https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Opłata za wejście do zabytkowego centrum Krakowa?

Piotr Tymczak
Czy w przyszłości będzie pobierana opłata za wejście do centrum Krakowa?
Czy w przyszłości będzie pobierana opłata za wejście do centrum Krakowa? Piotr Tymczak
Niedawno pisałem o propozycji pobierania opłat za wjazd samochodem do Krakowa. Niektórzy Czytelnicy komentowali ironicznie, że pieszych podobnie jak aut też jest bardzo dużo, to może niech płacą za wejście do centrum. Okazuje się, że niekoniecznie jest to temat do żartów. Wśród osób dbających o dziedzictwo pojawiają się pomysły, by zastanowić się, czy to nie sposób na ochronę zabytkowego Starego Miasta. Jako przykład podają Wenecję.

To słynne włoskie miasto wymyśliło opłatę dla turystów za wstęp w wysokości 5 euro. W taki sposób władze Wenecji chcą ograniczyć liczbę jednodniowych gości.

W zabytkowej części Krakowa mieszkańców jest coraz mniej; ulice, restauracje, sklepy wypełniają turyści. Średniowieczne centrum miasta z Wawelem, Stradomiem i Kazimierzem to obszar wpisany na Światową Listę Dziedzictwa UNESCO. Osoby odpowiedzialne za utrzymanie zabytkowych wartości Krakowa pracują nad rozwiązaniami, które pozwolą ochronić centrum przed degradacją i… zadeptaniem.

W magistracie powstał dokument pod nazwą „Wytyczne do zarządzania historycznym centrum Krakowa, miejscem światowego dziedzictwa UNESCO”. W tym opracowaniu, wśród rekomendowanych celów można znaleźć jeden o mocno tajemniczej treści: „wypracowanie mechanizmu opłat z przeznaczeniem na rozwój dobra”. Tym dobrem jest obszar wpisany na listę UNESCO z zabytkami uznanymi do tych najcenniejszych dla całej ludzkości. „Mechanizm opłat” to pojęcie obszerne, ale wiedząc, co fachowcom od ochrony dziedzictwa chodzi po głowach, trop wenecki można brać pod uwagę.

Kraków rocznie odwiedzają miliony turystów.

Kraków chce pobierać opłaty od turystów. Rocznie może to dać...

Skoro od 2035 roku będzie można kupować tylko samochody elektryczne, to nie zdziwiłbym się, gdyby np. wokół Wawelu i Plant Krakowskich nawet w nieodległej przyszłości ustawiono bramki, których przekroczenie przez osoby spoza Krakowa było możliwe za zeskanowaniem biletu, np. za 10 zł. Na Jarmarku Bożonarodzeniowym są tłumy, głównie gości zagranicznych, których nie odstraszają ceny i są gotowi zjeść pajdę ze smalcem, cebulką za 30 zł i popić kubikiem grzańca za 15 zł. Zapewne bez problemu znaleźliby jeszcze 10 zł za cały dzień korzystania z atrakcji, jaką jest pobyt w zabytkowym centrum Krakowa.

Świat się rozpędza tak bardzo, że już coraz mniej rzeczy jest w stanie nas zaskoczyć. Nie zdziwię się więc, że ktoś wymyśli też strefę dla pieszych i opłaty za postój. Ktoś będzie chciał usiąść na ławce w Rynku, to zapłaci np. 3 zł za godzinę w specjalnym ławkomacie.

FLESZ - Kraków liderem ekologicznych rozwiązań

od 16 lat
Wideo

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

R
Rotel
A jak ktoś pracuje w centrum, to jeszcze może codziennie powinien płacić? Why not. W tym mieście uwierzę już w każdy absurd władzy.
g
gniewko_syn_ryba
14 grudnia, 02:31, grzeg:

Szaleństwo pogłębia się. Końca tego nie widzę. Wszystko jest możliwe.

Może ałtor ironizuje ale ja też kilka lat temu ironizowałem, że Franek i s-ka wprowadzą opłaty za parkowanie na prywatnych posesjach wewnątrz SPP i... wykrakałem... ;) W tym mieście nie ma nic niemożliwego gdy idzie o dojenie mieszkańców z kasy...

g
grzeg
Szaleństwo pogłębia się. Końca tego nie widzę. Wszystko jest możliwe.
g
gniewko_syn_ryba
13 grudnia, 12:51, gnieko_son_ryba:

Comparing Krakow to Venice???... You must be crazy, dear altor... ;)))

PS A few years ago in Italy, I parked for free (LEGAL!) in front of a 23rd century palace, in the very center of a city 1000 times more historic than Krakow, a few dozen meters from the Norman castle from the 11th century. The place was indicated by... residents (!) ;)))

13 grudnia, 18:03, Nick Chapman:

I think Kraków is MUCH better than Venice, or Prague, or anywhere else. It is most wonderful city.

Much better in what ?... ;)

P.S. The Italian town I mentioned previously was NOT Venice... ;)

X
Xyz
13 grudnia, 18:15, Nick Chapman:

How would this be enforced? Who is considered a tourist?

I am English, I have an apartment near Plac Inwalidów, and visit Kraków every four weeks. Am I considered a tourist? I certainly don't think of myself as a tourist. I am learning Polish and speak it whenever possible, and I don't do touristy things.

I would certainly not want to be charged each time I crossed the Old Town.

To sprzedaj apartament i się wyprowadź...a przedtem przestań udawać .

N
Nick Chapman
How would this be enforced? Who is considered a tourist?

I am English, I have an apartment near Plac Inwalidów, and visit Kraków every four weeks. Am I considered a tourist? I certainly don't think of myself as a tourist. I am learning Polish and speak it whenever possible, and I don't do touristy things.

I would certainly not want to be charged each time I crossed the Old Town.
N
Nick Chapman
13 grudnia, 12:51, gnieko_son_ryba:

Comparing Krakow to Venice???... You must be crazy, dear altor... ;)))

PS A few years ago in Italy, I parked for free (LEGAL!) in front of a 23rd century palace, in the very center of a city 1000 times more historic than Krakow, a few dozen meters from the Norman castle from the 11th century. The place was indicated by... residents (!) ;)))

I think Kraków is MUCH better than Venice, or Prague, or anywhere else. It is most wonderful city.

A
Adam
13 grudnia, 13:06, nemo:

Jeszcze władza za mało pobiera od pracują[wulgaryzm]h podatków ? Chce dorabiać za wypożyczenie ławki do siedzenia ?

Komu władza nie dogadza

Niech zabiera się — i zmiata

Jeśli nie chce wąchać bata!

n
nemo
Jeszcze władza za mało pobiera od pracują[wulgaryzm]h podatków ? Chce dorabiać za wypożyczenie ławki do siedzenia ?
g
gniewko_syn_ryba
Porównywać Krakówek do Wenecji ???... Chyba cię porąbało, szanowny ałtorze... ;)))

P.S. Parę lat temu we Włoszech parkowałem za darmo (LEGALNIE !) pod XXIII wiecznym pałacem, w ścisłym centrum miasta 1000 razy bardziej zabytkowego niż Kraków, kilkadziesiąt metrów od normandzkiego zamku z XI w. Miejsce wskazali... mieszkańcy (!) ;)))
C
Czytelnick
13 grudnia, 08:27, Adam:

Ścisłe centra starożytnych czy średniowiecznych miast to miejsca dla bogatych grup społecznych. Tak było od zawsze i tak pozostanie. Uboższe warstwy społeczne nie mogą oczekiwać lub wymagać możliwości życia na podobnych zasadach. Opłata turystyczna ma sens, gdy faktycznie liczba „plecakowych” turystów z własnym jedzeniem, uniemożliwia swobodne zwiedzanie historycznych miejsc. Na razie nam to nie grozi, choć w pełni popieram takie rozwiązanie.

13 grudnia, 9:50, Anka Krakowianka:

Bidota won z centrum na przedmieścia! Na Złocieniu im mieszkać, a co najwyżej na Ruczaju, a nie w centrum, hołocie wstrętnej.

Ciekawe czasy nadeszły, kiedy pogardza się ludźmi tylko dlatego , że są biedniejsi. Sytuacja obecnie przypomina tę z końca XVIII wieku, wtedy też tak było. Pamiętaj tylko, że to się zawsze kończy rewolucją i podrzynaniem gardeł na ulicach . Oczywiście bogatszym, zwłaszcza tym ze słomą w butach jak pani...

A
Adam
Ścisłe centra starożytnych czy średniowiecznych miast to miejsca dla bogatych grup społecznych. Tak było od zawsze i tak pozostanie. Uboższe warstwy społeczne nie mogą oczekiwać lub wymagać możliwości życia na podobnych zasadach. Opłata turystyczna ma sens, gdy faktycznie liczba „plecakowych” turystów z własnym jedzeniem, uniemożliwia swobodne zwiedzanie historycznych miejsc. Na razie nam to nie grozi, choć w pełni popieram takie rozwiązanie.
E
Ehh
Tak będzie dopóki właścicielem całości nie będzie jakiś bliżej nieokreślony fundusz z Warszawy będący częścią bliżej nieokreślonego funduszy z Lichtenstajnu albo NYC.Ostatecznie wszędzie to samo know-how i priorytet SKUBAĆ, SKUBAĆ i jeszcze raz ....SKUBAĆ. Dawno nie byłem w Krakowie ale pomimo faktycznie zmiany,blasku nowości i modernizmu jakos tak....smutno.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska