Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na drodze 780 w Chełmku pod linią kolejową z Oświęcimia do Trzebini powstanie tunel. Poprawi przejazd przez gminę Chełmek? Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło"
Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło" Bogusław Kwiecień
Skrzyżowanie linii kolejowej Oświęcim - Trzebinia z drogą wojewódzką 780 w Chełmku jest wyjątkowe uciążliwe dla kierowców. Po każdym zamknięciu rogatek przed szlabanami z obu stron ustawiają się długie sznury samochodów potęgując jeszcze korki w centrum miasta. Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie chce przebudować to miejsce. Ma powstać tutaj tunel.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Korki na Krakowskiej i Piastowskiej w Chełmku

Natężenie ruchu według badań na odcinku drogi 780 w centrum Chełmka sprzed trzech lat sięgało ok. 15 tys. pojazdów na dobę. Dużą część z nich stanowią tiry. Wielu kierowców traktuje ten wojewódzki trakt jako alternatywę dla A4 połączenia Krakowa ze Śląskiem. Dodatkowo sytuację utrudnia przejazd kolejowy.

Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło"
Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło" Bogusław Kwiecień

- Przez większość dnia każde zamknięcie rogatek sprawia, że z obu stron na ulicach Krakowskiej i Piastowskiej tworzą korki. W godzinach szczytu ciągną się przez całe centrum Chełmka - podkreśla Łukasz Zając, mieszkaniec gminy.

Zarząd Dróg Wojewódzkich w Krakowie spodziewa się, że sytuację w tym miejscu poprawi budowa bezkolizyjnego skrzyżowania. W przygotowanie koncepcji nowego rozwiązania obok samorządu województwa małopolskiego zaangażowały się powiat oświęcimski i gmina Chełmek. Wstępnie pod uwagę brane były dwa rozwiązania, tj. budowa wiaduktu lub tunelu pod linią kolejową.

Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło"
Skrzyżowanie na drodze 780 w Chełmku z linią kolejową Oświęcim - Trzebinia stanowi komunikacyjne "wąskie gardło" Bogusław Kwiecień

- Jako jeden z uczestników przygotowania koncepcji zaznaczyliśmy, że nie może być mowy o wiadukcie. Na to wskazywali także mieszkańcy. Rozwiązanie z wiaduktem spowodowałoby problem dotyczący dojazdu do strefy przemysłowej oraz utrudniłoby włączenie się do drogi 780 od strony północnej - mówi burmistrz Chełmka Andrzej Saternus.

Jak dodaje, obecnie pod uwagę brany jest wariant budowy tunelu. Niedawno odbyły się konsultacje społeczne z mieszkańcami, którzy przedstawili projektantom swoje uwagi w związku z tą koncepcją.

W opinii wielu mieszkańców i władz Chełmka budowa tunelu nie rozwiąże problemu narastającego ruchu w centrum miasta
W opinii wielu mieszkańców i władz Chełmka budowa tunelu nie rozwiąże problemu narastającego ruchu w centrum miasta Archiwum Gazety Krakowskiej / Bogusław Kwiecień

Tunel nie rozwiąże problemu rosnącego ruchu w centrum Chełmka

Według wielu mieszkańców oraz władz Chełmka tunel nie załatwi głównego problemu, jakim jest narastający ruch w centrum miasta, a co za tym idzie stan bezpieczeństwa. Piesi podkreślają, że nawet na pasach nie można czuć się bezpiecznie. Policyjne statystyki potwierdzają, że na tym odcinku drogi 780 często dochodzi do różnych niebezpiecznych zdarzeń. Powraca temat obwodnicy Chełmka.

- Tunel upłynni ruch, ale samochodów w centrum nie ubędzie. Natężenie cały czas rośnie i dotyczy to także Gorzowa. Rozwiązaniem sprawy jest obwodnica - dodaje burmistrz Saternus.

O takiej możliwości mówi się od kilku lat. Podpisana została nawet umowa z udziałem gminy, województwa i powiatu dotycząca przygotowania dokumentacji. Projektanci przygotowali kilka wariantów, które ze względu na bliskość zabudowań zostały negatywnie ocenione przez mieszkańców. Wtedy władze Chełmka zaproponowały jeszcze jedno kompromisowe rozwiązanie, w którym obwodnica zaczynałaby się po śląskiej stronie, czyli na skrzyżowaniu dróg wojewódzkich 780 i 934 na terenie gminy Chełm Śląski. Potem przez nowy most nad Przemszą przechodziłaby na stronę Chełmka i przebiegała dalej południową stroną miasta, łącząc się już poza jego granicami z drogą 780 przed Libiążem.

Według tej koncepcji miałby powstać jeszcze wiadukt nad ul. Oświęcimską. To rozwiązanie pozytywnie zostało przyjęte przez władze powiatu bieruńsko-lędzińskiego i gminy Chełm Śląski. W Chełmku liczono, że realizacja inwestycji ruszy w ciągu kilku lat. Sprawa stanęła jednak w miejscu. Chodzi o drogę o długości kilku kilometrów.

FLESZ - Polacy się starzeją a miasta wyludniają. Jest raport GUS

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska