https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Na nowym dworcu PKP w Oświęcimiu nie będzie kas biletowych. To jakiś absurd - mówią pasażerowie kolei [ZDJĘCIA]

Bogusław Kwiecień
Na czas przebudowy dworca PKP w Oświęcimiu tymczasowo postawiono biletomat, który często zawodzi
Na czas przebudowy dworca PKP w Oświęcimiu tymczasowo postawiono biletomat, który często zawodzi Bogusław Kwiecień
Wkrótce w Oświęcimiu zostanie oddany do użytku nowy dworzec kolejowy zbudowany przez PKP za ponad 16 mln zł. Problem w tym, że nie będzie w nim kas biletowych. Pasażerowie, którym ma wystarczyć biletomat, mówią, że to absurd.

Inwestycja zaczęła się pod koniec 2018 roku. Nowy obiekt wybudowano od podstaw w miejscu wyburzonego starego budynku. Otwarcie planowane jest w maju tego roku.

Gdy inwestycja się rozpoczynała, PKP zapowiadały, że w mniejszym, ale bardziej funkcjonalnym obiekcie znajdzie się przeszklona poczekalnia, kasy biletowe, toalety, pomieszczenia dla opiekuna z małym dzieckiem, a nawet dodatkowa poczekalnia z kącikiem zabaw dla maluchów. Z myślą o wygodzie pasażerów przewidziano także m.in. miejsca na automaty samoobsługowe z napojami i przekąskami, szafki na bagaż i zadaszony parking rowerowy.

Obecnie wszystko wskazuje, że nie będzie jednak kas. Mają zostać zastąpione biletomatami, które są tańsze w utrzymaniu.

- To jest jakiś absurd. Wydaje się tyle pieniędzy, buduje się całkiem nowy dworzec, a nie ma pieniędzy na prowadzenie kas. Przecież one obok poczekalni, to zawsze były najważniejsze części każdego dworca

– mówi Stanisław Kowalczyk, mieszkaniec Oświęcimia i pasażer kolei.

Dla niego sytuacja jest tym bardziej niezrozumiała, że nie chodzi przecież o jakiś podrzędny przystanek, ale dworzec, na który trafia m.in. tysiące turystów z całego świata przyjeżdżających do Muzeum Auschwitz-Birkenau.

- Wraz z rozpoczęciem budowy nowego dworca ustawiono tutaj biletomat. Mówiło się, że tymczasowo. Okazał się całkowitym niewypałem. Często jest zepsuty, ludzie, szczególnie właśnie obcokrajowcy mają problemy z obsługą

– dodaje oświęcimianin.

W PKP przyznają, że w projekcie przebudowy zostały uwzględnione pomieszczenia przeznaczone na kasy, zgodnie ze zgłaszanym na etapie projektowania zapotrzebowaniem przewoźników kolejowych. - To oni są operatorami kas na dworcach – zaznacza Bartłomiej Sarna z Wydziału Prasowego Biura Komunikacji i Promocji PKP S.A.

Przekonuje, że spółce zależy na tym, aby na budowanych dworcach funkcjonowały kasy. - Decyzje w tym zakresie podejmowane są jednak niezależnie przez przewoźników – tłumaczy przedstawiciel wydziału prasowego PKP.

Jak dodaje, już w trakcie trwania inwestycji zapotrzebowanie na pomieszczenia kasowe przewoźników uległo zmianie, zgłosili oni brak zainteresowania najmem powierzchni kasowych. - Na ten moment mamy potwierdzone, że na dworcu znajdzie się biletomat, natomiast trwają jeszcze rozmowy na temat zmiany stanowiska przewoźników kolejowych w kontekście wynajęcia kas biletowych – dodaje Bartłomiej Sarna.

Funkcjonowania dworca bez kas biletowych nie wyobraża sobie także prezydent Oświęcimia Janusz Chwierut, który wystąpił w tej sprawie do władz PKP.

Koleje Śląskie, które są jednym z przewoźników obsługujących ruch pasażerski w Oświęcimiu nie powiedziały jeszcze ostatecznie „nie”. - Z uwagi na zainteresowanie podróżnych takim rozwiązaniem będziemy rozeznawać nasze możliwości co do uruchomienia kasy w Oświęcimiu. W planach chcielibyśmy w tej lokalizacji posadowić również nasz biletomat – wyjaśnia Magdalena Iwańska, rzecznik prasowy Kolei Śląskich.

Drugi z przewoźników, czyli Przewozy Regionalne wprost oznajmił, że nie planuje uruchamiać kasy biletowej w budynku dworca kolejowego w Oświęcimiu. - Świadczymy usługi o charakterze regionalnym, dla których wystarczające jest zapewnienie sprzedaży poprzez m.in. automat biletowy, drużyny konduktorskie z możliwością zapłaty kartą oraz coraz bardziej popularnej sprzedaży przez aplikacje mobilne i internetowe - informuje zespół prasowy Przewozów Regionalnych. - Uruchomienie kasy własnej w Oświęcimiu nie ma dla naszej Spółki uzasadnienia ekonomicznego - dodaje.

- To typowe dla kolei. Każda spółka zajmuje się sobą, nie przejmując się pasażerami. Czy nie mogłyby się po prostu porozumieć, czy na przykład jedna wspólna kasa ich przerasta? – pyta Stanisław Kowalczyk.

WIDEO: Trzy Szybkie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Komentarze 4

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
ola
21 marca, 22:31, Łukasz Kraków:

Dworzec bez kas, paranoja.Setki przewoźników kolejowych-KŚ, KMŁ, PR, IC...Burdel na kółkach. Jestem za powrotem dawnego, wielkiego PKP, do którego należały dworce, kasy, infrastruktura, tabor i odpowiedzialność. Bo lubię porządek. Pozdrawiam Oświęcimian.

Łukasz jak był tamten dworzec nic z tych rzeczy nie było. Był syf,smród, brak odpowiedzialności i brzydota

d
darek

Kurde, mamy XXI wiek. Absurdem jest gdy polscy faszysci wychodzą na ulice, absurdem jest, że można zwolnić pielęgniarkę bo powiedziała, że jest brak maseczek, absurdem jest rząd który mówi, że wybory się odbędą chociaż na ten okres ma być ok 10 tyś zarażeń

G
Gość

Te debile myślą ,że ludzie starsi umieją korzystać z ich,, wynalazków".A tak nie jest.

Ł
Łukasz Kraków

Dworzec bez kas, paranoja.Setki przewoźników kolejowych-KŚ, KMŁ, PR, IC...Burdel na kółkach. Jestem za powrotem dawnego, wielkiego PKP, do którego należały dworce, kasy, infrastruktura, tabor i odpowiedzialność. Bo lubię porządek. Pozdrawiam Oświęcimian.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska