https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kto jeszcze skorzysta z jazdy MPK za darmo w czasie dużego smogu?

Arkadiusz Maciejowski
W 2019 roku mieliśmy już trzy dni z bezpłatną komunikacją
W 2019 roku mieliśmy już trzy dni z bezpłatną komunikacją Anna Kaczmarz / Dziennik Polski / Polska Press
Co miesiąc 180 tys. osób kupuje bilety okresowe na przejazdy tramwajami oraz autobusami. I płacą za podróż nawet w dni, w których obowiązuje bezpłatna komunikacja

Radny miejski Łukasz Gibała postuluje, by osoby kasujące bilety jednorazowe MPK i posiadacze biletów okresowych, byli równo traktowani. Skoro ci pierwsi - w dni, w których z powodu dużego smogu ogłoszona jest darmowa komunikacja - nie muszą kasować bloczków, to jego zdaniem ci drudzy powinni otrzymywać rekompensaty.

Przypomnijmy, że w zeszłym roku zmieniona została uchwała rady miasta, dotycząca właśnie darmowej komunikacji w czasie smogu (w 2018 r. obowiązywała przez 6 dni). Zgodnie z poprzednim przepisami, bez biletu tramwajami i autobusami można było podróżować tylko na podstawie dowodu rejestracyjnego. Teraz, w dni z wysokim zanieczyszczeniem powietrza, po prostu wyłączane są kasowniki w tramwajach i autobusach.

Nie oznacza to jednak, że wszyscy jeżdżą bez biletu. - Fakt, że osoby jeżdżące np. na podstawie biletów miesięcznych nie mogą skorzystać z ulgi w dni „smogowe”, może oznaczać, że uchwała nie jest w pełni przestrzegana - mówi Gibała. Apeluje do prezydenta Jacka Majchrowskiego o wprowadzenie zmian. I przedstawia konkretne propozycje.

Pierwsza to obniżenie ceny za kolejny kupowany bilet okresowy, proporcjonalnie do liczby dni, gdy korzystanie z komunikacji miejskiej było wolne od opłat w poprzednim okresie. Innym pomysłem jest automatyczne wydłużenie ważności wykupionego już biletu - o tyle dni, przez ile transport zbiorowy był bezpłatny. Zdaniem Gibały takie rozwiązanie powinno być technicznie możliwe, skoro w systemie rejestracji biletów widnieją np. informacje o poprzednich terminach ważności biletów.

Dariusz Nowak, kierownik magistrackiego biura prasowego przyznaje, że „znając ten problem”, urzędnicy myślą nad nim od dłuższego czasu. - Pomysł rekompensaty nie jest nowy. Był rozważany, jednak wstępne analizy wykazały, że wiązałby się z kosztownymi zmianami ustawień technicznych oprogramowania biletów okresowych - mówi Nowak. Nie podaje, ile wynosiłyby te „kosztowne zmiany, ale dodaje za to, że „realizacja pomysłu oznaczałaby konieczność zatrudnienia wielu dodatkowych osób do obsługi systemu”.

Łukasz Gibała podkreśla, że poczeka na oficjalną odpowiedź od prezydenta. Zaznacza jednak, że jeśli prezydent nie poprze proponowanych zmian, to prawdopodobnie sam stworzy odpowiedni projekt uchwały, która wprowadzałaby „rekompensaty” dla posiadaczy biletów okresowych. Musiałaby ją przyjąć Rada Miasta Krakowa. - Jestem za tym, by przedłużać ważność biletu okresowego o tyle dni, ile było z darmową komunikacją. Uważam, że to byłoby uczciwe - mówi radny Michał Drewnicki, rzecznik PiS w Krakowie.

Okazuje się jednak, że poparcia pomysłu Łukasza Gibały nie wykluczają radni PO, będący w koalicji z prezydentem Majchrowskim. - Ta sprawa powinna być unormowana. Nie wykluczam, że poparłbym projekt uchwały w sprawie wprowadzenia „rekompensat”. Potrzebna jest jednak dokładna analiza, jakie miałoby to skutki dla budżetu miasta - mówi radny Tomasz Daros z klubu Platforma.Nowoczesna Koalicja Obywatelska.

Komentarze 16

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
tryt
Pewnie pierwszy polecisz po rekompensatę, jak tylko taka zmiana zostanie wprowadzona...
r
realny pasażer
Czyżby kolejny klakier próbował bronić poprzedniego? Bo owszem, nie płacą tyle. Co się wie, jak się faktycznie korzysta.
M
M.
A czy przypadkiem 76 zł zamiast 89 nie płacą posiadacze Krakowskiej Karty Mieszkańca?
l
luke
Wysłać pocztą poleconym do posiadaczy wszystkich aktywnych KKMów.
J
Ja
Jutro i pojutrze (wt, śr.) dobre powietrze w Krakowie i Małopolsce - europejskie centrum badania atmosfery Copernicus.
l
luke
Czy w te dni zwiększa się liczba pasażerów i czy o tyle samo maleje ruch na mieście?
Osobiście nie słyszałem by ktoś z moich znajomych zostawił samochód na parkingu z powodu darmowej komunikacji.
r
realny pasażer
Ostatnio przy okazji tematu likwidacji biletów na jedną i dwie linie (gdzie również Łukasz Gibała "interweniował") jeden z komentujących chcąc być bardziej wiarygodny poinformował, że teraz kupuje bilet na dwie linie - i wymienił linię, na którą biletu kupić nie można :D

Teraz mamy kolejnego komentującego, który kupuje ... nieistniejący bilet za 76 zł.

To tyle w temacie wiarygodności wpisów "oburzonych"
1234567890
Panu Gibale coś się pogibało.
M
Mariusz
Tak a do okredowych biletow dla Ciebie I pozostalych kupujacych dorzucaja sie wszyscy ze swoich podatkow - bo przeciez miesieczny za 89zl to nie jest rynkowa stawka! wystarczy porownac do ceny jednorazowych biletow - dotacja do MPK skads sie bierze przeciez, wplywy z biletow (w tym miesiecznych) zdecydowanie nie wystarczaja!
O
O
Wydać papierowy bilet 1dniowy, 2dniowy (dobowe) itd i załatwione !
Nie trzeba żadnych zmian w systemie elektronicznym.
a
abaqus
Ciekawe, że liczysz straty wynikające z tej darmowej komunikacji, ale już zysków z okresowego biletu nie liczysz. Mam więc dla ciebie propozycję. Zaprzestań kupowania miesięcznego biletu. Kasuj jednorazowy i czerp pełną garścią korzyści z dni bezpłatnych. Co, nie kalkuluje się? A widzisz! Skoro ceny miesięcznych są nierynkowe to nie masz nawet moralnego prawa podnosić tej kwestii!
N
Nawigator
Najprościej za każdy dzień darmowej komunikacji z automatu przedłużać wszystkie bilety okresowe o +1 dzień.

Chyba proste?
M
MM
Umiesz normalne komentarze pisać? Musisz hejt siać? Uruchom logiczne myślenie.
Kupuję bilet miesięczny za 76 zł. Załóżmy, że w styczniu tylko 3 dni była darmowa komunikacja. 2,45 zł * 3 =7,35 zł Dla jednych mała kwota, dla innych już duża. Jednak 10 dni to już 24,50 zł.
Finansuję komunikację miejską tym, którzy jeżdżą za darmo. Z jakiej racji?
a
aaa
A do rekompensaty PIT i zgłoszenie do Urzędu Skarbowego o uzyskaniu korzyści. Bokiem wyjdzie ta komunikacja miejska
T
Takiji
Kolejny posrany pomysł zielonego Łukaszka.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska