https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Miliony wydanych pieniędzy, kilometry wyremontowanych dróg i chodników. Zarząd Dróg Miasta Krakowa podsumowuje 2022 rok

Aleksandra Łabędź
Prace na ulicy Łokietka rozpoczęły się w lutym 2020 i miały zakończyć w październiku 2021r. Termin przesunięto na wrzesień 2022, ale i tak zaliczono poślizg. Wyznaczony został termin 29 listopada 2022 roku.
Prace na ulicy Łokietka rozpoczęły się w lutym 2020 i miały zakończyć w październiku 2021r. Termin przesunięto na wrzesień 2022, ale i tak zaliczono poślizg. Wyznaczony został termin 29 listopada 2022 roku. Wojciech Matusik
Zarząd Dróg Miasta Krakowa podsumował 2022 rok. Na same remonty krakowskich dróg i chodników przeznaczono 50,8 mln zł. Jak podają urzędnicy, drogowcy pracowali m.in. na ul. św. Marka, Heleny Modrzejewskiej, czy też Władysława Taklińskiego. ZDMK przypomina też o dużych inwestycjach, które udało się zakończył w ubiegłym roku, czyli np. rozbudowę ul. Igołomskiej wycenioną na łączną kwotę ponad 280 mln zł, czy też przebudowę torowiska tramwajowego na fragmencie al. Jana Pawła II oraz ul. Ptaszyckiego - 33 mln zł.

Kraków dostanie pieniądze na budowę trasy Łagiewnickiej

Duże pieniądze wydane na drogi i chodniki

- W 2022 r. na remonty dróg i chodników zostało przeznaczonych 50,8 mln zł. Działaliśmy na ul.: św. Marka, Heleny Modrzejewskiej, Władysława Taklińskiego, a w ramach budżetu obywatelskiego na ul.: Zygmunta Starego (jezdnia), Księcia Józefa (jezdnia), Borowinowej (chodnik), Miejscowej (chodnik) - podaje Zarząd Dróg Miasta Krakowa.

W ubiegłym roku również w ramach Programu modernizacji dróg i chodników przeznaczono ponad 92,2 mln zł na zmodernizowanie 64 krakowskich ulic bądź ich odcinków. Między innymi udało się wyremontować ul. Straszewskiego, Wybickiego, Kobierzyńską, Kocmyrzowską oraz Mościckiego.

Z kolei w ramach Programu modernizacji dróg za łączną kwotę blisko 10,3 mln zł położono przeszło 32 tys. mkw nowej nawierzchni. Dotyczyło to m.in. ul. Dożynkowej, Kaczorówka, a także Kazimierza Wielkiego.

Inwestycje, które udało się zakończyć w 2022 roku

Zarząd Dróg Miasta Krakowa informuje, że w ubiegłym roku udało się zakończyć kilka z większych krakowskich inwestycji. Mowa tutaj choćby o rozbudowie ulicy Igołomskiej, która pochłonęła nie tylko wiele długich lat, ale też i pieniędzy, ponieważ budżet na nią przeznaczony zamknął się ostatecznie na kwocie przekraczającej 280 mln zł. Ponadto zakończono również przebudowę torowiska tramwajowego na fragmencie al. Jana Pawła II oraz ul. Ptaszyckiego, który kosztował ponad 33 mln zł.

W minionym roku udało się także zakończyć rozbudowę ul. Łokietka, którą wyceniono na 11 mln zł. Tutaj również mieszkańcy musieli czekać na ciągle opóźniające się zakończenie prac. Chociaż pierwotnie robotnicy mieli opuścić to miejsce we wrześniu 2022r to ostatecznie wszystko przedłużyło się do prawie połowy grudnia. W ubiegłym roku zakończono także rozbudowę fragmentu ul. Czerwone Maki - za ponad 2,4 mln zł.

Urzędnicy już zapowiadają, że w 2023 roku wystartuje budowa linii do Mistrzejowic, a wzdłuż niej zostanie posadzonych 1055 nowych drzew.

Więcej na ten temat pisaliśmy w tekście: Pierwszy odcinek krakowskiego premetra ma powstać w 2025 roku. Podpisano umowę na budowę linii tramwajowej do Mistrzejowic

Nie tylko na drodze, ale również na torach

- Jak co roku, realizowaliśmy sporo zadań torowych. Ekipy pracowały na ul. Kocmyrzowskiej -20,4 mln zł, Bieńczyckiej - ok. 6 mln zł, czy na tarczy ronda Matecznego - ok. 1,6 mln zł. Zakończyliśmy prace rozpoczęte jeszcze w 2021 r. na ul. Zakopiańskiej - łącznie ok. 14 mln zł, przy czym w 2022 r. – ok. 3,1 mln zł - podają urzędnicy.

Prace były przeprowadzane także i w nocy, gdy ekipy szlifowały tory, by zapewnić cichy przejazd tramwajów. To z kolei kosztowało około 2,4 mln zł. Na bieżące utrzymanie i naprawy infrastruktury tramwajowej, czyli tory, sieci i energetykę przeznaczono 47,8 mln zł.

Program Budowy Parkingów Lokalnych i spotkania z mieszkańcami

Rok 2022 był także początkiem dla miejskiej inicjatywy, czyli programu budowy parkingów lokalnych. W ubiegłym roku w ramach programu złożono 11 wniosków. Według założeń programu, największe prawo głosu mają organizacje pozarządowe, spółdzielnie i wspólnoty mieszkaniowe, przedsiębiorcy, a także osoby fizyczne. Każdy z nich może złożyć wniosek o budowę miejsc postojowych, a także wnieść swój wkład, tj. środki finansowe, a także teren/działkę.

Finansowanie w ramach Programu Budowy Parkingów Lokalnych jest następujące: 80proc. budowy parkingu pokrywa budżet miejski, a 20proc. wnioskodawca. Priorytetem objęte będą wnioski, które zostaną dofinansowane przez odpowiednią radę dzielnicy. Jednak to dofinansowanie nie będzie rekompensowało wkładu osoby wnioskującej, a będzie liczone jako część miejskiego wkładu. Bardzo ważne jest również, aby wnioskodawca był formalnym właścicielem działku lub terenu, na którym proponuje budowę parkingu.

Urzędnicy dodają również - Podejmowaliśmy dialog z mieszkańcami. Odbyło się 8 konsultacji społecznych. Zorganizowaliśmy 12 spotkań informacyjnych.

Coraz chętniej kupujemy na marketplace’ach? Bez względu na wiek

od 16 lat
Wideo

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

A
Arczi
Trzeba przyznać, że w ostatnich latach, jeśli chodzi o remonty dróg, naprawdę dużo się dzieje. Z tego wszystkiego najbardziej cieszy mnie totalna rewolucja w Północnej części Krakowa. Rozbudowa al. 29 Listopada, nowy tramwaj na Górkę Narodową, Północna Obwodnica i wiele mniejszych remontów dróg. Naprawdę uważam, że jak to wszystko zacznie działać, to ta część miasta będzie najlepiej skomunikowana w Krakowie. Super, że się doczekaliśmy.
R
Rudy z Budy
3 marca, 18:02, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju przez Meissnera i Młyńską!!! Lepiej, by dali bezwzględny priorytet dla autobsuów na sygalizacjach świetlnych na ciagu Broowicza-Olszyny-Pilotow-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza (Bora-omorowskiego)-Okulickiego-Andersa,. wybudowali przejście podziemne przy Almie (by zlikiwdować chociaż jedną sygnalizację świetlną), zmienili sygnalizację na Rondzie Młyńskim lub ją zlikwidowali (obecna daje - niesteyt - krócej zielone śiwatło dla ulicy Pilotów, niż dla Meissnera), Nieco poszerzyli prawe pasy ul. Pilotów tam, gdzie się da (pod wiaduktem nic się nie da zrobić), gdyż autobus wraz z lusterkami bocznymi jest SZERSZY niż tamtejsze pasy ruchu, kratki ściekowe na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów przerobili na krawęznikowe (by nie było "tąpnięć" autobusów podczas przejazdu po kratkach ściekowych) itd.

3 marca, 18:48, Gość:

Niestety umowy już podpisane i nic się nie da zrobić Będziemy przez kilkadziesiąt lat spłacać tą bezsensowną i niepotrzebną inwestycję ,a wcześniej męczyć się latami z kolejną rozgrzebaną budową

Czlowieku, czy ty nie rozumiesz ze tylko trolejbusy moga rozwiazac problemy komunikacyjne Krakowa. Dlaczego jestes tak oporny na wiedze i doswiadczenia innych miast? Czy nie widzisz jak bardzo ekonomiczne i ekonomiczne sa trolejbusy? Kto ci zalozyl klapki na oczy aby nie widzec oczywistych faktow? Dlaczego promujesz te idiotyczne tramwaje?

G
Gość
3 marca, 18:02, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują tego przekletego tramwaju przez Meissnera i Młyńską!!! Lepiej, by dali bezwzględny priorytet dla autobsuów na sygalizacjach świetlnych na ciagu Broowicza-Olszyny-Pilotow-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza (Bora-omorowskiego)-Okulickiego-Andersa,. wybudowali przejście podziemne przy Almie (by zlikiwdować chociaż jedną sygnalizację świetlną), zmienili sygnalizację na Rondzie Młyńskim lub ją zlikwidowali (obecna daje - niesteyt - krócej zielone śiwatło dla ulicy Pilotów, niż dla Meissnera), Nieco poszerzyli prawe pasy ul. Pilotów tam, gdzie się da (pod wiaduktem nic się nie da zrobić), gdyż autobus wraz z lusterkami bocznymi jest SZERSZY niż tamtejsze pasy ruchu, kratki ściekowe na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów przerobili na krawęznikowe (by nie było "tąpnięć" autobusów podczas przejazdu po kratkach ściekowych) itd.

Niestety umowy już podpisane i nic się nie da zrobić Będziemy przez kilkadziesiąt lat spłacać tą bezsensowną i niepotrzebną inwestycję ,a wcześniej męczyć się latami z kolejną rozgrzebaną budową

Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują tego przekletego tramwaju przez Meissnera i Młyńską!!! Lepiej, by dali bezwzględny priorytet dla autobsuów na sygalizacjach świetlnych na ciagu Broowicza-Olszyny-Pilotow-Młyńska-Lublańska-Dobrego Pasterza (Bora-omorowskiego)-Okulickiego-Andersa,. wybudowali przejście podziemne przy Almie (by zlikiwdować chociaż jedną sygnalizację świetlną), zmienili sygnalizację na Rondzie Młyńskim lub ją zlikwidowali (obecna daje - niesteyt - krócej zielone śiwatło dla ulicy Pilotów, niż dla Meissnera), Nieco poszerzyli prawe pasy ul. Pilotów tam, gdzie się da (pod wiaduktem nic się nie da zrobić), gdyż autobus wraz z lusterkami bocznymi jest SZERSZY niż tamtejsze pasy ruchu, kratki ściekowe na ciągu Brodowicza-Olszyny-Pilotów przerobili na krawęznikowe (by nie było "tąpnięć" autobusów podczas przejazdu po kratkach ściekowych) itd.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska