Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Małopolska liczy na miliardy na drogi - od UE i rządu

Piotr Rąpalski
FOT. MIKOŁAJ SUCHAN
Budowa w Krakowie i na Podhalu trasy S7 - to najważniejsza, według władz regionu, inwestycja, która powinna być zrealizowana w Małopolsce w latach 2014-20. Zarząd województwa wskazał wczoraj główne planowane przedsięwzięcia komunikacyjne. Liczy na wsparcie finansowe Unii Europejskiej i rządu. Na razie jednak nie wiadomo, ile pieniędzy z Brukseli popłynie do Polski, a rząd ucieka od konkretnych deklaracji.

Trasa S7 jest szczególnie ważna w perspektywie ubiegania się Małopolski o organizację zimowych igrzysk w 2022 r. Odcinek od granicy województwa świętokrzyskiego do węzła Rybitwy w Krakowie to koszt 1,5 mld zł, a tego między Lubniem i Rabką - 3,6 mld zł. Sęk w tym, że te pieniądze nie są oficjalnie zagwarantowane przez rząd (mimo że o S7 wspominał premier Tusk w niedawnym "drugim exposé"). - Obietnice są. Mam polecenie, aby być cały czas gotowym do rozpoczęcia inwestycji - mówi Jacek Gryga, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Krakowie. - Niestety, takie polecenie mam od dwóch-trzech lat - kwituje. Województwo liczy ponadto, że uda się przebudować dalszy odcinek zakopianki - do Nowego Targu za 1,6 mld zł.

Oto inne priorytetowe inwestycje:

Budowa linii kolejowej Kraków - Zakopane/Muszyna wraz z modernizacją tras w kierunku Nowego Sącza. Do stolicy Tatr mamy jeździć z prędkością 160 km/h. Koszt to 6 mld zł.

Rozwój dróg wokół lotniska w Balicach. W planach m.in. budowa czteropasmowej Trasy Balickiej do Krakowa, przebudowa węzła "Balice" na A4 i modernizacja drogi wojewódzkiej 774 (Zabierzów - Kryspinów) z przebudową pięciu skrzyżowań przy lotnisku. Łączny koszt to 626 mln zł.

To inwestycje konieczne ze względu na planowany rozwój portu - w Balicach ma powstać nowy terminal, hotel Hilton i stacja kolejowa połączona z lotniskiem tunelem. Dzięki tym inwestycjom (za 1,1 mld zł) Balice chcą przyjmować 8 mln pasażerów rocznie zamiast 3,5 mln.

Budowa północnej obwodnicy Krakowa - z sześcioma pasami ruchu za 1,8 mld zł.

Szybka Kolej Aglomeracyjna. Pierwszy etap to zakup 10 pociągów, budowa węzłów przesiadkowych z parkingami dla aut w Trzebini, Bochni, Tarnowie i Krzeszowicach oraz budowa łącznicy kolejowej Kraków - Krzemionki, w celu uruchomienia bezpośredniego połączenia Krakowa z Oświęcimiem, Zakopanem i Skawiną, bez konieczności jazdy przez Płaszów. Pasażerowie będą się też posługiwać jednym elektronicznym biletem na pociągi, autobusy i tramwaje.

Koszt I etapu to 531 mln zł. Drugi to zakup kolejnych 10 pociągów i budowa 16 węzłów przesiadkowych za 1,1 mld zł.
Przygotowanie budowy metra w Krakowie. Analizy geologiczne i konstrukcyjne mają kosztować 50 mln zł. Zarząd województwa chce, żeby były gotowe do 2020 r. To jednak znaczy, że podziemna kolej pojawi się pod Wawelem dopiero po tej dacie.

Pozostałe: budowa ponad 3o obwodnic miast (2 mld zł), czterech zjazdów z A4 (640 mln zł), drogi Spytkowice - Zator - Alwernia (200 mln zł), remont mniejszych dróg w całym województwie (1,5 mln zł), przygotowanie budowy lotnisk w Pobiedniku, Nowym Targu i N. Sączu oraz baz logistycznych wzdłuż A4 (300 mln zł).

Możesz wiedzieć więcej!Kliknij, zarejestruj się i korzystaj już dziś!

Awantura o Carrefour w Sukiennicach

Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska