https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

MPK odrestaurowało zabytkowy wagon T4 w krakowskich barwach

Arkadiusz Maciejowski
Odrestaurowany tramwaj
Odrestaurowany tramwaj Fot. Adam Wojnar
W MPK podkreślają, że data prezentacji odrestaurowanego historycznego wagonu T4 o numerze 127 nie jest przypadkowa. Tramwaj o tym właśnie numerze był ostatnim wagonem serii i został wycofany dokładnie 16 lat temu – 31 grudnia 2002 roku.

- Wagon służył mieszkańcom 7 lat, od lutego 1995 roku do grudnia 2002. Po wycofaniu z ruchu zdecydowano o zachowaniu pojazdu jako historyczny. Jednak dopiero w 2018 roku pojawiła się możliwość przeprowadzenia prac remontowych. W Stacji Obsługi i Remontów pracownicy MPK SA w Krakowie wykonali naprawę blacharską i odnowili wnętrze tramwaju przywracając mu pełną sprawność techniczną. Mieszkańcy na pewno już w 2019 roku zobaczą wyremontowany wagon T4 na ulicach miasta w składzie z wagonem doczepnym 527, z którym kursował w przeszłości po krakowskich torach, a który został odnowiony latem 2018 roku - informują w MPK.

I przypominają, że wagony typu T4 (silnikowe) i B4 (doczepne) były pierwszymi wagonami w Polsce zakupionymi z kraju Europy Zachodniej. Zostały sprowadzone od zaprzyjaźnionego z Krakowem miasta w Niemczech, Norymbergi. Pierwsze z nich wprowadzono do ruchu w Krakowie w październiku 1989 roku. Choć pojazdy wyprodukowane przez zakłady MAN pochodziły z lat 1958-60 były zdecydowanie lepsze od eksploatowanych wówczas wagonów typu 102N i 105N. Cicha jazda, zamykane automatycznie drzwi, dobrze ogrzewane zimą i dobrze przewietrzane latem wnętrze dziś jest standardem ale w momencie wprowadzania wagonów do ruchu były dla krakowian nowością.

"Łącznie do Krakowa sprowadzono 32 wagony typu T4, które eksploatowano do 2002 roku. Prezentacja wagonu T4 była połączona z rozpoczęciem kursowania wyjątkowego składu zabytkowych wagonów technicznych ze zbiorów Muzeum Inżynierii Miejskiej. Jest to lokomotywa tramwajowa z lat 20 XX w. z dołączonym wagonem technicznym, tzw. lorą, do której wstawiono choinki oraz przygotowano napis z życzeniami dla mieszkańców Krakowa wesołych Świąt Bożego Narodzenia i szczęśliwego Nowego 2019 roku. Kursy tego nietypowego składu wagonów z życzeniami zostały zaplanowane w centrum miasta w okresie 19-24 grudnia oraz 27-30 grudnia w godzinach 11.00 – 18.00. Warto przypomnieć, że ten nietypowy wagon powstał we Wrocławiu. Po wycofaniu z eksploatacji w latach 70. XX wieku został przekazany w latach 80. do Krakowa" - dodają w MPK.

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

W
Wanda
Odrestaurowywać stare graty za pieniadze a ludzie w MPK zarabiają cale gówno.....
B
Burmistrz Nowej Huty
tam kierowany jest w wiekszosci tabor zabytkowy czyli E1 oraz c3 bo nowoczesne tramwaje potrzebne sa panu pre-zydentowi w Krakowie do chwalenia sie przed turystami a mieszkancy Huty wylacznie do wyborow
p
plik
T4 i E1 pochodzą z tej samej linii.

Najpierw było T4 - nieprzegubowe. Potem rozwinięto to do GT6 - to była przebudowana wersja. GT6 było produkowane głównie w Niemczech, ale na licencji także w Austrii jako E, E1 i E2.

Tramwaje z serii E jeździły tylko w Wiedniu. W latach 70 mocno je zmodernizowano, dodając elektronikę. Dlatego wciąż eksploatujemy w Krakowie E1, a wycofaliśmy T4 i GT6.
m
max
Były o niebo lepsze od wiedeńskich E1-c3
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska