Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krakowski most kolejowy pojedzie... na Podkarpacie

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Po nowym moście nad Wisłą w Krakowie pociągi pojadą po wakacjach
Po nowym moście nad Wisłą w Krakowie pociągi pojadą po wakacjach PKP PLK
Po wakacjach na zostać otwarty w Krakowie nowy most kolejowy nad Wisłą. Powstaje między mostem Powstańców Śląskich a mostem Kotlarskim. W PKP PLK informują, że elementy starej przeprawy zostaną ponownie wykorzystane.

- Dziewięć przęseł dotychczasowej przeprawy PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. umieszczą w nowych lokalizacjach. Pojadą na Podkarpacie nad San i na linię w sąsiedztwie Częstochowy. Jedno przęsło pozostanie w Krakowie. Niektóre odzyskiwane podczas modernizacji linii materiały, po ekspertyzach, nadal służą kolei - informują kolejarze.

I dodają, że pierwszym nowym mostem nad Wisłą w Krakowie podróżni pojadą jesienią. Trzy nowoczesne przeprawy nad rzeką zastąpią obecny most. Dwa dodatkowe tory usprawnią podróże, pociągi pojadą częściej i szybciej (do 100 km/h).

"Stare obiekty na krakowskiej linii średnicowej są wzmacniane lub wykorzystywane w innych miejscach. Usytuowany na podporach, stalowy most nad Wisłą o długości 212 m będzie demontowany, gdy pociągi pojadą po nowym obiekcie. Stalowa konstrukcja, która służy od 1988 roku, została zbadana i oceniono, że po renowacji jej części mogą służyć w nowej formie w innych, mniej wymagających miejscach. Ciężkie elementy mostu zostaną zdjęte i przetransportowane do nowych lokalizacji" - informują kolejarze.

Specjaliści z PLK już ustalili, gdzie trafią części przeszło tysiąctonowego obiektu. Pięć przęseł, o wadze ok. 350 ton, pojedzie do Zagórza w województwie podkarpackim. Zapewnią sprawny przejazd w miejscu już wysłużonego most kolejowego na Sanie.

Kolejne trzy przęsła planują wykorzystać kolejarze z Częstochowy m.in. na odcinku Częstochowa Stradom – Herby.
Nie cały most pożegna Kraków. Ostatnie przęsło zostanie wykorzystane w Bronowicach, nad ul. Armii Krajowej. Będzie jednak nie nad rzeką lecz zastąpi stary wiadukt kolejowy na linii obsługującej pociągi towarowe.

Demontowane na modernizowanych liniach konstrukcje mostów, to największe gabarytowo materiały, które znajdują „drugie życie” na innych liniach. – Wykorzystujemy materiały demontowane na modernizowanych liniach. Po sprawdzeniu przez specjalistów, nie tylko podkłady i szyny, ale duże konstrukcje mostów trafiają na trasy o mniejszych wymaganiach technicznych. Takie rozwiązania stosowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., to racjonalne gospodarowanie dobrymi jeszcze materiałami i optymalne korzystanie ze środków programu utrzymaniowego – powiedział Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

- Obiekty z ważnych kolejowych magistrali, po szczegółowym przeglądzie lub dodatkowych pracach mogą służyć kolejne lata na mniej uczęszczanych liniach regionalnych - przekonują kolejarze. Zaznaczają, że od 2010 r. na liniach kolejowych zamontowano 21 odzyskanych konstrukcji. Wykorzystano ponownie obiekty z Centralnej Magistrali Kolejowej. Teraz konstrukcje w województwie lubelskim są mostami nad rzeką Golanką i Uherką na linii Chełm – Włodawa. Trafiły też na Opolszczyznę nad rzekę Chrząstowiczańkę na linii Opole – Jełowa i na południe Polski nad potok Radoń na trasie Goleszów – Wisła Głębce.

PKP PLK na bieżąco wykorzystują szyny i podkłady demontowane na modernizowanych trasach. "Zawsze odzyskany materiał przechodzi szczegółową ocenę, gdyż musi gwarantować pełne bezpieczeństwo" - zapewniają w PKP PLK.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU - Teatr Łaźnia Nowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Materiał oryginalny: Krakowski most kolejowy pojedzie... na Podkarpacie - Dziennik Polski

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska