Pierwszy konkurs ofert unieważniono w połowie lipca 2024. - Kryterium wyboru była nie tylko cena, ale także warunki techniczne. Zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych – informowało wtedy MPK.
Kraków planuje zakupić trzy rodzaje tramwajów: do 30 wagonów dwukierunkowych (o długości 32–34 m), do 30 długich wagonów jednokierunkowych (o długości 42-45 m) i do 30 krótszych tramwajów jednokierunkowych (o długości 32-34 m).
Wszystkie przetargi są tzw. unijne, co oznacza m.in., że czas na składanie ofert jest o wiele dłuższy niż w standardowym konkursie, i wynosi 90 dni, w tym przypadku do 7 października 2024. Natomiast szacunkowy czas obowiązywania umowy określono na cztery lata od jej podpisania.
MPK zaznacza, że ostateczna liczba zamówionych tramwajów będzie zależała od dwóch czynników: wysokości uzyskanego zewnętrznego dofinansowania do kosztownych zakupów oraz cen wagonów proponowanych w procedowanych teraz przetargach.
- Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie z programu FEnIKS oraz Krajowego Planu Odbudowy. Zakładamy, że instytucje finansujące do końca 2024 roku rozpatrzą wnioski i zawrą umowy o dofinansowanie, co umożliwi z kolei zawarcie umów realizacyjnych na zakup tramwajów i ich dostawę w latach 2026-2027. Zakup nowych tramwajów pozwoli na wycofanie z ruchu wszystkich wagonów bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej – podaje MPK.
Eurojackpot. Które kraje wygrywają najczęściej?
