Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Bez rządowych i unijnych pieniędzy w Krakowie szału nie będzie

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Krakowie brakuje pieniędzy na nowe trasy samochodowe i podziemną komunikację zbiorową.
W Krakowie brakuje pieniędzy na nowe trasy samochodowe i podziemną komunikację zbiorową. Wojciech Matusik/ Andrzej Szkocki
Podziemna komunikacja i dokończenie drogowej trzeciej obwodnicy – przed Krakowem wciąż kluczowe inwestycje. Projekt przyszłorocznego budżetu pokazuje, że bez zewnętrznego wsparcia skończy się na ich oglądaniu na wizualizacjach. Nowy prezydent Krakowa, który ma zostać wybrany wiosną, będzie się musiał wykazać skutecznością w pozyskiwaniu pieniędzy od rządu i z Unii Europejskiej.

Bez tunelu pod centrum Krakowa dla szybkiego tramwaju, premetra czy metra nie rozwiążemy podstawowych problemów komunikacyjnych, bowiem na więcej tramwajów w Starym Mieście nie ma już miejsca. Na podziemne korytarze potrzeba miliardów. Podobnie jest w przypadku budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej, zaplanowanych także w dużej części w tunelach. Dzięki tym drogom będzie można odciążyć Aleje Trzech Wieszczów i centrum od ruchu samochodowego, w tym głównie tranzytu przez miasto.
Przed Krakowem więc nadal ogromne wyzwania, na które trzeba znaleźć 5-6 miliardów złotych albo więcej, mając na uwadze rosnące ceny prac budowlanych i materiałów.

W przyszłorocznym projekcie budżetu Krakowa na inwestycje zarezerwowano ponad ok. 850 mln zł, o połowę mniej niż w tym roku. Wystarczy na kontynuację budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic, dokończenie przebudowy ulic Kościuszki i Zwierzynieckiej, rozpoczęcie budowy kładki pieszo-rowerowej Kazimierz – Ludwinów. Będzie też szansa na budowę i remonty lokalnych dróg, chodników, parków, obiektów kultury i edukacyjnych, ale szału nie ma.

Kandydaci biorący udział w kampanii do przyszłorocznych wyborów prezydenckich nie powinni więc poprzestawać na podkreślaniu, że potrzebna jest podziemna komunikacja, ale przekonać, jak znajdą na to fundusze. Skoro z rumuńskiego Krajowego Planu Odbudowy są pieniądze na budowę metra w trzy razy mniejszym od Krakowa mieście Kluż-Napoka, to dlaczego w Polsce miałoby nie być środków na podobne przedsięwzięcie pod Wawelem.

Minął rok od otworzenia tunelu na drodze ekspresowej S7 pod Luboniem Małym. Nowy odcinek Zakopianki skrócił czas podróży między węzłami Lubień i Skomielna Biała o ok. 20 minut. Teraz w planie jest budowa nowej zakopianki między Krakowem a Myślenicami.

Ogłoszono drugi przetarg na studium dla budowy nowej drogi p...

W ostatnich latach znalazły się pieniądze na budowę północnej obwodnicy Krakowa, budowę trasy S7 do granic z województwem świętokrzyskim. Teraz trzeba poszukać finansowania dla tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej.

Skoro z pomocą środków zewnętrznych powstał tunel samochodowy pod Martwą Wisłą w Gdańsku (w latach 2011-2016), tunel pod dnem Świny, łączący wyspy Uznam i Wolin oraz centrum Świnoujścia z resztą kraju (2018-2023), w Łodzi budują najdłuższy tunel kolejowy w Polsce, to teraz czas na Kraków.

Oto najlepsze miasta do życia w Polsce

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska