https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Zieleń i nowa ulica na Krowodrzy. Trwa walka z czasem i deweloperami

Dawid Serafin
Plan ma powstrzymać zakusy deweloperów, którzy w tym rejonie budują na potęgę. Na zdj. rozpoczęta budowa przy ul. Racławickiej
Plan ma powstrzymać zakusy deweloperów, którzy w tym rejonie budują na potęgę. Na zdj. rozpoczęta budowa przy ul. Racławickiej Joanna Urbaniec
Urzędnicy walczą z czasem, by deweloperzy nie zabudowali części Krowodrzy. Chcą uchwalić plan. Ma powstać alternatywna droga dla korkującej się ulicy Wrocławskiej. Będzie też więcej zieleni.

Trwa wyścig z czasem. Magistrat przygotowuje plan zagospodarowania dla rejonu ulicy Wrocławskiej i Łokietka. Nowe bloki mają tam być mniejsze, ma być więcej zieleni. Powstanie też nowa droga. Jednak jeśli urzędnicy szybko nie skończą prac nad planem, a radni go nie przegłosują, to może dojść do niekontrolowanej zabudowy terenu przez deweloperów. W praktyce oznacza to, że na niewielkim obszarze w ciągu kilku lat zamieszkać może nawet 14 tys. osób.

Konkretnie chodzi o obszar w kształcie trójkąta, który tworzą ulice Wrocławska, Składowa i Odrowąża. Teren liczy blisko 39 hektarów. Jest on łakomym kąskiem dla deweloperów. Znajduje się blisko centrum. Jest tu też sporo miejsca, które można zabudować. Dlatego od kilku miesięcy urzędnicy pracują nad planem dla tego obszaru.

- Jego przygotowanie jest obecnie na etapie opiniowania wewnętrznego przez urząd - mówi Elżbieta Koterba, wiceprezydent ds. rozwoju miasta.

Plan zakłada m.in. powstanie nowej drogi. Ma być ona alternatywą dla korkującej się ulicy Wrocławskiej. Zgodnie również z założeniami, aleja Kijowska miałaby być przedłużona do nasypu kolejowego. W tym miejscu powstałby tunel, który połączyłby drogę z ulicą Wybickiego. To ułatwiłoby dotarcie na Azory. Dodatkowo zbudowano by nową drogę wzdłuż nasypu kolejowego od mającego powstać tunelu do skrzyżowania z ulicami Łokietka i Składową. Tam powstać ma rondo. Plan zakłada też przebudowę ulicy Składowej aż do ulicy Prądnickiej. Przy nowych drogach ma powstać też ścieżka rowerowa.

- Ten rejon już teraz jest stale zakorkowany. Dlatego należy zarezerwować teren pod budowę drogi, tak by rozładować korki w tej okolicy - mówi Grzegorz Stawowy, radny i przewodniczący komisji planowania przestrzennego. To właśnie Stawowy jest jednym z pomysłodawców powstania nowej drogi.

Rozpoczęcie budowy jest uzależnione od tego, kiedy zostanie uchwalony plan. Urzędnicy przyznają, że prace dokumentacyjne mogłyby ruszyć nawet w przyszłym roku.

Podczas posiedzenia ostatniej komisji planowania radni wprowadzili także kilka istotnych zmian do przygotowanego przez urzędników planu. Radni zdecydowali, że linia zabudowy wzdłuż ulicy Racławickiej ma zostać oddalona od ulicy. Nowe budynki zamiast zaproponowanych 25 metrów wysokości, mają mieć jedynie 21 metrów. Dodatkowo bloki mające powstać wzdłuż ulicy Wrocławskiej mogą mieć maksymalnie 18 metrów. A między ulicą Poznańską a Racławicką 50 proc. terenu ma zajmować zieleń (proponowano 30 proc.).

- W ten sposób chcemy ograniczyć apetyty deweloperów, którzy w tej okolicy budują na potęgę - mówi Jakub Kosek, radny z Azorów. - Niedawno ruszyły prace nad kolejnymi blokami mieszkalnymi w sąsiedztwie urzędu marszałkowskiego - dodaje.
Kilku deweloperów stara się o wydanie pozwoleń na budowę. Liczą, że uda się im zdążyć przed wprowadzeniem planu, który ich ograniczy. - Jeśli dopuścimy do niekontrolowanej zabudowy, to w ciągu kilku lat w tym rejonie może przybyć nawet 14 tys. osób. A obecnie na Krowodrzy jest ok. 35 tys. mieszkańców - mówi radny Stawowy.

Prezydent Koterba liczy, że plan uda się uchwalić z końcem roku. Zanim zdecydują radni, z dokumentem zapoznają się mieszkańcy. Kiedy to nastąpi? Na razie nie wiadomo.

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
MS.
Tunel już zbędny bo obecnie wystarczająco jest zatkana ul. Rydla przy Bronowickiej
M
MS.
Przecież deweloperzy dostają zezwolenie na budowę w Urzędzie Miasta,więc w czym problem nie wydać zezwolenia na budowę do czasu zrobienia planu zagospodarowania?
M
MS.
Przecież deweloperzy dostają zezwolenie na budowę w Urzędzie Miasta,więc w czym problem nie wydać zezwolenia na budowę do czasu zrobienia planu zagospodarowania?
K
Kuba Azorczyk
Już jest maj 2016 i widzę tylko wyższe bloki, a nie to co tam potrzeba !
M
Marek
Żeby ulicę zbudować to nagle potrzeba plan, ale na postawienie stu bloków to wystarczy być kumplem arcyprofesorka prezydenta!
m
mieczkaniec
no i dobrze ze nie powstanie tramaj na wroclawskiej po co mi tam tramwaj zeby mi jezdzily zlomy pod oknami wole autobusiki. Pozatym mam stad 400m na SKM w Lobzowie wiec do rynku jade 4min. ::)
l
lol
Wogóle to ostatnio się zastanawiam czy nie bardziej sensowne od tramwaju na Azory byłoby likwidacja Kraków Łobzów SKM i zrobieni zamiast tego 2 przystanków Kraków Weissa SKM i Kraków Wybickiego/Łokietka (obsługiwałoby Azory) no i oczywiście te nowe bloki mialyby podobna odległość do SKM + dodatkowo i Krowodrza górka by sie załapała okolice kościoła. Tramwaj z Azorów mogłby wtedy biegnąć nie przez Krowodrzę Górkę, a przez Weissa i dalej w strone Piastowskie i miec zintegrowany przystanek z SKM Azory. Ostatecznie były by przystanki SKM Bronowice, SKM Azory, SKM Krowodrza-Łobzów SKM Kraków Głowny.
m
mieszkaniec
przedluzenie kijowskiej do wybickiego to rewelacyjny pomysl, wreszcie ktos mysli o komunikacji w tej okolicy. Z przedluzonej kijowskiej musi byc wejscie na stacje kolejowa Lobzow
g
gosc
tramwaj na azory to jak najlepsze rozwiazanie, jednak linia powstanie wzdluz opolskiej, ewentualnie druga powstanie od piastowskiej, przez wroclawska tramwaju nie bedzie bo za waska ulica. Wiem co mowie bo w urzedzie planowania pracuje i praktycznie jest zero szans na tramwaj wroclawska w przyszlosci.
m
mieszkaniec wroclawskiej
ale ktos ladne bajki tu nam mieszkanca opowiada, plan juz dawno ustalony i wszystkie dzialki przeznaczone pod bloczydla wysokie, che che
g
govi
walka z developerami? chyba tylko na potrzeby mediów. a co z planowaną zabudową kilkunastu bloków pomiędzy wrocławską a racławicką gdzie mają powstać 30m budynki?
m
mm58
tunel pod Rydla, na przedłużeniu Weissa, na przedłużeniu Kijowskiej na Łokietka, w cuda wierzycie?
m
mm
Od małego słyszę o tym tunelu. Moze wreszcie powstanie...
a
aaa
Jak na drodze się tworza korki to może najwyższy czas pomyśleć o tramwaju na Azory, albo o wzmocnieniu autobusów... Bo wepchanie kolejnej ulicy problem załatwi na chwilę a potem i ona się zakorkuje...
T
Tv
Pan Stawowy ma niby pomóc? Co to za żarty. Przecież on na ty jest z wszelkiej maści deweloperami. On w nosie ma zieleń czy mieszkańców jeżeli nie ma w tym interesu. Teraz już po wyborach i takie apele są bezsensowne. Można liczyć na obietnice za 4 lata przed wyborami.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska