Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Obwodnica ominie Oświęcim od południa
Nowa droga o długości dokładnie 9 km 44 m prowadzi od węzła Oświęcim na powstającej drodze ekspresowej S1 do okolic skrzyżowania ul. Zatorskiej i Grojeckiej. Symboliczne wbicie łopaty miało miejsce 7 listopada 2022 r.
Na ponad 9-kilometrowej trasie budowy nowego przebiegu drogi krajowej nr 44 powstają m.in. trzy mosty, przejazd pod torami kolejowymi i pięć rond.


- Ta trasa ominie od południa miasto i zapewni szybkie i bezpieczne połączenie z drogą ekspresową Mysłowice – Bielsko-Biała, a dzięki temu również z autostradą A4 - wskazuje Kacper Michna, specjalista ds. komunikacji z krakowskiego Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad.
Sam węzeł Oświęcim znajduje się już na terenie województwa śląskiego, między miejscowościami Bojszowy i Jedlina. Z całej budowanej przez nas trasy 1,1 km, tj. 12 proc. długości obwodnicy znajduje się poza Małopolską.
- Nowa obwodnica będzie miała dwie jezdnie, z dwoma pasami ruchu w każdym kierunku. Każdy pas ruchu będzie miał 3,5 m szerokości. Trasa zostanie połączona z innymi drogami w sześciu miejscach - wylicza Kacper Michna.
W gminie Oświęcim z ul. Wojewódzką w Pławach, a w samym mieście z ulicami Legionów (droga wojewódzka nr 933), Jagiełły (DW nr 948) oraz Zatorską (obecna droga krajowa 44).
Trzy nowe mosty nad Wisłą, Sołą i Młynówką
Nowe mosty powstają nad Wisłą na granicy województw małopolskiego i śląskiego oraz nad Sołą i nad Młynówką obok ogródków działkowych Stare Stawy.
Prace związane z budową fundamentów mostów są już na ukończeniu. Wykonano też większość zadań w zakresie przygotowania podpór. Prace koncentrują się teraz na budowie konstrukcji nośnych, tj. tych elementów mostów, na których zostanie położona jezdnia. Segmenty mostu nad Wisłą zostały już nasunięte nad koryto rzeki. W przypadku mostu nad Sołą wykonawca kończy przygotowania do rozpoczęcia budowy konstrukcji nośnej w technologii nawisowej.
Film z przelotu nad budową obwodnicy Oświęcimia z początku listopada 2023
Droga w sąsiedztwie Miejsca Pamięci Auschwitz
GDDKiA zwraca uwagę, że nowa droga będzie przebiegać obok szczególnego miejsca, jakim są tereny byłego niemieckiego nazistowskiego obozu koncentracyjnego Auschwitz-Birkenau. Biegnąc przez Pławy zbliży się do niego na odległość ok. 600 m.
Dlatego też opracowano Raport z oceny oddziaływania na dobro światowego dziedzictwa - Auschwitz-Birkenau. Jego efektem jest zastosowanie nietypowych rozwiązań. Jedno z nich polega na tym, że droga na tym odcinku nie została poprowadzona na nasypie, ale na dotychczasowym poziomie gruntu. Nasyp jednak w tym miejscu powstaje, ale po północnej stronie trasy. - Taki wał spełni rolę ziemnej osłony, za którą ukryjemy obwodnicę. Zostanie on również obsadzony roślinnością. Dzięki temu patrząc z terenu obozu w kierunku południowo-zachodnim będzie można dostrzec, tak jak przed rozpoczęciem budowy, jedynie naturalny krajobraz - dodaje Kacper Michna.
Koszty inwestycji sięgają 500 mln zł. Pokryte zostaną m.in. dzięki dofinansowaniu 164,4 mln zł ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014 – 2020.
Kiedy obwodnica Oświęcimia będzie gotowa?
Pierwotnie inwestycja miała zakończyć się w kwietniu 2024 r. Wiadomo już, że termin nie zostanie dotrzymany ze względu na opóźnienie w wydaniu decyzji ZRID.
- Obecnie prowadzimy z wykonawcą rozmowy zmierzające do podpisania aneksu określającego nowy termin oddania obwodnicy. Szacowany jest na pierwszą połowę 2025 roku - dodaje Kacper Michna.
Bądź na bieżąco i obserwuj
- Kopalnia w Brzeszczach ma już ponad 120 lat. Historia zakładu na zdjęciach z archiwów
- Zabytkowa świątynia w Oświęcimiu nabiera blasku
- Hubertus 2023 w Zatorze. Widowiskowe zawody jeździeckie i inne atrakcje. Zdjęcia
- Policjant wspiął się po balkonach na drugie piętro, by ostrzec ludzi o pożarze
- Energylandię pokochali także Arabowie. Są w czołówce zagranicznych gości
- Ta tragedia wstrząsnęła gm. Chełmek. Umorzono śledztwo w sprawie śmierci 41-latki
