Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Krynica: tunele pod kurortem to szansa czy zagrożenie?

Stanisław Śmierciak
Potężne ciężarówki od lat mkną przez centrum uzdrowiska pod Górą Parkową i rozjeżdżają miejskie drogi
Potężne ciężarówki od lat mkną przez centrum uzdrowiska pod Górą Parkową i rozjeżdżają miejskie drogi Stanisław Śmierciak
Władze Krynicy Zdroju rozważają drążenie tuneli drogowych w północnej części uzdrowiska. O technicznych możliwościach takiej inwestycji rozmawiał wczoraj burmistrz Dariusz Reśko z rektorem Akademii Górniczo-Hutniczej prof. Antonim Tajdusiem i prof. Markiem Całą.

W ten sposób szukają rozwiązania narastających komunikacyjnych problemów kurortu. Topografia i zabudowa Krynicy to od lat skomplikowana łamigłówka dla drogowców. Jak dotąd nie zdołano wytyczyć nowych tras, wyprowadzających ruch ciężkich aut z centrum miasta. Kiedyś poważnie zastanawiano się nad budową betonowej estakady ponad deptakiem. Wzorowano się na układzie komunikacyjnym w rejonie zakopiańskiego hotelu Kasprowy. Dzisiaj burmistrz Reśko, urbaniści i ekolodzy, odrzucają takie rozwiązania.

Czytaj także: Niezdrowa sytuacja w krynickim uzdrowisku. Co dalej?

- Musimy opracować plan zagospodarowania przestrzennego, bo miasto wciąż go nie ma. Wpierw jednak należy rozstrzygnąć kwestie związane z układem komunikacyjnym - podkreśla Reśko. - Cały ruch tranzytowy potężnych tir-ów nie może odbywać się sto metrów od deptaku.

Wstępne założenia dotyczące nowego układu przestrzennego i komunikacyjnego uzdrowiska przygotowuje sądecka pracownia urbanistyczna inż. arch. Marii Modzelewskiej z Nowego Sącza. - Dziś najbardziej realnym pomysłem wydaje się budowa dwóch tuneli - zaznacza Reśko.

Pierwszy tunel byłby trasą wlotową do miasta od strony Nowego Sącza. Miałby 4 kilometry długości. Zaczynałby się w Roztoce przed podjazdem do Krzyżówki,a kończył w Słot-winach. Drugi, 2-kilometrowy biegłby od Słotwin do dolnej stacji kolejki gondolowej w Czarnym Potoku. Dalej, w kierunku Muszyny, prowadziłaby nowa droga do Jastrzębika.

Najpierw badania, potem budowa

Dariusz Reśko, burmistrz Krynicy Zdroju:
- Według obecnej wiedzy, trasy planowanych tuneli nie przecinają terenów, zasilających złoża wód mineralnych. Dla potrzeb projektowych przeprowadzi się dokładne badania geologiczne. Bez tego nie podejmiemy prac inwestycyjnych. Wcześniej jednak musi powstać koncepcja tych tras. Musimy wiedzieć, gdzie badać grunt i jego zasoby mineralne. Inna sprawa to szukanie środków. Spece z AGH oceniają, że budowa kilometra tunelu wyniesie tutaj około 120 mln zł. Dla porównania cały roczny budżet Krynicy Zdroju to ok. 100 mln.

Polecamy w serwisie kryminalnamalopolska.pl: Matkobójca stanie przed sądem
Sportowetempo.pl. Najlepszy serwis sportowy

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska