Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Mieszkańcy zaniepokojeni budową Trasy Łagiewnickiej

Piotr Ogórek
Grupa mieszkańców skierowała pisma do radnych i prezydenta Majchrowskiego ws. Trasy Łagiewnickiej. Apelują, aby trzecią obwodnicę Krakowa zacząć domykać od budowy Trasy Zwierzynieckiej i Pychowickiej. W tej sprawie będą zbierać też podpisy.

Mieszkańcy z rejonów, przez które ma przebiegać Trasa Łągiewnicka nie są jej przeciwni. Wręcz przeciwnie, już 10 lat temu założyli stowarzyszenie przez które zabiegają o powstanie trasy. Teraz uważają jednak, że miasto zabiera się do domykania trzeciej obwodnicy od złej strony.

- Dobrze, że będzie Trasa Łagiewnicka, ale ta miała się zacząć od Trasy Zwierzynieckiej, która może istnieć samodzielnie i rzeczywiście odciąży Aleje Trzech Wieszczów. W innym przypadku tunel powstały w ramach Trasy Łagiewnickiej będzie zaślepiony. Otworzy się go dopiero za 20 lat, jak powstaną Trasy Pychowicka i Zwierzyniecka. I będzie trzeba go remontować. Chcemy budować sensownie, czyli zacząć od Trasy Zwierzynieckiej – mówi Ewa Peldius ze Stowarzyszenia Na Rzecz Zmiany Trasy Łagiewnickiej.

Dlatego skierowali pisma do radnych, w których domagają się cofnięcia zgody na budowę Trasy Łagiewnickiej w obecnej postaci i rozpoczęcia prac nad budową Trasy Zwierzynieckiej. Za zasadne uznają tylko budowę Trasy Łagiewnickiej, wraz z torowiskiem tramwajowym, na odcinku od ul. Witosa do ul. Zakopiańskiej.

Mieszkańcy uważają także, że spółka Trasa Łagiewnicka nie respektuje zapisów o dwóch pasach w ramach trasy. - Teraz dowiadujemy się, że mają być trzy pasy, w tym buspas. Jak będzie tak szeroka, to połączy się z drogą krajową 94 i wprowadzi wielki ruch do miasta – dodaje Jolanta Klich.

Dlatego mieszkańcy chcą zebrać ok. 1000 podpisów do połowy stycznia ws. zmiany budowy Trasy Łagiewnickiej. Liczą także, że jakiś poseł złoży interpelację w ich sprawie.

Przypomnijmy, że radni PO poparli powstanie spółki i budowę Trasy Łagiewnickiej, jeśli ta będzie miała po dwa pasy ruchu w każdym kierunku. Efektem porozumienia z prezydentem są ustalenia, że główny ciąg trasy będzie miał po dwa pasy, natomiast na odcinkach między węzłami, tam gdzie planowane jest poprowadzenie komunikacji autobusowej, wprowadzony będzie dodatkowy pas, przeznaczony wyłącznie dla transportu zbiorowego.

Aktualnie analizowane są oferty, jakie wpłynęły w przetargu na budowę trasy. Najkorzystniejszą przedstawiło konsorcjum Budimex SA i Ferrovial Agroman SA - 802 mln zł i gwarancja wydłużona o 48 miesięcy. Koszty budowy Trasy Łagiewnickiej były szacowane na 1,3 mld zł.

Trasa w 50 proc. ma być finansowana z kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (EBI), w 30 proc. z kredytów z banków komercyjnych i w 20 proc. z dofinansowania z rządowej spółki Polski Fundusz Rozwoju. Z tym ostatnim zawarto porozumienie już pod koniec marca. Rozmowy z pozostałymi podmiotami trwają.

Trasa będąca elementem III obwodnicy miasta, ma mieć 3,7 km długości i przebiegać od Grota-Roweckiego do skrzyżowania Witosa, Halszki i Beskidzkiej. Towarzyszyć jej będzie linia tramwajowa do Kurdwanowa.

Trasa Łagiewnicka – wraz z trasami Pychowicką i Zwierzyniecką - jest jednym z elementów trzeciej obwodnicy Krakowa po zachodniej stronie miasta. To projekt kluczowy dla usprawnienia ruchu między dzielnicami Krakowa, w tym dla rozładowania korków na alejach Trzech Wieszczów i uspokojenia ruchu w dzielnicach Zwierzyniec i Krowodrza.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska