Najwyższą w 2023 roku frekwencję bocheńska kopalnia soli zanotowała w maju i czerwcu. W obu tych miesiącach odwiedziło ją ponad 45,5 tys. osób (m.in. wycieczki szkolne). Do 20 sierpnia kopalnię odwiedziło już ponad 113 tys. osób. Dla porównania, w całym 2022 roku podziemne wyrobiska zwiedziło 161 tys. osób.
- Na dzień 31.07.2023 r. mamy frekwencję wyższą o 10,62 proc. w porównaniu do 2022 r., natomiast w sierpniu frekwencja jest wyższa o 12 proc. w stosunku do 20.08.2022 r. - mówi Zygmunt Dobrowolski, prezes zarządu Kopalni Soli Bochnia.
Przypomnijmy, dotychczasowy rekord pochodzący z 2017 roku to 192 tys. turystów. Czy uda się go pobić w tym roku? - Szansa na pewno jest. Na razie mamy nadzieję, że wynik będzie lepszy niż w roku ubiegłym. Gdybyśmy nawet nie uzyskali rekordu, na pewno mamy dużo lepsze wyniki ekonomiczne niż w roku 2017 - dodaje prezes.
Nowa trasa turystyczna i kolejka elektryczna
W kopalni trwają intensywne przygotowania do uruchomienia nowej trasy turystycznej. Zaplanowano je na 28 września. Będzie miała swój początek w Szybie Sutoris w centrum miasta, skąd turyści zejdą schodami na poziom Danielowiec 70 metrów pod ziemią. Tam poznają ogólne informacje o kopalni, legendy, a także zobaczą prezentację zagrożeń m.in. multimedia dotyczące zagrożeń związanych z zalewaniem podziemnych wyrobisk.
Następnie turyści udadzą się podłużnią Danielowiec do poprzecznika Hardina (multimedia z informacjami historycznymi i prezentacją dawnego ubioru), a następnie szybikiem "Bez nazwy" na poziom Sobieski (105 m pod ziemią), gdzie będą zwiedzać kompleks komór Stanetti (ekspozycja świetlna ścian solnych).
Zwiedzanie nowej trasy będzie kontynuowane zejściem Kalwaria na poziom Wernier (138 m), gdzie przygotowano multimedia z postaciami historycznymi, jak: Helena Modrzejewska, Jan Matejko, Stanisław Olbrycht, Witold Pilecki, Leopold Okulicki, Stanisław Staszic. Przewidziano też zwiedzanie kaplicy św. Józefa oraz ekspozycji ze świetlnymi halitami. Następnie turyści zejdą schodami Regis na poziom August (212 m), zwiedzając po drodze kaplicę Passionis i mijając kolejne tematyczne stanowiska ekspozycyjne.
Nowa trasa obejmuje również podziemne laboratorium chemiczne. Na zakończenie turyści zobaczą wyremontowaną i przystosowaną do prowadzenia zajęć edukacyjnych komorę Koldras. Na powierzchnie turyści udadzą się szybem Campi.
Budowa nowej trasy turystycznej w Kopalni Soli Bochnia pochłonie blisko 12 mln zł, z czego 8,1 mln zł stanowi unijne dofinansowanie.
Kolejka elektryczna do przewozu turystów po mieście
Kolejną nowością, jaką szykują władze kopalni, będzie kolejka elektryczna. Ma ona kursować spod budynku Muzeum im. Stanisława Fischera przy wschodniej pierzei bocheńskiego Rynku do szybu Campi, gdzie znajduje się duży parking. Trasa kolejki ma prowadzić m.in. obok Bazyliki św. Mikołaja, tężni solankowej i Muzeum Motyli.
Jak na razie zakup pojazdu nie został sfinalizowany. - Są problemy. Jeden z nich to wysoka cena. Z tym jednak byśmy sobie poradzili, natomiast termin realizacji takiej kolejki to nawet 200 dni. Nie możemy sobie na to pozwolić, chcemy, żeby to zaczęło funkcjonować wcześniej, we wrześniu lub październiku.
Zgodnie z założeniem, kolejka elektryczna ma pomieścić 56 osób, tyle ile mieści się w autobusie.
- Na Plantach w Bochni zdemontowano plac zabaw i labirynt z żywopłotu. Zdjęcia i film
- Proces o zabójstwo żony za zamkniętymi drzwiami. Czesław K.: jestem niewinny
- W Bochni rusza duża przebudowa Plant: nowe alejki, budowa fontanny, wycinka drzew
- Zjeżdżalnia w formie szybu, wagoniki na sprężynach - niezwykły plac zabaw kopalni
- Malownicze trasy rowerowe w okolicach Bochni i Brzeska. Propozycje na wakacje