torów kolejowych, na specjalnie przygotowanym do tego skrzyżowaniu. Tu też znajdował się będzie pierwszy przystanek nowej trasy. Następnie tramwaj zatrzyma się na samej estakadzie, niemal dokładnie na wysokości stacji kolejowej Płaszów. - Pasażerowie tramwaju będą mogli zejść na oba perony stacji i wygodnie przesiąść się na pociągi - tłumaczy Piotr Hamarnik z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu (ZIKiT).

Ostatni przystanek znajdował się będzie tuż przy końcu nowej trasy, czyli przy skrzyżowaniu z ul. Lipską.
Dzięki tej inwestycji szybki tramwaj z Kurdwanowa do Krowodrzy Górki na niemal całej trasie (oprócz ronda Grzegórzeckiego) pojedzie po wydzielonym torowisku, które nie będzie się krzyżowało z drogami samochodowymi i innymi liniami tramwajowymi. Skróci to także czas podróży na całej trasie o około 5 minut (teraz trwa ona 35 minut).

Estakada usprawni też komunikację miejską w trakcie awarii lub remontów, bo będzie alternatywą dla torowiska w ul. Limanowskiego i pozwoli lepiej zorganizować ruch.

Według urzędników z ZIKiT już na wiosnę ogłoszony ma zostać przetrag, w którym wyłoniony zostanie wykonawca inwestycji - jej koszt wyniesie 302 mln zł (z czego 142 mln to dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej). - Jeżeli procedury przetargowe przebiegną sprawnie, jest duża szansa na rozpoczęcie prac remontowych jeszcze w tym roku - dodaje Hamarnik. Zakończenie robót i uruchomienie całego torowiska planowane jest na 2015 roku.

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 32

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

j
ja
nasz 'czego nie sprzedam to zagrabie' prezydent majchrowski, za publiczne pieniądze kolejne połączenie tramwajowe na swoją prywatną uczelnie sobie funduje
O
Olga i Hania
Mieszkamy w okolicach Wielickiej i potrzebujemy lepszego połączenia do Branic - czy bedzie taka linia która ułatwi nam życie i czas podróży ?
L
Leon
Zaoszczędzisz aż 5min geniuszu.
V
V8
Tak pewnie po co komu jeździć wygodnie autem prosto pod dom jeśli można marznąć na przystankach kupować bilety za 3zł i gnieść się w tramwajach i autobusach jak sardynki…
V
V8
Tak pewnie po co komu jeździć wygodnie autem prosto pod dom jeśli można marznąć na przystankach kupować bilety za 3zł i gnieść się w tramwajach i autobusach jak sardynki…
V
V8
Tak pewnie po co komu jeździć wygodnie autem prosto pod dom jeśli można marznąć na przystankach kupować bilety za 3zł i gnieść się w tramwajach i autobusach jak sardynki…
K
Krakus z Woli Duchackiej:)
W obecnej sytuacji finansowej miasta nie wiem czy jest to najpilniejsza sprawa by zaoszczędzić 5 minut za 300mln. Niemniej jesli powstałaby ścieżka z prawdziwego zdarzenia wzdłuż Kabla i byłaby ona połaczona w sieć z ścieżką na estakadzie i dalej z ścieżką na moście kotlarskim to jestem za :)
K
Krakowianka
Jak dla mnie bardzo dobry pomysł. Kto nie jeździ z Płaszowa na Kurdwanów obecnie 40 minut z dwoma przesiadkami i staniem w korkach na Kuklińskiego to niech się nie wypowiada.
k
krakus123
to jest paranoja za Gołasia mowiono że torowisko z Kurdwanowa mialo przecinac Wielicka bezkolizyjnie estakadą bo jest tam odpowiedni spadek i dalej miał sie keirowac w strone Płaszowa. To bylby wtedy szybki tramwaj. teraz sie slyszy że znowu zbuduja kolejny wezeł tam gdzie jeszcze tramwaj mogl rozwinac predkośc.
j
jj
to niepotrzebne wydatki, są inne pilniejsze zadania niż kolejna autostrada w mieście dla wybranych
L
Leming
są drogie, a tunele jeszcze droższe... Dlatego tramwaj pojedzie estakadą i oby mogły tam alternatywnie pojechać autobusy MPK. Nie zapomniano o rowerzystach i pieszych - brawo. Dobrze, że samochody nie zatkają przejazdu, a tzw. Nowopłaszowska nie będzie raczej miała szans na dofinansowanie w przyszłości (nie preferuje się już na szczęście w EU takich projektów...)
J
Janek
z budowy nowych linii jeśli nie będzie łączników? - korki tramwajowe i zatrzymania. Tego nie dostrzegasz, bo jeździsz samochodem, którym pojedziesz dowolną przecznicą.
K
Kora
nie wymyślono drogi dla samochodów.
J
Janek
niestety nie jest przyjazny dla pasażerów. Dochodzi do tego bardzo wysoki koszt budowy (zysk czasowy to 1 minuta...), a potem utrzymania.
J
Janek
To pierwsza inwestycja w tym rejonie miasta, która pozwala odciążyć ruch tramwajowy przez centrum miasta...
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska