W pierwszym kwartale tego roku urzędnicy ZDMK chcą rozpisać przetarg na znalezienie wykonawcy remontu mostu Dębnickiego. Przewidują, że osiem milionów złotych (połowa to środki własne ZDMK, połowa to dofinansowanie z Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg - przyp. red.) wystarczy na remont generalny górnej części mostu. Prace miałyby objąć wymianę asfaltu, naprawę i wymianę struktur pod asfaltem, wymianę nawierzchni ciągów pieszo-rowerowych, remont balustrad i oświetlenia oraz dylatację. Miasto pozyskane pieniądze musi wydać maksymalnie do końca 2024 roku.
- Remont będzie tak prowadzony, by most był przejezdny. Tak jak teraz są po dwa pasy w każdą stronę, to na czas remontu będzie zawężenie do jednego pasa ruchu w każdą stronę. W pierwszej kolejności chcielibyśmy się zająć jezdniami, potem chodnikami, balustradami i całą resztą, tak by zminimalizować uciążliwość w ruchu - mówi rzecznik ZDMK Krzysztof Wojdowski
Przetarg na wykonawcę urzędnicy chcą rozstrzygnąć jeszcze przed Igrzyskami Europejskimi, natomiast sam remont rozpocząć już po ich zakończeniu.
- Wstępnie mówimy o połowie sierpnia, tak by złapać kawałek wakacji i moment mniejszego natężenia ruchu, bo nie ma się co oszukiwać, że remont trochę potrwa ale póki co trudno określić ile dokładnie. Teoretycznie jeśli wystartujemy w połowie sierpnia i wszystko będzie szło zgodnie z prawem to należy się spodziewać, że remont zahaczy też o październik - dodaje Wojdowski
Historia i charakterystyka
W latach 1887–1888 w miejscu dzisiejszego mostu Dębnickiego powstał trójprzęsłowy most na potrzeby powstającej wówczas kolei obwodowej. Oprócz torowiska, posiadał on także przejazd dla ruchu kołowego oraz chodnik dla pieszych. W 1911 r. kolej obwodową zlikwidowano, a z mostu usunięto torowisko. Most został wysadzony przez wycofujące się wojska niemieckie w styczniu 1945 r., w wyniku czego został przeznaczony do rozbiórki.
Odbudowano go w dzisiejszym kształcie w 1951 r. według projektu Władysława Borusiewicza, Zbigniewa Wzorka i Stefana Serafina. W 1998 r. most poddano generalnemu remontowi, wyłączając go całkowicie z ruchu. Remontowany obiekt zastąpił składany most wojskowy Lajkonik, który zlokalizowano tuż obok, a po zakończeniu prac remontowych zdemontowano.
Most Dębnicki ma 157 metrów długości i 19 metrów szerokości. Wśród krakowskich mostów wyróżnia go najniższy prześwit między lustrem wody, a spodem konstrukcji mostu. Podczas powodzi w 2010 r. poziom wody w Wiśle był tak wysoki, że prześwit pomiędzy lustrem wody, a przęsłami mostu zniknął, co możecie zobaczyć również w naszej galerii.
Sytuacja pracownika na rynku pracy

- Ta dzielnica Krakowa przeszła ogromną metamorfozę! Dawniej były tu... pola
- Tu zakupów już nie zrobimy. Te sklepy zniknęły na dobre z krakowskich galerii
- TOP 10 miejsc na zimową wycieczkę w okolicach Krakowa!
- Oto 10 powodów, przez które życie w Krakowie bywa nieznośne
- Zobacz najpiękniejsze kreacje z małopolskich studniówek 2023 cz. II