W ten sposób subregion nowosądecki zyska szybkie połączenia ze stolicą województwa, a mieszkańcy miasta oraz okolicznych powiatów uzyskają nowe szanse rozwojowe. Natomiast czas przejazdu z Krakowa do Zakopanego będzie mógł wynieść niewiele ponad 1,5 godziny.
- Przyjęcie przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego oznacza nowe otwarcie dla inwestycji kolejowych w Polsce. Ten program zabezpiecza środki finansowe na ważne, strategiczne projekty do końca bieżącej dekady. Jestem pewien, że dzięki temu transport kolejowy będzie się w Polsce nadal dynamicznie rozwijał, tak jak to się dzieje od 2015 roku - mówi minister infrastruktury Andrzej Adamczyk.
Szef resortu infrastruktury dodał również: - Projekt "Podłęże-Piekiełko", który jest jedną z większych inwestycji znajdujących się w tym Programie, jest realizacją naszych wieloletnich zapowiedzi oraz wyjściem naprzeciw potrzeb i postulatów południowej Polski.
Dwie części inwestycji, ale cel jeden
Inwestycja pod popularną nazwą "Podłęże-Piekiełko" składa się z dwóch części, ale jej cel jest jeden: to usprawnienie ruchu kolejowego między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem. Dzięki jej realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.
Trwa modernizacja linii Chabówka-Nowy Sącz
Pierwszą częścią projektu "Podłęże-Piekiełko" jest modernizacja linii kolejowej nr 104, łączącej Chabówkę, Rabkę, Mszanę Dolną, Tymbark, Limanową i Nowy Sącz. Środki na realizację tego zadania zostały przewidziane w ramach prefinansowania Krajowego Programu Odbudowy przez Polski Fundusz Rozwoju. Obecnie pierwsze prace już się rozpoczęły.
Dla odcinków Chabówka-Rabka Zaryte oraz Nowy Sącz-Klęczany umowy realizacyjne zostały już podpisane. Dla odcinków Rabka Zaryte-Mszana Dolna oraz Klęczany-Limanowa trwają obecnie postępowania przetargowe, które wkrótce wyłonią wykonawców prac.
Sama stacja Limanowa zostanie zrealizowana w ramach odrębnego kontraktu. Ogłoszenie przetargu na te prace planowane jest na październik 2023 r.
Nowa linia kolejowa Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna
Drugą częścią projektu "Podłęże-Piekiełko" jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej - czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104. Dzięki przyjęciu przez rząd nowego Krajowego Programu Kolejowego, finansowanie tej inwestycji zostało zapewnione.
Budowa linii kolejowej została podzielona na części. W pierwszej kolejności zostaną ogłoszone postępowania przetargowe dla odcinków bezpośrednio przylegających do modernizowanej linii 104, a następnie dla fragmentów trasy w kierunku północnym.
Przetargi na realizację poszczególnych odcinków są planowane do ogłoszenia przez PKP Polskie Linie Kolejowe według harmonogramu: Limanowa-Tymbark - w marcu 2024 r., Tymbark-Szczyrzyc - w styczniu 2024 r., Szczyrzyc-Gdów - III kwartał 2024 r., Gdów-Podłęże - III kwartał 2024 r.
Projekty nowej linii zostały zrealizowane w ramach prac przygotowawczych. Umowy na prace projektowe zostały podpisane w styczniu 2019 r.
- Obecnie transport kolejowy z Krakowa w kierunku południowym - choć znacznie lepszy i sprawniejszy niż jeszcze przed 8 czy 10 laty - nadal nie jest konkurencyjny względem transportu samochodowego. Czas przejazdu pociągiem między Krakowem a Zakopanem wynosi w najszybszym wariancie niemal 3 godziny, zaś między Krakowem a Nowym Sączem - ponad 2,5 godziny i odbywa się okrężną drogą przez Tarnów. Inwestycja "Podłęże-Piekiełko" oznaczać będzie rewolucyjną zmianę w tym aspekcie - informuje Szymon Huptyś, rzecznik prasowy Ministerstwa Infrastruktury.
Krajowy Program Kolejowy jest programem wieloletnim, obejmującym inwestycje na liniach kolejowych, które wspierane są finansowo przez ministra właściwego do spraw transportu.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
Od września duże zmiany dla kierowców
