2023 rok: prawie 56 mln zł dopłaty i 301 linii autobusowych
– Dodatkowe środki umożliwiły przeprowadzenie już trzeciego w tym roku naboru do Funduszu Autobusowego. Tym samym planowana w 2023 roku liczba nowych linii komunikacyjnych to 301, a kwota dopłaty sięga 56 mln zł. Zainteresowanie samorządów było rekordowe. Wspólnie mówimy „nie” wykluczeniu komunikacyjnemu – mówi wojewoda Łukasz Kmita.
W ramach trzech naborów w roku 2023 przewidziano zawarcie umów łącznie z prawie 90 organizatorami, którzy otrzymają dopłaty. Długość linii komunikacyjnych, które zostaną udostępnione mieszkańcom, to łącznie ponad 8,6 tys. km.
Wyniki III naboru w 2023 roku
Łącznie w III naborze na 2023 r. do dopłaty zakwalifikowało się 10 wniosków, w tym 6 gminnych i 4 powiatowe. Przyznana dopłata pozwoli na uruchomienie w 2023 r. dodatkowych 15 nowych linii autobusowych o łącznej długości prawie 312 km. 11 z nich to linie w gminnych przewozach pasażerskich o łącznej długości ponad 187 km, a 4 w powiatowych przewozach pasażerskich o łącznej długości prawie 124 km.
Najwięcej, bo aż 5 nowych linii, planuje uruchomić gmina Ochotnica Dolna. Będą one miały długość łącznie 73,6 km i obsługiwać będą relacje:
- Ochotnica Górna Stalmachówka – Tylmanowa Rzeka o długości 35,8 km,
- Ochotnica Dolna Urząd Gminy – Ochotnica Dolna Młynne Jagieły o długości 7,6 km,
- Tylmanowa Rzeka – Tylmanowa Kłodne o długości 12 km,
- Ochotnica Górna – Ochotnica Górna Jamne V o długości 9,1 km,
- Ochotnica Górna – Ochotnica Górna Jaszcze V o długości 9,1 km.
Pozostałe linie, które zostały objęte dopłatą to:
- Andrychów – Inwałd – Wadowice o długości 31,5 km,
- Sromowce Niżne – Maniowy o długości 24 km,
- Kalwaria Zebrzydowska – Bugaj – Kalwaria Zebrzydowska o długości 10,52 km,
- S1 Wieliczka – Grabówki – Podstolice – Rzeszotary – Świątniki Górne o długości 34,06 km,
- Węgrzce – Batowice W3 o długości 9,4 km,
- Dziekanowice – Batowice W1 o długości 4,4 km,
- Waryś – Brzesko – Waryś o długości 50 km,
- Mszana Dolna – Wola Skrzydlańska – Szczyrzyc o długości 36 km,
- Zakopane – Gliczarów Dolny o długości 20 km,
- Wadowice – Tomice – Radocza – Tomice – Wadowice o długości 17,9 km.
– Najdłuższą planowaną do uruchomienia linią dzięki dopłacie w ramach przyznanych dodatkowych środków jest linia organizowana przez powiat brzeski. Połączenie na trasie Waryś – Brzesko – Waryś będzie miało 50 km. Trasa przebiegać będzie przez teren 3 gmin: Borzęcin, Dębno i Brzesko. Dwie nowe linie uruchomi także gmina Zielonki. Połączą one Batowice z Węgrzcami i Dziekanowicami – mówi wojewoda Kmita.
III nabór przyniósł małopolskim samorządom łącznie prawie 900 tys. zł, a przyznane dofinansowanie mieści się w przedziale od ok. 30 tys. zł (gminy Kalwaria Zebrzydowska i Czorsztyn) do ok. 250 tys. zł (gmina Andrychów).
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych
Fundusz Rozwoju Przewozów Autobusowych (FRPA) został ustanowiony w 2019 r. jako instrument wsparcia finansowego jednostek samorządu terytorialnego będących organizatorami publicznego transportu zbiorowego. Dzięki dofinansowaniu z FRPA samorządy otrzymują wsparcie w realizacji zadań własnych dotyczących zapewnienia funkcjonowania publicznego transportu zbiorowego w zakresie przewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej. Dzięki Funduszowi powstają nowe linie komunikacyjne, a mieszkańcy przede wszystkim mniejszych miejscowości mają możliwość dotarcia środkami transportu publicznego do pracy, szkół, placówek zdrowia czy instytucji kultury.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
Od września duże zmiany dla kierowców
