https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Młodzi katolicy zapominają o modlitwie i coraz rzadziej chodzą na msze. Częściowo winny temu jest sam Kościół jako instytucja

Grażyna Starzak
Fot: Adam Wojnar/Polska Press
Wiara. W ciągu ostatnich dziesięciu lat o jedną piątą zmalała grupa nastolatków deklarujących się jako wierzący. Na niedzielne msze chodzi już tylko 28 proc. młodych Polaków, z religii w szkole rezygnuje co trzeci uczeń. W Małopolsce jest nieco lepiej, ale religijnej młodzieży też ubywa.

W żadnym innym kraju nie nastąpił tak gwałtowny jak u nas spadek poziomu religijności wśród młodzieży. W 2018 r. jako wierzący określiło się 63 proc. uczniów ostatnich klas szkół ponadgimnazjalnych.

Dziesięć lat wcześniej było ich 81 proc. Zarówno świeccy, jak i socjologowie w sutannach są zgodni, że częściową winę za to, że młodzi ludzie zapominają o modlitwie i coraz rzadziej chodzą do kościoła, ponosi sam Kościół.

Badania CBOS dotyczące religijności zostały zaprezentowane w kontekście szerszego spojrzenia na kondycję młodych ludzi w Polsce. Projekt „Młodzież” to jedno z niewielu przedsięwzięć socjologicznych realizowanych cyklicznie.

Jednym z tematów badań był stosunek młodych ludzi do wiary. Z końcowego raportu wynika, że wśród uczniów różnych typów szkół z roku na rok następuje spadek poziomu religijności. W ubiegłym roku za osobę głęboko wierzącą uważało się 8 proc. młodych Polaków, 55 proc. - za wierzących, 21 proc. za niezdecydowanych, a 17 proc. za niewierzących.

Podczas gdy trend dotyczący głęboko wierzących od 1996 r. właściwie się nie zmienił, to pozostałe trzy wskaźniki ulegają znaczącym modyfikacjom. W 1996 r. za wierzących uważało się 74 proc. młodych, jeszcze w 2008 podobnie - 73 proc., ale już w 2013 - 65 proc., a w 2018 - 55 proc. Rośnie za to grupa niewierzących - z 5 proc. w 1996 r. do 10 proc. w 2013, 13 proc. w 2016 i 17 proc. w 2018 r.

Deklaracja wiary młodzieży głęboko wierzącej i wierzącej (łącznie) spadła więc w tym okresie z 81 do 63 proc. - Spadek o 18 punktów procentowych w ciągu dekady to dosyć dużo - komentuje autor badań Antoni Głowacki, analityk CBOS.

Młodzi ludzie coraz rzadziej uczestniczą w praktykach religijnych. Na niedzielne msze chodzi 28 proc. młodych. I to tych, którzy określają się jako osoby wierzące. Ponad 35 proc. młodych między 18 a 19 rokiem życia w ogóle nie chodzi do kościoła. Systematycznie spada też uczestnictwo młodych ludzi w lekcjach religii. Uczęszczanie na katechezę w 2018 r. deklarowało 70 proc. uczniów, podczas gdy w 2010 r. - 93 proc.

Spadek poziomu religijności młodzieży w mniejszym stopniu dotyczy południa Polski. Świadczy o tym choćby uczestnictwo w lekcjach religii. Zgodnie z informacjami Wydziału Katechetycznego krakowskiej kurii - w zakończonym właśnie roku szkolnym na terenie archidiecezji krakowskiej w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych szkół podstawowych frekwencja na lekcjach religii wynosiła 82 proc., a w szkołach podstawowych - aż 97 proc. Z kolei w liceach ogólnokształcących 84 proc. uczniów chodzi na lekcje religii, a w technikach - 86 proc. Równie wysoka jest frekwencja w szkołach branżowych - 92 proc. Trzeba jednak dodać, że cztery lata temu te wskaźniki, zwłaszcza w liceach i technikach, były o pięć punktów procentowych wyższe.

Polska z odsetkiem 30 proc. systematycznie praktykujących jest wciąż na czwartym miejscu w UE. Wyższy odsetek wiernych chodzących do kościoła ma tylko Portugalia (36 proc.), Chorwacja (42) i Rumunia (50 proc.). Jednakże ten wynik „robią” wyłącznie starsi.

Jeśli chodzi o polską młodzież, jesteśmy nieco poniżej średniej UE, na poziomie Holandii czy Norwegii. Poniżej średniej europejskiej jest także u nas odsetek młodych, którzy modlą się codziennie. A różnica religijności między młodszymi a starszymi Polkami i Polakami jest najwyższa spośród 108 państw przebadanych przez amerykańską firmę Pew Research Center.

WIDEO: ZAKAZ WSTĘPU

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka "SE". Kandydaci w bezpośrednich starciach

Komentarze 52

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

M
Maćko

"Młodzi katolicy zapominają o modlitwie i coraz rzadziej chodzą na msze."

Skoro się nie modlą, ani ni chodzą na msze, to według jakich zasad są oni

nazywani tutaj katolikami? Może oni po prostu wcale się tak nie definiują?

:o)

G
Gość
źle napisany artykuł. Przedstawia sytuację jako złą, gdy w rzeczywistości jest ona dobra
R
Radiohead to nadmuzyka
Przestalem wierzyć w czary i bóstwa w wieku 12 lat a teraz mam 27 i nienawidzę żadnej religii, chociaż jako agnostyk nie wykluczam że istnieje jakiś absolut - sens i początek świata, ale i tak nie mamy z nim kontaktu, więc jakies czczenie go lub dorabianie ideologii i tradycji to niezły rak mózgu
G
Gość
2019-07-08T15:33:26 02:00, 2723:

Mnie po prostu zaskakuje jak w 2019 roku można uczestniczyć w szamańskich obrzędach (kadzidła, śpiewanie, kult przedmiotów) połączonych z mamrotaniem zaklęć (modliwa), a ideologia tego systemu oparta jest na kompletnym braku dowodów i pielęgnowaniu ignorancji ("błogosławieni ci którzy nie widzieli, a uwierzyli").

To proste. Indoktrynacja od przedszkola jest tego powodem.

G
Gość
Liczy się tylko władza i przywileje. Po to jesteśmy Kościołowi potrzebni by zapewnić mu dobry byt. KrK dawno odszedł od nauk Jezusa wprowadzając własną reguły wymyślony na potrzeby koniunktury. Przez nauczanie Krk wszyscy jesteśmy potępieni w oczach Boga (Jahwe), choćby przez naukę sfałszowanego dekalogu (Krk wywalił 2 przykazanie boże, a 10 rozbił na dwa by nadal był dekalog). Jahwe tego nie wybaczy, bo to bóg srogi i mściwy.
a
arek
Po co mają chodzić? Ksiądz nadal straszy piekłem, czepia się, że młodzi chodzą inaczej ubrani niż kiedyś, że robią sobie tatuaże, że myślą i nie wszystko im pasuje co KrK podaje na swojej tacy. Będzie tylko gorzej z tym chodzeniem.
G
Gość
Jak będą tacy proboszcze jak ksiadz MK z białego to nie ma co się dziwić ,że będzie spadać ilość młodych chodzących do Kościoła
L
Luka_1985
2019-07-08T08:22:57 02:00, Znalezione w necie:

Ostatnio słyszałem w którymś z Pana licznych wywiadów, że dla Pana, praktykującego katolika, homoseksualizm jest odrazą, tak jak jest to napisane w 3 Ks. Mojżeszowej 18:22 i nie można tego ominąć. Dziękuję za wszystko, co Pan robi, by edukować ludzi w zakresie Prawa Boskiego. Dużo się dowiedziałem, słuchając Pana wypowiedzi, i staram się podzielić tą wiedzą z jak największą liczbą ludzi. Gdy ktoś usiłuje bronić homoseksualistów na przykład, przypominam mu po prostu, że 3 Ks. Moj. 18:22 mówi jasno, że jest to obrzydliwość. Koniec rozmowy.

Mimo tego potrzebuję Pana pomocy odnośnie kilku specyficznych praw, by móc je wdrażać w czyn:

1. Gdy spalam byka na ołtarzu ofiarnym, wiem, że to powoduje woń, która jest Bogudzisiaj nie musimy składać ofiar Bogu -Jezus złożył taką ofiarę przyjemna (3 Ks. Moj. 19). Problem jest z moimi sąsiadami. Mówią, że dla nich zapach ten nie jest przyjemny. Czy mam ich ignorować?

2. Chciałbym sprzedać swoją córkę jako niewolnicę, za karę, jak to opisuje 2 Ks.Moj. 21:7. W tych czasach, jaka byłaby, według Pana, najlepsza cena?

3. Wiem, że nie powinienem mieć kontaktu z kobietą podczas jej nieczystości miesięcznej (3 Ks. Moj. 15:19-24). Problem jest, jak się tego dowiedzieć? Usiłowałem zapytać, ale one często były obrażone moim pytaniem.

4. Moja żona po wielu latach straciła upodobanie w moich oczach. Znienawidziłem ją, gdyż odkryłem w niej odrażającą cechę, gadulstwo. Wypisałem jej list rozwodowy (5 Ks. Moj. 24) i chcę ją odprawić, tylko nie wiem, jak go jej wręczyć. Osobiście, czy przez policję?

5. Mam jednego sąsiada, który uparcie chce pracować w dzień szabatu. W 2 Ks.Moj. 35:2 jest jasno powiedziane, że ma być skazany na śmierć. Czy moralnie jestem zobowiązany, by go zabić sam?

6. Jeden z moich przyjaciół twierdzi, że nawet jeżeli jedzenie owoców morza jest obrzydliwością (3 Ks. Moj. 11:10), to mimo wszystko jest mniej gorsze od homoseksualizmu. Nie zgadzam się. Czy może Pan osądzić?

7. W 3 Ks. Moj. 21:20 jest powiedziane, że nie mogę się zbliżać do ołtarza Boga, jeżeli mam problem ze wzrokiem. Muszę zdradzić, że noszę okulary do czytania. Czy muszę mieć wzrok 20/20 lub czy można negocjować?

8. Większość moich przyjaciół obcina sobie włosy, również w tzw. kołka, mimo że jest to jasno zabronione 3 Ks. Moj. 19:27. Jak oni maja umrzeć?

9. Wiem, że wg 3 Ks. Moj. 11:6-8, jeżeli dotknę skóry martwego wieprza, staję się nieczysty. Ale czy mogę nadal grać w piłkę nożna, jeżeli będę nosił rękawice?

10. Mój wujek nie respektuje 3 Ks. Moj. 19:19, ponieważ sieje dwie różne rośliny na tym samym polu. Jego żona zresztą również, ponieważ nosi ubrania z dwóch różnych materiałów (mieszaninę bawełny i poliestru). Ma również zwyczaj przeklinania. Czy naprawdę muszę zebrać całe miasto, by ich kamienować (3 Ks. Moj. 24:10-16). Czy nie moglibyśmy ich po prostu spalić żywcem podczas prywatnego zebrania rodzinnego, jak to zrobiliśmy dla tych, którzy sypiają z ich rodziną? (3 Ks.Moj. 20:14).

Wiem, że wnikliwie Pan przestudiował te tematy, i jestem pewien, że mi Pan pomoże. Dziękuję Panu jeszcze raz, za przypominanie nam, że słowa Boże są wieczne niezmienne.”

2019-07-08T09:50:46 02:00, szatan z VII:

No czekamy na pouczenie, że księgi onej dosłownie traktować nie można. Więc od razu chciałbym dowiedzieć się co z niej mam traktować dosłownie a co nie. W przeciwnym razie pomyślę że nic czyli, że pic.

2019-07-08T14:53:29 02:00, Halina:

Prawo Mojżeszowe w dzisiejszych czasach nie obowiązuje -ono obowiązywało do przyjścia Jezusa -Jezus nadał nowe prawo które jest zapisane w nowym testamencie które obowiązuje .1Tymot 1: 10- dzisiaj nie składamy ofiar ze zwierząt -poniewaź Jezus złożył siebie jako okup Mat.20: 28-i tą ofiarę Bóg przyjął i Jezusa ustanowił królem w niebie.

Jeżeli rzeczywiście interesują Panią odpowiedzi na te pytania polecam posłuchać "Tajemny plan" na YouTube, SoundCloud lub na ich stronie bezpośrednio.

2723
Mnie po prostu zaskakuje jak w 2019 roku można uczestniczyć w szamańskich obrzędach (kadzidła, śpiewanie, kult przedmiotów) połączonych z mamrotaniem zaklęć (modliwa), a ideologia tego systemu oparta jest na kompletnym braku dowodów i pielęgnowaniu ignorancji ("błogosławieni ci którzy nie widzieli, a uwierzyli").
H
Halina
2019-07-08T08:22:57 02:00, Znalezione w necie:

Ostatnio słyszałem w którymś z Pana licznych wywiadów, że dla Pana, praktykującego katolika, homoseksualizm jest odrazą, tak jak jest to napisane w 3 Ks. Mojżeszowej 18:22 i nie można tego ominąć. Dziękuję za wszystko, co Pan robi, by edukować ludzi w zakresie Prawa Boskiego. Dużo się dowiedziałem, słuchając Pana wypowiedzi, i staram się podzielić tą wiedzą z jak największą liczbą ludzi. Gdy ktoś usiłuje bronić homoseksualistów na przykład, przypominam mu po prostu, że 3 Ks. Moj. 18:22 mówi jasno, że jest to obrzydliwość. Koniec rozmowy.

Mimo tego potrzebuję Pana pomocy odnośnie kilku specyficznych praw, by móc je wdrażać w czyn:

1. Gdy spalam byka na ołtarzu ofiarnym, wiem, że to powoduje woń, która jest Bogudzisiaj nie musimy składać ofiar Bogu -Jezus złożył taką ofiarę przyjemna (3 Ks. Moj. 19). Problem jest z moimi sąsiadami. Mówią, że dla nich zapach ten nie jest przyjemny. Czy mam ich ignorować?

2. Chciałbym sprzedać swoją córkę jako niewolnicę, za karę, jak to opisuje 2 Ks.Moj. 21:7. W tych czasach, jaka byłaby, według Pana, najlepsza cena?

3. Wiem, że nie powinienem mieć kontaktu z kobietą podczas jej nieczystości miesięcznej (3 Ks. Moj. 15:19-24). Problem jest, jak się tego dowiedzieć? Usiłowałem zapytać, ale one często były obrażone moim pytaniem.

4. Moja żona po wielu latach straciła upodobanie w moich oczach. Znienawidziłem ją, gdyż odkryłem w niej odrażającą cechę, gadulstwo. Wypisałem jej list rozwodowy (5 Ks. Moj. 24) i chcę ją odprawić, tylko nie wiem, jak go jej wręczyć. Osobiście, czy przez policję?

5. Mam jednego sąsiada, który uparcie chce pracować w dzień szabatu. W 2 Ks.Moj. 35:2 jest jasno powiedziane, że ma być skazany na śmierć. Czy moralnie jestem zobowiązany, by go zabić sam?

6. Jeden z moich przyjaciół twierdzi, że nawet jeżeli jedzenie owoców morza jest obrzydliwością (3 Ks. Moj. 11:10), to mimo wszystko jest mniej gorsze od homoseksualizmu. Nie zgadzam się. Czy może Pan osądzić?

7. W 3 Ks. Moj. 21:20 jest powiedziane, że nie mogę się zbliżać do ołtarza Boga, jeżeli mam problem ze wzrokiem. Muszę zdradzić, że noszę okulary do czytania. Czy muszę mieć wzrok 20/20 lub czy można negocjować?

8. Większość moich przyjaciół obcina sobie włosy, również w tzw. kołka, mimo że jest to jasno zabronione 3 Ks. Moj. 19:27. Jak oni maja umrzeć?

9. Wiem, że wg 3 Ks. Moj. 11:6-8, jeżeli dotknę skóry martwego wieprza, staję się nieczysty. Ale czy mogę nadal grać w piłkę nożna, jeżeli będę nosił rękawice?

10. Mój wujek nie respektuje 3 Ks. Moj. 19:19, ponieważ sieje dwie różne rośliny na tym samym polu. Jego żona zresztą również, ponieważ nosi ubrania z dwóch różnych materiałów (mieszaninę bawełny i poliestru). Ma również zwyczaj przeklinania. Czy naprawdę muszę zebrać całe miasto, by ich kamienować (3 Ks. Moj. 24:10-16). Czy nie moglibyśmy ich po prostu spalić żywcem podczas prywatnego zebrania rodzinnego, jak to zrobiliśmy dla tych, którzy sypiają z ich rodziną? (3 Ks.Moj. 20:14).

Wiem, że wnikliwie Pan przestudiował te tematy, i jestem pewien, że mi Pan pomoże. Dziękuję Panu jeszcze raz, za przypominanie nam, że słowa Boże są wieczne niezmienne.”

2019-07-08T09:50:46 02:00, szatan z VII:

No czekamy na pouczenie, że księgi onej dosłownie traktować nie można. Więc od razu chciałbym dowiedzieć się co z niej mam traktować dosłownie a co nie. W przeciwnym razie pomyślę że nic czyli, że pic.

Prawo Mojżeszowe w dzisiejszych czasach nie obowiązuje -ono obowiązywało do przyjścia Jezusa -Jezus nadał nowe prawo które jest zapisane w nowym testamencie które obowiązuje .1Tymot 1: 10- dzisiaj nie składamy ofiar ze zwierząt -poniewaź Jezus złożył siebie jako okup Mat.20: 28-i tą ofiarę Bóg przyjął i Jezusa ustanowił królem w niebie.

G
Gość
Moim zdaniem, młodzież pociąga to co modne, może gdyby jakieś kilka bardzo popularnych osób może i nie tylko z Polski przyznała się do wiary katolickiej, napewno nie duże ale chociaż jakieś grono pociągnęła by ze sobą ludzi, którzy uważają tą osobę za autorytet. I tak by się rozpowszechniało bo wiara katolicka stała się modna. Fajnie by było zrobić taki eksperyment :P
G
Gość
I TAK TRZYMAĆ...!!!!
k
kubat
Na powrót "dziesięciny" chyba nie ma co liczyć. :-)
s
szatan z VII
2019-07-08T08:22:57 02:00, Znalezione w necie:

Ostatnio słyszałem w którymś z Pana licznych wywiadów, że dla Pana, praktykującego katolika, homoseksualizm jest odrazą, tak jak jest to napisane w 3 Ks. Mojżeszowej 18:22 i nie można tego ominąć. Dziękuję za wszystko, co Pan robi, by edukować ludzi w zakresie Prawa Boskiego. Dużo się dowiedziałem, słuchając Pana wypowiedzi, i staram się podzielić tą wiedzą z jak największą liczbą ludzi. Gdy ktoś usiłuje bronić homoseksualistów na przykład, przypominam mu po prostu, że 3 Ks. Moj. 18:22 mówi jasno, że jest to obrzydliwość. Koniec rozmowy.

Mimo tego potrzebuję Pana pomocy odnośnie kilku specyficznych praw, by móc je wdrażać w czyn:

1. Gdy spalam byka na ołtarzu ofiarnym, wiem, że to powoduje woń, która jest Bogu przyjemna (3 Ks. Moj. 19). Problem jest z moimi sąsiadami. Mówią, że dla nich zapach ten nie jest przyjemny. Czy mam ich ignorować?

2. Chciałbym sprzedać swoją córkę jako niewolnicę, za karę, jak to opisuje 2 Ks.Moj. 21:7. W tych czasach, jaka byłaby, według Pana, najlepsza cena?

3. Wiem, że nie powinienem mieć kontaktu z kobietą podczas jej nieczystości miesięcznej (3 Ks. Moj. 15:19-24). Problem jest, jak się tego dowiedzieć? Usiłowałem zapytać, ale one często były obrażone moim pytaniem.

4. Moja żona po wielu latach straciła upodobanie w moich oczach. Znienawidziłem ją, gdyż odkryłem w niej odrażającą cechę, gadulstwo. Wypisałem jej list rozwodowy (5 Ks. Moj. 24) i chcę ją odprawić, tylko nie wiem, jak go jej wręczyć. Osobiście, czy przez policję?

5. Mam jednego sąsiada, który uparcie chce pracować w dzień szabatu. W 2 Ks.Moj. 35:2 jest jasno powiedziane, że ma być skazany na śmierć. Czy moralnie jestem zobowiązany, by go zabić sam?

6. Jeden z moich przyjaciół twierdzi, że nawet jeżeli jedzenie owoców morza jest obrzydliwością (3 Ks. Moj. 11:10), to mimo wszystko jest mniej gorsze od homoseksualizmu. Nie zgadzam się. Czy może Pan osądzić?

7. W 3 Ks. Moj. 21:20 jest powiedziane, że nie mogę się zbliżać do ołtarza Boga, jeżeli mam problem ze wzrokiem. Muszę zdradzić, że noszę okulary do czytania. Czy muszę mieć wzrok 20/20 lub czy można negocjować?

8. Większość moich przyjaciół obcina sobie włosy, również w tzw. kołka, mimo że jest to jasno zabronione 3 Ks. Moj. 19:27. Jak oni maja umrzeć?

9. Wiem, że wg 3 Ks. Moj. 11:6-8, jeżeli dotknę skóry martwego wieprza, staję się nieczysty. Ale czy mogę nadal grać w piłkę nożna, jeżeli będę nosił rękawice?

10. Mój wujek nie respektuje 3 Ks. Moj. 19:19, ponieważ sieje dwie różne rośliny na tym samym polu. Jego żona zresztą również, ponieważ nosi ubrania z dwóch różnych materiałów (mieszaninę bawełny i poliestru). Ma również zwyczaj przeklinania. Czy naprawdę muszę zebrać całe miasto, by ich kamienować (3 Ks. Moj. 24:10-16). Czy nie moglibyśmy ich po prostu spalić żywcem podczas prywatnego zebrania rodzinnego, jak to zrobiliśmy dla tych, którzy sypiają z ich rodziną? (3 Ks.Moj. 20:14).

Wiem, że wnikliwie Pan przestudiował te tematy, i jestem pewien, że mi Pan pomoże. Dziękuję Panu jeszcze raz, za przypominanie nam, że słowa Boże są wieczne niezmienne.”

No czekamy na pouczenie, że księgi onej dosłownie traktować nie można. Więc od razu chciałbym dowiedzieć się co z niej mam traktować dosłownie a co nie. W przeciwnym razie pomyślę że nic czyli, że pic.

Z
Znalezione w necie
Ostatnio słyszałem w którymś z Pana licznych wywiadów, że dla Pana, praktykującego katolika, homoseksualizm jest odrazą, tak jak jest to napisane w 3 Ks. Mojżeszowej 18:22 i nie można tego ominąć. Dziękuję za wszystko, co Pan robi, by edukować ludzi w zakresie Prawa Boskiego. Dużo się dowiedziałem, słuchając Pana wypowiedzi, i staram się podzielić tą wiedzą z jak największą liczbą ludzi. Gdy ktoś usiłuje bronić homoseksualistów na przykład, przypominam mu po prostu, że 3 Ks. Moj. 18:22 mówi jasno, że jest to obrzydliwość. Koniec rozmowy.

Mimo tego potrzebuję Pana pomocy odnośnie kilku specyficznych praw, by móc je wdrażać w czyn:

1. Gdy spalam byka na ołtarzu ofiarnym, wiem, że to powoduje woń, która jest Bogu przyjemna (3 Ks. Moj. 19). Problem jest z moimi sąsiadami. Mówią, że dla nich zapach ten nie jest przyjemny. Czy mam ich ignorować?

2. Chciałbym sprzedać swoją córkę jako niewolnicę, za karę, jak to opisuje 2 Ks.Moj. 21:7. W tych czasach, jaka byłaby, według Pana, najlepsza cena?

3. Wiem, że nie powinienem mieć kontaktu z kobietą podczas jej nieczystości miesięcznej (3 Ks. Moj. 15:19-24). Problem jest, jak się tego dowiedzieć? Usiłowałem zapytać, ale one często były obrażone moim pytaniem.

4. Moja żona po wielu latach straciła upodobanie w moich oczach. Znienawidziłem ją, gdyż odkryłem w niej odrażającą cechę, gadulstwo. Wypisałem jej list rozwodowy (5 Ks. Moj. 24) i chcę ją odprawić, tylko nie wiem, jak go jej wręczyć. Osobiście, czy przez policję?

5. Mam jednego sąsiada, który uparcie chce pracować w dzień szabatu. W 2 Ks.Moj. 35:2 jest jasno powiedziane, że ma być skazany na śmierć. Czy moralnie jestem zobowiązany, by go zabić sam?

6. Jeden z moich przyjaciół twierdzi, że nawet jeżeli jedzenie owoców morza jest obrzydliwością (3 Ks. Moj. 11:10), to mimo wszystko jest mniej gorsze od homoseksualizmu. Nie zgadzam się. Czy może Pan osądzić?

7. W 3 Ks. Moj. 21:20 jest powiedziane, że nie mogę się zbliżać do ołtarza Boga, jeżeli mam problem ze wzrokiem. Muszę zdradzić, że noszę okulary do czytania. Czy muszę mieć wzrok 20/20 lub czy można negocjować?

8. Większość moich przyjaciół obcina sobie włosy, również w tzw. kołka, mimo że jest to jasno zabronione 3 Ks. Moj. 19:27. Jak oni maja umrzeć?

9. Wiem, że wg 3 Ks. Moj. 11:6-8, jeżeli dotknę skóry martwego wieprza, staję się nieczysty. Ale czy mogę nadal grać w piłkę nożna, jeżeli będę nosił rękawice?

10. Mój wujek nie respektuje 3 Ks. Moj. 19:19, ponieważ sieje dwie różne rośliny na tym samym polu. Jego żona zresztą również, ponieważ nosi ubrania z dwóch różnych materiałów (mieszaninę bawełny i poliestru). Ma również zwyczaj przeklinania. Czy naprawdę muszę zebrać całe miasto, by ich kamienować (3 Ks. Moj. 24:10-16). Czy nie moglibyśmy ich po prostu spalić żywcem podczas prywatnego zebrania rodzinnego, jak to zrobiliśmy dla tych, którzy sypiają z ich rodziną? (3 Ks.Moj. 20:14).

Wiem, że wnikliwie Pan przestudiował te tematy, i jestem pewien, że mi Pan pomoże. Dziękuję Panu jeszcze raz, za przypominanie nam, że słowa Boże są wieczne niezmienne.”
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska