https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Bez rządowych i unijnych pieniędzy w Krakowie szału nie będzie

Piotr Tymczak
W Krakowie brakuje pieniędzy na nowe trasy samochodowe i podziemną komunikację zbiorową.
W Krakowie brakuje pieniędzy na nowe trasy samochodowe i podziemną komunikację zbiorową. Wojciech Matusik/ Andrzej Szkocki
Podziemna komunikacja i dokończenie drogowej trzeciej obwodnicy – przed Krakowem wciąż kluczowe inwestycje. Projekt przyszłorocznego budżetu pokazuje, że bez zewnętrznego wsparcia skończy się na ich oglądaniu na wizualizacjach. Nowy prezydent Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną, będzie się musiał wykazać skutecznością w pozyskiwaniu pieniędzy od rządu i z Unii Europejskiej.

Bez tunelu pod centrum Krakowa dla szybkiego tramwaju, premetra czy metra nie rozwiążemy podstawowych problemów komunikacyjnych, bowiem na więcej tramwajów w Starym Mieście nie ma już miejsca. Na podziemne korytarze potrzeba miliardów. Podobnie jest w przypadku budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, zaplanowanych także w dużej części w tunelach. Dzięki tym drogom będzie można odciążyć Aleje Trzech Wieszczów i centrum od ruchu samochodowego, w tym głównie tranzytu przez miasto.
Przed Krakowem więc nadal ogromne wyzwania, na które trzeba znaleźć 5-6 miliardów złotych albo więcej, mając na uwadze rosnące ceny prac budowlanych i materiałów.

W przyszłorocznym projekcie budżetu Krakowa na inwestycje zarezerwowano ponad ok. 850 mln zł, o połowę mniej niż w tym roku. Wystarczy na kontynuację budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, dokończenie przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej, rozpoczęcie budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Będzie też szansa na budowę i remonty lokalnych dróg, chodników, parków, obiektów kultury i edukacyjnych, ale szału nie ma.

Kandydaci biorący udział w kampanii do przyszłorocznych wyborów prezydenckich nie powinni więc poprzestawać na podkreślaniu, że potrzebna jest podziemna komunikacja, ale przekonać, jak znajdą na to fundusze. Skoro z rumuńskiego Krajowego Planu Odbudowy są pieniądze na budowę metra w trzy razy mniejszym od Krakowa mieście Kluż-Napoka, to dlaczego w Polsce miałoby nie być środków na podobne przedsięwzięcie pod Wawelem.

Minął rok od otworzenia tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym. Nowy odcinek Zakopianki skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. Teraz w planie jest budowa nowej zakopianki między Krakowem a Myślenicami.

Ogłoszono drugi przetarg na studium dla budowy nowej drogi p...

W ostatnich latach znalazły się pieniądze na budowę północnej obwodnicy Krakowa, budowę trasy S7 do granic z województwem świętokrzyskim. Teraz trzeba poszukać finansowania dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Skoro z pomocą środków zewnętrznych powstał tunel samochodowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku (w latach 2011-2016), tunel pod dnem Świny, łączący wyspy Uznam i Wolin oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju (2018-2023), w Łodzi budują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, to teraz czas na Kraków.

Oto najlepsze miasta do życia w Polsce

od 16 lat
Wideo

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
trutty
A ja mysle ze panaceum na problemy komunikacyjne Krakowa bedzie kolejka waskotorowa poprowadzona po walach wzdluz Wisly. Rzeka wraz z jej walami przecina Krakow ze wschodu na zachod czyli wedlug azymutu proponowanego metra. Pierwzowzorem moglaby byc taka kolejka ktora kiedys kursowala z okoloc Salwatora (schronisko dla zwierzat) na Bielany.
R
Rudy z bidy Tuska
29 listopada, 8:52, Zbigniew Rusek:

Niech nie budują linii tramwajowych (ta przez Meissnera i Młyńską jest piętrowym nieporozumieniem, ajej udowa to poważne utrudnienia w komunikacji autobusowej), lecz niech zrobią miejskie autostrady dla miejskich autobusoów (autobus powinien pędizć autostradą, a nie stać co krok na czerwonym świetle - na światłach niech stoją tramwaje i piesi). powinny być przejścia podziemne i kładki nad jezdniami, a zebry nalezy likwidować z jezdni, po których kursuja autobusy (na widok pieszego na jezdni powinien być też ryk syreny autobusu).

Czy ty chodziles do VI LO gdzie polskiego uczyla cie Jadwiga Biel, czlonek KC PZPR i zona szefa SP w Malopolsce?

R
Rudy z bidy Tuska
Niedlugo nastanie Rudy Tusk Dojczland Folksdojcz a z nim nastanie bieda i nedza bo "pinindzy" nie bedzie. Dlatego trzeba bedzie sobie radzic jak na zapyziale miasto w kraju trzeciego swiata przystalo i wreszcie zaczac budowac linie trolejbusowe. Sa one ekonomiczne w budowie i ekologiczne w eksploatacji. A linie mozna tworzyc wszecie, wystarczy powiesic druty z prondem na slupach i trasa juz jest gotowa. Dlaczego trolejbusy moga miec w Karaczi, Mogadiszu a my nie mozemy? Wladze miasta powinny brac przyklad z tych metropolii....a jezeli nie chca to chociaz z Gdyni lub Lublina.
Z
Zbigniew Rusek
Niech nie budują linii tramwajowych (ta przez Meissnera i Młyńską jest piętrowym nieporozumieniem, ajej udowa to poważne utrudnienia w komunikacji autobusowej), lecz niech zrobią miejskie autostrady dla miejskich autobusoów (autobus powinien pędizć autostradą, a nie stać co krok na czerwonym świetle - na światłach niech stoją tramwaje i piesi). powinny być przejścia podziemne i kładki nad jezdniami, a zebry nalezy likwidować z jezdni, po których kursuja autobusy (na widok pieszego na jezdni powinien być też ryk syreny autobusu).
X
X
Skoro zostałem wywołany… Gibony, co z kładką na Ludwinowie? Kiedy zbierzecie się w te 700 osób? Tektury i hasła gotowe? 😂😂😂
:]
29 listopada, 7:57, Witold:

Zróbmy plebiscyt. Która z zaplanowanych w budżecie inwestycji jest najmniej potrzebna? Ja stawiam na "kładkę pieszo-rowerową Kazimierz – Ludwinów".

29 listopada, 8:03, budować natychmiast:

Tobie nie jest potrzebna bo z niej nie skorzystasz-pewnie siedzisz tylko w swojej kawalerce 20m2 i nigdzie nie chodzisz bo każde wyjście to wydatek- buhaha.

Nawet spacer po bulwarach i kupienie obwarzanka to dla ciebie dramat!!! No i trzeba mieś z kim iść na taką kładkę a ty pewnie samiutki jak palec

Ta kładka faktycznie nie jest dla ciebie...

29 listopada, 08:22, Witold:

Mój ty inteligencie. Nawet nie potrafisz napisać dwóch zdań, by innych nie obrażać, więc buduj "swoją" kładkę, bo zapewne z moją ferajną na nią nie pójdę.

To ten nieszczęśliwy, znerwicowany jołop, najczęściej udzielający się tutaj na nicku „X”.

N
Nie rozumiem tego
29 listopada, 10:12, Maria Wasiak:

Kraków nie potrzebuje żadnej 3 obwodnicy, metra ani niczego nowego. Jak Pan Premier Donald Tusk w końcu obejmie władzę w Polsce, to zwiniemy także tzw. północną obwodnice Krakowa bo już w 2014 roku mówiłam, że jest niepotrzebna.

29 listopada, 10:18, Rosomak:

Pani Mario radzę szybko przebadać się u psychiatry.Pozdrawiam

29 listopada, 10:53, Maria Wasiak:

Radzę ważyć słowa gdy zwraca się Pan do Pani Minister!

Żeby nie być gołosłownym:

"Tymczasem na początku września podczas pobytu w Krakowie związanego z wizytowaniem budowy drogi S7 minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że rząd nie ma w planach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa."

https://archiwum.zielonki.pl/index.php/inwestycje-gminne/budynek-osp-bosutow/99-relacje/2930-o-polnocnej-obwodnicy-krakowa-i-trasie-wolbromskiej-na-sesji-rady-gminy-zielonki

I to stanowisko z całą stanowczością podtrzymujemy.

29 listopada, 11:21, Nie rozumiem tego:

A dlaczego w Krakowie panuje pogląd, że „własne pieniądze to można beztrosko przep…dalać, bo na istotne dla miasta sprawy najwyżej 'pozyska się' forsę jak nie 'unijne', to 'rządowe' jakieś”? Co to za cudaczny pogląd?

No to „pozyskujcie” teraz, skoroście tacy niby cwaniacy. Powodzenia w „pozyskiwaniu”!

29 listopada, 11:30, gniewko_syn_ryba:

Rzecz w tym, że to nie są własne pieniądze Jacusia i s-ki tylko NASZE... Dlatego z taką lekkością i beztroską je wydają, a jak zaczyna brakować, to wyciągają żebraczą rączkę do rządu i UE wołając "Pani, dej"... ;)))

To też prawda; winienem był napisać: „…że pieniądze podatnika to można…”. Bo wygląda na to, że w UMK taka właśnie opnia od lat panuje. Ot, na „smoczki” ostatnio wydano lekką rączką pół miliona, że to niby „atrakcja” taka. W sytuacji budżetowej miasta takiej, jaka ona jest.

k
krakus z dziada pradziada
29 listopada, 8:36, Adam:

Żadne, podkreślam ŻADNE, jakiekolwiek nowe koncepcje komunikacyjne w Krakowie, nie przyniosą realnych zmian, póki nie zapadnie decyzja o wybudowaniu pięciu linii metra. Ci co na tekturze przejadą flamastrem o lepszej komunikacji, mają wiedzę ograniczającą się do wyglądu biletu MPK. Kraków będzie miastem coraz bardziej zakorkowanym. SCT jedynie pozbawi nas widoku obciachowych rzęchów. Nowoczesna aglomeracja wymaga metra i każdy, mający wiedzę o miejskim transporcie w miastach na wzór Krakowa, o tym wie.

29 listopada, 9:15, krakus z dziada pradziada:

Metro w mieście jak Kraków nie jest konieczne, to bardziej wymysł ludzi, którzy świata nie widzieli i nieświadomie powielają błędy niektórych rozwiniętych miast zachodu (dotyczy również dokładania ulic i nowych pasów dla samochodów które nie rozwiązują problemu zakorkowanych miast). Na początek polecam pomieszkać kilka miesięcy w Dublinie albo Stuttgarcie.

Co do naszego miasta to trzeba realizować pomysł podziemnego tramwaju/kolejki z Olszy w okolice stadionu i miasteczka studenckiego. Natomiast rolę metra spokojnie może pełnić kolej tylko trzeba zbudować przystanki co powoli ale się dzieje.

29 listopada, 9:22, Adam:

Na dzisiaj mam 114 krajów „wbitych” w paszporty, wszędzie gdzie to możliwe mam zachowane kopie biletow lub kart pre-paid komunikacyjnych. Więc proszę, cofnij insynuacje o braku wiedzy w temacie rozwiązań komunikacyjnych.

29 listopada, 10:45, krakus z dziada pradziada:

Jeżeli upierasz się przy metrze jako jedynym rozwiązaniu dla Krakowa to chyba jednak insynuacje były trafione. Ja mieszkałem w kilku miejscach na świecie (nie mówię o tygodniowych wakacjach) i na tej podstawie uważam, że miasto może świetnie funkcjonować bez metra, które nie tylko nie jest bardziej efektywne od kolejki ale też jest dużo mniej przyjemnym środkiem transportu, no i o wiele droższym w budowie i utrzymaniu. Dodatkowo dzięki kolei aglomeracyjnej wielu mieszkańców gmin ościennych nie musi się przesiadać na P

29 listopada, 10:55, Adam:

Po co ta wrzutka, nie trafiona, o tygodniowych wakacjach? Na tydzień to się właśnie jedzie do Dublina, bo dłużej to tylko ci, którzy w PL byli za słabi do odnalezenia się na rynku pracy. Koncepcja kolejki w Dublinie przypomina rozwiązanie m.in. w Dubaju. To jest nierealne do zastosowania w Krakowie. Szklane domy…

Dzięki istniejącej infrastrukturze kolejowej w Krakowie koncepcja dublińska nie tylko jest w Krakowie realna, ale może funkcjonować nawet lepiej od niej. Zresztą Kraków już planuje przystanki na Dąbiu, Olszy i 29 listopada więc całe szczęście są tacy którzy to widzą.

Dublińska nie przypomina Dubaju i nie ma sensu ich porównywanie. Jedź w oba miejsca, wtedy może zrozumiesz różnicę. Możę, bo jeżeli myślisz, że do Dublina (jak i w inne miejsca w których byłem i będę jeszcze nie raz dłużej niż tydzień) jadą tylko ludzie za słabi na polski rynek pracy to rzeczywiście świadczy o tym, że świata nie widziałeś mimo twoich 114 "wbitek" w paszporcie.

g
gniewko_syn_ryba
29 listopada, 10:12, Maria Wasiak:

Kraków nie potrzebuje żadnej 3 obwodnicy, metra ani niczego nowego. Jak Pan Premier Donald Tusk w końcu obejmie władzę w Polsce, to zwiniemy także tzw. północną obwodnice Krakowa bo już w 2014 roku mówiłam, że jest niepotrzebna.

29 listopada, 10:18, Rosomak:

Pani Mario radzę szybko przebadać się u psychiatry.Pozdrawiam

29 listopada, 10:53, Maria Wasiak:

Radzę ważyć słowa gdy zwraca się Pan do Pani Minister!

Żeby nie być gołosłownym:

"Tymczasem na początku września podczas pobytu w Krakowie związanego z wizytowaniem budowy drogi S7 minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że rząd nie ma w planach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa."

https://archiwum.zielonki.pl/index.php/inwestycje-gminne/budynek-osp-bosutow/99-relacje/2930-o-polnocnej-obwodnicy-krakowa-i-trasie-wolbromskiej-na-sesji-rady-gminy-zielonki

I to stanowisko z całą stanowczością podtrzymujemy.

29 listopada, 11:21, Nie rozumiem tego:

A dlaczego w Krakowie panuje pogląd, że „własne pieniądze to można beztrosko przep…dalać, bo na istotne dla miasta sprawy najwyżej 'pozyska się' forsę jak nie 'unijne', to 'rządowe' jakieś”? Co to za cudaczny pogląd?

No to „pozyskujcie” teraz, skoroście tacy niby cwaniacy. Powodzenia w „pozyskiwaniu”!

Rzecz w tym, że to nie są własne pieniądze Jacusia i s-ki tylko NASZE... Dlatego z taką lekkością i beztroską je wydają, a jak zaczyna brakować, to wyciągają żebraczą rączkę do rządu i UE wołając "Pani, dej"... ;)))

O
O czym my w ogóle mówimy?
Pod koniec 2019 r. miastu brakowało 89 mln zł na pensje dla nauczycieli. Z kolei pod koniec zeszłego roku miasto miało problemy, aby zapłacić za funkcjonowanie komunikacji w listopadzie. W tym roku jest podobnie.

Tymczasem na koniec 2023 roku skumulowane zadłużenie Krakowa ma wynieść ok. 6 mld zł. W przeliczeniu na mieszkańca Krakowa (według GUS miasto liczy 802 583) ta kwota wynosi 7475 zł. To jednak wersja optymistyczna. Zadłużone są jeszcze miejskie spółki [na kolejne ok. 3 mld - przyp. red.], a prawo - co podkreślają sami urzędnicy - pozwala nie wliczać ich zobowiązań w skumulowany dług.

- Jeżeli przez 20 lat rządów dla prezydenta i jego urzędników dwa plus dwa równało się pięć, to musiało tak to się skończyć. Prawa ekonomii, które są nieubłagane, dały o sobie w końcu znać.
N
Nie rozumiem tego
29 listopada, 10:12, Maria Wasiak:

Kraków nie potrzebuje żadnej 3 obwodnicy, metra ani niczego nowego. Jak Pan Premier Donald Tusk w końcu obejmie władzę w Polsce, to zwiniemy także tzw. północną obwodnice Krakowa bo już w 2014 roku mówiłam, że jest niepotrzebna.

29 listopada, 10:18, Rosomak:

Pani Mario radzę szybko przebadać się u psychiatry.Pozdrawiam

29 listopada, 10:53, Maria Wasiak:

Radzę ważyć słowa gdy zwraca się Pan do Pani Minister!

Żeby nie być gołosłownym:

"Tymczasem na początku września podczas pobytu w Krakowie związanego z wizytowaniem budowy drogi S7 minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że rząd nie ma w planach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa."

https://archiwum.zielonki.pl/index.php/inwestycje-gminne/budynek-osp-bosutow/99-relacje/2930-o-polnocnej-obwodnicy-krakowa-i-trasie-wolbromskiej-na-sesji-rady-gminy-zielonki

I to stanowisko z całą stanowczością podtrzymujemy.

A dlaczego w Krakowie panuje pogląd, że „własne pieniądze to można beztrosko przep…dalać, bo na istotne dla miasta sprawy najwyżej 'pozyska się' forsę jak nie 'unijne', to 'rządowe' jakieś”? Co to za cudaczny pogląd?

No to „pozyskujcie” teraz, skoroście tacy niby cwaniacy. Powodzenia w „pozyskiwaniu”!

A
Adam
29 listopada, 8:36, Adam:

Żadne, podkreślam ŻADNE, jakiekolwiek nowe koncepcje komunikacyjne w Krakowie, nie przyniosą realnych zmian, póki nie zapadnie decyzja o wybudowaniu pięciu linii metra. Ci co na tekturze przejadą flamastrem o lepszej komunikacji, mają wiedzę ograniczającą się do wyglądu biletu MPK. Kraków będzie miastem coraz bardziej zakorkowanym. SCT jedynie pozbawi nas widoku obciachowych rzęchów. Nowoczesna aglomeracja wymaga metra i każdy, mający wiedzę o miejskim transporcie w miastach na wzór Krakowa, o tym wie.

29 listopada, 9:15, krakus z dziada pradziada:

Metro w mieście jak Kraków nie jest konieczne, to bardziej wymysł ludzi, którzy świata nie widzieli i nieświadomie powielają błędy niektórych rozwiniętych miast zachodu (dotyczy również dokładania ulic i nowych pasów dla samochodów które nie rozwiązują problemu zakorkowanych miast). Na początek polecam pomieszkać kilka miesięcy w Dublinie albo Stuttgarcie.

Co do naszego miasta to trzeba realizować pomysł podziemnego tramwaju/kolejki z Olszy w okolice stadionu i miasteczka studenckiego. Natomiast rolę metra spokojnie może pełnić kolej tylko trzeba zbudować przystanki co powoli ale się dzieje.

29 listopada, 9:22, Adam:

Na dzisiaj mam 114 krajów „wbitych” w paszporty, wszędzie gdzie to możliwe mam zachowane kopie biletow lub kart pre-paid komunikacyjnych. Więc proszę, cofnij insynuacje o braku wiedzy w temacie rozwiązań komunikacyjnych.

29 listopada, 10:45, krakus z dziada pradziada:

Jeżeli upierasz się przy metrze jako jedynym rozwiązaniu dla Krakowa to chyba jednak insynuacje były trafione. Ja mieszkałem w kilku miejscach na świecie (nie mówię o tygodniowych wakacjach) i na tej podstawie uważam, że miasto może świetnie funkcjonować bez metra, które nie tylko nie jest bardziej efektywne od kolejki ale też jest dużo mniej przyjemnym środkiem transportu, no i o wiele droższym w budowie i utrzymaniu. Dodatkowo dzięki kolei aglomeracyjnej wielu mieszkańców gmin ościennych nie musi się przesiadać na P

Po co ta wrzutka, nie trafiona, o tygodniowych wakacjach? Na tydzień to się właśnie jedzie do Dublina, bo dłużej to tylko ci, którzy w PL byli za słabi do odnalezenia się na rynku pracy. Koncepcja kolejki w Dublinie przypomina rozwiązanie m.in. w Dubaju. To jest nierealne do zastosowania w Krakowie. Szklane domy…

M
Maria Wasiak
29 listopada, 10:12, Maria Wasiak:

Kraków nie potrzebuje żadnej 3 obwodnicy, metra ani niczego nowego. Jak Pan Premier Donald Tusk w końcu obejmie władzę w Polsce, to zwiniemy także tzw. północną obwodnice Krakowa bo już w 2014 roku mówiłam, że jest niepotrzebna.

29 listopada, 10:18, Rosomak:

Pani Mario radzę szybko przebadać się u psychiatry.Pozdrawiam

Radzę ważyć słowa gdy zwraca się Pan do Pani Minister!

Żeby nie być gołosłownym:

"Tymczasem na początku września podczas pobytu w Krakowie związanego z wizytowaniem budowy drogi S7 minister infrastruktury i rozwoju Maria Wasiak poinformowała, że rząd nie ma w planach budowy Północnej Obwodnicy Krakowa."

https://archiwum.zielonki.pl/index.php/inwestycje-gminne/budynek-osp-bosutow/99-relacje/2930-o-polnocnej-obwodnicy-krakowa-i-trasie-wolbromskiej-na-sesji-rady-gminy-zielonki

I to stanowisko z całą stanowczością podtrzymujemy.

R
Rosomak
29 listopada, 10:12, Maria Wasiak:

Kraków nie potrzebuje żadnej 3 obwodnicy, metra ani niczego nowego. Jak Pan Premier Donald Tusk w końcu obejmie władzę w Polsce, to zwiniemy także tzw. północną obwodnice Krakowa bo już w 2014 roku mówiłam, że jest niepotrzebna.

Pani Mario radzę szybko przebadać się u psychiatry.Pozdrawiam

r
rzecznik PO
Kraków może liczyć na rządowe subwencje tylko do inwestycji komunikacyjnych przeznaczonych dla społeczności LGBT
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska