"Krzysztof Komeda-Trzciński był z wykształcenia lekarzem laryngologiem, a piękna ulica Kopernika wszystkim krakowianom, ale i przyjezdnym, kojarzy się z medycyną, z większością klinik, które do niedawna tutaj się mieściły. Mural autorstwa dr Kamila Kuzko z Akademii Sztuk Pięknych w Krakowie łączy obie sfery. Z jednej strony, skupiona twarz wybitnego jazzmana, z drugiej, lekarski stetoskop oraz usytuowany w dolnej części muralu fortepian" - przypomniał Łukasz Maciejewski, dyrektor artystyczny Festiwalu Grand Prix Komeda.
Był pionierem jazzu nowoczesnego w Polsce. Jako muzyk jazzowy Krzysztof Komeda wywarł istotny wpływ na ukształtowanie się oryginalnego stylu, określanego jako polska szkoła jazzu.
W swoim zaledwie 38-letnim życiu Krzysztof Komeda skomponował muzykę do 65 filmów. Pierwszym zilustrowanym muzycznie przez niego filmem była etiuda Romana Polańskiego "Dwaj ludzie z szafą" (1958), ostatnim zaś również film tego reżysera – "Dziecko Rosemary" (USA, 1968), ze słynną „Kołysanką” jako motywem przewodnim.
Z Krakowem wiążą się początki muzycznej kariery Komedy. To tu, w mieszkaniu Witolda Kujawskiego odbywały się tajne jam sessions - publiczne granie jazzu do 1956 roku było przez władze komunistyczne zakazane, jako muzyki niezgodnej z panującymi zasadami socrealizmu w kulturze. Komeda współpracował z pierwszym powojennym zespołem jazzowym – krakowsko-łódzką grupą „Melomani”, której filarami byli Jerzy Matuszkiewicz, Andrzej Trzaskowski i Witold Kujawski.
W Krakowie Komeda przez cztery lata mieszkał.
70 % firm wskazuje problem ze znalezieniem specjalistów
