https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Mniej parkingów przy krakowskich biurach. Prezydent dba o deweloperów

Piotr Tymczak
Parkingi przy biurowcach pękają w szwach, ale prezydent chce zmniejszyć limit miejsc postojowych
Parkingi przy biurowcach pękają w szwach, ale prezydent chce zmniejszyć limit miejsc postojowych Andrzej Banaś
Władze miasta proponują znaczne obniżenie limitu miejsc postojowych dla aut przy biurowcach i galeriach handlowych. To oburza mieszkańców i radnych - uważają, że to jawne wspieranie firm budowlanych.

Zdaniem prezydenta Krakowa i jego urzędników wymagana liczba miejsc parkingowych przy biurowcach może się zmniejszyć aż o połowę, a przy centrach handlowych o 40 procent. Takie rozwiązania przewiduje projekt zmian w programie parkingowym dla Krakowa.

PRZECZYTAJ KOMENTARZ PIOTRA TYMCZAKA: Prezydent dbający o interesy deweloperów

Miejscy aktywiści i radni alarmują, że to działanie na korzyść deweloperów, którzy będą mogli budować taniej, a więc więcej. - To kolejny dowód na to, że Jacek Majchrowski jest prezydentem dla deweloperów, a nie dla mieszkańców - komentuje Łukasz Gibała, lider Stowarzyszenia Logiczna Alternatywa.

Już teraz w wielu miejscach jest tak, że pracownicy biurowców nie mają gdzie zaparkować i zajmują chodniki oraz miejsca postojowe pod blokami mieszkalnymi. Często zapchane autami są też parkingi przy centrach handlowych.

Urzędnicy widzą to jednak inaczej. Powołują się na badania, jakie przeprowadzili. Wykazały one, że średnia zajętość miejsc postojowych przy biurowcach i dużych sklepach nie przekracza 60 procent. Bożena Kaczmarska-Michniak, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Krakowa, wyjaśnia, że inwestorzy sklepów wielkopowierzchniowych zwracali uwagę, iż 50 miejsc postojowych na tysiąc metrów kwadratowych powierzchni sprzedaży to za dużo. Urzędnicy proponują więc, aby ten wskaźnik wynosił 30 miejsc na 1 tys. mkw.

- A jeżeli chodzi o biurowce, to pracuje tam dużo młodych ludzi, którzy dojeżdżają rowerami albo komunikacją miejską. Wiele miejsc postojowych nie jest tam więc wykorzystywanych - argumentuje dyr. Kaczmarska-Michniak.

Prezydent zaproponował więc, aby w przypadku biurowców wskaźnik zmniejszył się z 30 na 15 miejsc postojowych na 1 tys. mkw. powierzchni użytkowej. Wprowadzenie takiej zmiany będzie czystym zyskiem dla deweloperów.

- Koszt budowy jednej kondygnacji parkingu podziemnego jest 2,5 raza wyższy niż piętra z mieszkaniami i biurami - wylicza Piotr Krochmal, analityk i doradca z Instytutu Analiz Monitor Rynku Nieruchomości.

Prezydent Krakowa przygotował projekt zmian programu parkingowego. Na pierwszy rzut oka dokument wychodzi na przeciw oczekiwaniom mieszkańców, bowiem zakłada przyspieszenie budowy parkingów park&ride. Przy okazji prezydent wplótł jednak znaczne ograniczenie wskaźników parkingowych przy różnych obiektach.

Na razie prezydencką propozycją zajęli się miejscy radni z Komisji Infrastruktury, którzy mieli ogromne wątpliwości.

Dotyczą one m.in. powierzchni parkingowych przy biurowcach. Wymagana liczba miejsc postojowych przy tych obiektach w centrum miasta ma być pozostawiona - od 5 do 10 na 1 tys. mkw powierzchni użytkowej. Na pozostałych obszarach w przypadku budowy biurowca trzeba teraz wygospodarować 30 miejsc parkingowych na 1 tys. mkw. Propozycja prezydenta jest taka, aby ten wskaźnik zmniejszyć o połowę, do 15 miejsc.

Natomiast dla galerii handlowych wskaźnik miałby się zmniejszyć z 50 do 30 miejsc na 1 tys. powierzchni sprzedaży.

- Wybrałem się w sobotę na zakupy do galerii handlowej Bonarka i krążyłem pół godziny zanim zaparkowałem. Podobnie jest w innych tego typu obiektach. Nie powinniśmy zmniejszać przy nich liczby miejsc parkingowych - uważa radny Wojciech Wojtowicz (PO). - Nie mówiąc o biurowcach. W ich przypadku spora liczba pracowników już przy obecnych wskaźnikach parkuje na ulicach - dodaje.

Innego zdania są jednak urzędnicy. Łukasz Szewczyk, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej UMK, utrzymuje, że przeprowadzono badania w czterech dużych sklepach wielkopowierzchniowych (M1 przy al. Pokoju, Galeria Bronowice przy ul. Stawowej, Tesco przy ul. Wielickiej, Krokus przy al. Bora-Komorowskiego) oraz biurowcach (m.in. przy ul. Opolskiej, Lublańskiej i Armii Krajowej) i wyszło z nich, że miejsca parkingowe przy tych obiektach są zajmowane średnio w ok. 60 procentach.

Piotr Krochmal, analityk rynku nieruchomości, komentuje: - Przy biurowcach powinno się jednak zapewnić odpowiednią liczbę miejsc postojowych dla pracowników, ale przede wszystkim klientów. Trzeba pamiętać, że są to ludzie biznesu lubią wygodę, a więc dojazd autem.

Mieszkańców i radnych oburza też to, że program parkingowy nie obejmuje zwiększenia wskaźnika miejsc postojowych dla zabudowy wielorodzinnej. Na jedno mieszkanie w ścisłym centrum ma nadal pozostać od 0,5 do 1 miejsca postojowego, a na terenie poza ograniczeniami - co najmniej 1,2. Radni zwracają uwagę, że w przypadku nowych osiedli taki wskaźnik powinien być wyższy, aby nie dochodziło do sytuacji, że powstają nowe bloki nawet na peryferiach i samochody tarasują ulice oraz chodniki. - Czasy się zmieniają i powinno się brać pod uwagę budowę większej liczby parkingów na osiedlach. Trzeba pamiętać, że teraz często na rodzinę jest więcej niż jeden samochód - podkreśla radny Andrzej Mazur (PiS).

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 83

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Kierowca
To zapraszam jednego i drugiego na zakupy do krokusa!!!! Parking pęka w szwach i nie ma gdzie samochodu zaparkować żeby zrobić zakupy. Spowodowane jest to biurowcami Qatro które są tuż obok i pracownicy czyli tania siła robocza korporacji zapewnia parking przy krokusów nie patrząc na nic. Więc zapraszam na zakupy!!!
n
noimi
plus dworce przesiadkowe...zatruwając mieszkańcom środowisko...i już to widzę jak delikwent zostawia auto kilka dzielnic dalej żeby przyjechać w korkach do miasta na dyskotekę, do kina lub restauracji....szczyt głupoty!
R
Rafał
Pani Bożeno Kaczmarska-Michniak, proponuje żeby sobie pani spróbowała zaparkować w bonarce w sobotę ok 13-14. Niech sobie tam pani zrobi nowe badania zajętości parkibgu, o ile uda się już pani zaparkować.
Powodzenia.
K
Kriss
to Ty przyjdź do mnie na budowę wiedzę specjalistyczną trzeba mieć , prawo budowlane i przepisy znać, dostaniesz połowe pensji z biurowca,ale za to poracujesz 10 godzinek i podmucha w dupke wiaterek a i śnieżek poprószy
K
Kriss
to samo będzie na Lema jak zasiedlą osiedle obok Plazy,;
a 5ta dzielnica i fabryka czekolady jeszcze nie cała zasiedlona
K
Kriss
nic dodać nic ująć - wracajcie na swoje wiochy i zabierzcie stąd deweloperów;
jak wam śmierdzi smog to na wsi powietrze czyściutkie -))
Kraków miastem zamknietym trzeba ogłosić , nie jest z gumy
K
Kriss
każde normalne miasto wypycha galerie na obrzeża ,zobacz Wrocław, a u nas całkiem nowiutka galeryjka w centrum i tauron arenka , a jakże tylko dróżek nikt nie poszerzył i cały ten motłoch (przepraszam krakowianie w I wszym pokoleniu) jeździ tu i tam (po co jak te same sklepy wszędzie?), no i mamy korek + smog
K
Kriss
nie bedziesz tworzył - przecież smog to ze spalania węgla sie bierze -)))
właściwie jak dłużej będziesz krążył to go (smog) rowiejesz -)
K
Kriss
młodzi ludzie jadą do pracy rowerami,bo samochodami sie nie da!!,
coraz więcej mieszkań powstaje ale o metrze -ani mru-mru, drogi też nie przyjmą tych wszystkich aut;
i jeszcze te bajki o smogu z pieców węglowych -hehehe, a guma z opn i spaliny z aut stojących w korkach to samo zdrowie -))), no ale to już nie zajmuje głowy p. prezydenta
k
kkm
Tak, kurna, róbmy więcej parkingów w każdym miejscu w Krakowie, a jednocześnie róbmy więcej zieleni, bo miasto jest z gumy; skłaniajmy ludzi do korzystania z komunikacji miejskiej, idąc na wszelkie ustępstwa wobec kierowców, którzy zamiast parasola używają auta - logika poziom ekspert, szkoła Dziennika Polskiego. Bardzo dobrze, że nie będą mieli miejsc, gdzieś mam komfort „ludzi biznesu”! Jak są takimi biznesmenami, to polecam taksówki, a jak nie, to zapraszam do tramwaju, z którego korzystają wszyscy normalni mieszkańcy, którzy płacą podatki w tym mieście i nie chcą się dusi i stać w korkach, bo jakiś fajans musi sobie kompensować niedostatki, jeżdżąc dżipem po starym mieście. Apeluję do urzędników, żeby jeszcze obniżać te kwoty, jak się sami inwestorzy z Bożej Łaski nie nauczą, że trzeba zadbać o komfort swoich klientów i pracowników, to zbankrutują i problem rozwiąże się sam, nie za nasze pieniądze.
o
olo
CBA się powinno tym zainteresować. To jest jawne działanie na korzyść określonych podmiotów przy jednoczesnym działaniu na niekorzyść mieszkańców. Na pewno za darmo
r
robić badania
pod Plazą to by wam jeszcze mniejsza zajętość miejsc wyszła baranie łby z urzędu.. poza tym średnia ma się nijak do zapotrzebowania - średnia temperatura roczna w Polsce to 8 stopni, więc może zaczniemy ogrzewanie dobierać do średniej ?
R
Rudy z Budy
Ty jak i wszyscy klienci Bonarki tego dnia ktory opisujesz zawdzięczają mozliwosc robienia tam zakupów dobrej zmianie i PiS ktora zl na reke a nawet przyjeżdżasz własnym samochodem na te zakupy. A pamiętasz jak to bylo za PO kiedy jechałeś autobusem i przez brudna szybę patrzyłeś na Bonarke i jej puste parkingi bo ani Ciebie ani innych nie bylo stac aby tam wejść i cos kupic?
A
AF
Teraz wszyscy się obudzili, tramwaje co 7,5 minuty oraz 15 minut, to jest nie dopuszczalne. Ja osobiście przesiadam się na samochodzik. Miało być lepiej a jest gorzej. Zieleni w Krk już jak na lekarstwo, najlepiej zabudować, co tam zmieści się. Taka jest teraz polityka jak najwięcej bo kasę dają. Wiecie jak to się nazywa pazerność na kasę. WON z tymi centusiami.
R
Rudy z Budy
Najpierw niech te mendy, urzędasy miejskie z Platformy Obywatelskiej z Machlojskim na czele, zlikwidują swoje miejsca parkingowe przed Urzedm Miasta, ZKiTem itp.
Niech Machlojski i jego banda z PO zasuwa rowerem do pracy w śnieżyce i deszcz, albo czeka na przystanku na przeładowany autobus lub tramwaj ktory nie przyjedzie bo sie znow szyna wygla na jakims torowisku ktorego nie remontowali od 40 lat.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska