https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków znów próbuje kupić tramwaje. Jeśli się uda, pozostaną tylko te z niską podłogą

Jolanta Białek
Krakowskie MPK ogłosiło trzy przetargi na dostawę w sumie 90 tramwajów - niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej. To drugie podejście do poszukiwań firmy, która dostarczy pod Wawel nowoczesny tabor. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem, nowe tramwaje przyjadą do Krakowa w latach 2026-2027. "Zakup nowych tramwajów pozwoli na wycofanie z ruchu wszystkich wagonów bez niskiej podłogi" - zapowiada MPK.

Pierwszy konkurs ofert unieważniono w połowie lipca 2024. - Kryterium wyboru była nie tylko cena, ale także warunki techniczne. Zaproponowane oferty przekraczały zaplanowany budżet, a także w części nie spełniały wymogów formalno-merytorycznych – informowało wtedy MPK.

Kraków planuje zakupić trzy rodzaje tramwajów: do 30 wagonów dwukierunkowych (o długości 32–34 m), do 30 długich wagonów jednokierunkowych (o długości 42-45 m) i do 30 krótszych tramwajów jednokierunkowych (o długości 32-34 m).

Wszystkie przetargi są tzw. unijne, co oznacza m.in., że czas na składanie ofert jest o wiele dłuższy niż w standardowym konkursie, i wynosi 90 dni, w tym przypadku do 7 października 2024. Natomiast szacunkowy czas obowiązywania umowy określono na cztery lata od jej podpisania.

MPK zaznacza, że ostateczna liczba zamówionych tramwajów będzie zależała od dwóch czynników: wysokości uzyskanego zewnętrznego dofinansowania do kosztownych zakupów oraz cen wagonów proponowanych w procedowanych teraz przetargach.

- Spółka złożyła wniosek o dofinansowanie z programu FEnIKS oraz Krajowego Planu Odbudowy. Zakładamy, że instytucje finansujące do końca 2024 roku rozpatrzą wnioski i zawrą umowy o dofinansowanie, co umożliwi z kolei zawarcie umów realizacyjnych na zakup tramwajów i ich dostawę w latach 2026-2027. Zakup nowych tramwajów pozwoli na wycofanie z ruchu wszystkich wagonów bez niskiej podłogi. Dzięki temu po zakończeniu dostaw, cała tramwajowa flota MPK będzie złożona wyłącznie z pojazdów niskopodłogowych, wyposażonych w klimatyzację i system informacji pasażerskiej – podaje MPK.

Eurojackpot. Które kraje wygrywają najczęściej?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska