Bez tunelu pod centrum Krakowa dla szybkiego tramwaju, premetra czy metra nie rozwiążemy podstawowych problemów komunikacyjnych, bowiem na więcej tramwajów w Starym Mieście nie ma już miejsca. Na podziemne korytarze potrzeba miliardów. Podobnie jest w przypadku budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, zaplanowanych także w dużej części w tunelach. Dzięki tym drogom będzie można odciążyć Aleje Trzech Wieszczów i centrum od ruchu samochodowego, w tym głównie tranzytu przez miasto.
Przed Krakowem więc nadal ogromne wyzwania, na które trzeba znaleźć 5-6 miliardów złotych albo więcej, mając na uwadze rosnące ceny prac budowlanych i materiałów.
W przyszłorocznym projekcie budżetu Krakowa na inwestycje zarezerwowano ponad ok. 850 mln zł, o połowę mniej niż w tym roku. Wystarczy na kontynuację budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, dokończenie przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej, rozpoczęcie budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Będzie też szansa na budowę i remonty lokalnych dróg, chodników, parków, obiektów kultury i edukacyjnych, ale szału nie ma.
Kandydaci biorący udział w kampanii do przyszłorocznych wyborów prezydenckich nie powinni więc poprzestawać na podkreślaniu, że potrzebna jest podziemna komunikacja, ale przekonać, jak znajdą na to fundusze. Skoro z rumuńskiego Krajowego Planu Odbudowy są pieniądze na budowę metra w trzy razy mniejszym od Krakowa mieście Kluż-Napoka, to dlaczego w Polsce miałoby nie być środków na podobne przedsięwzięcie pod Wawelem.
Ogłoszono drugi przetarg na studium dla budowy nowej drogi p...
W ostatnich latach znalazły się pieniądze na budowę północnej obwodnicy Krakowa, budowę trasy S7 do granic z województwem świętokrzyskim. Teraz trzeba poszukać finansowania dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.
Skoro z pomocą środków zewnętrznych powstał tunel samochodowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku (w latach 2011-2016), tunel pod dnem Świny, łączący wyspy Uznam i Wolin oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju (2018-2023), w Łodzi budują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, to teraz czas na Kraków.
Oto najlepsze miasta do życia w Polsce
