Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE
Most nad Sołą w Oświęcimiu jest jednym z trzech na obwodnicy
Na 9-kilometrowej obwodnicy Oświęcimia w ciągu drogi krajowej 44 powstają trzy mosty: nad Wisłą, Młynówką i właśnie nad Sołą. Ta ostatnia, najdłuższa przeprawa liczyć będzie 463 metry.

- Betonujemy ostatni pełny segment mostu na rzece Soła, w ciągu obwodnicy Oświęcimia na DK 44. Przerwa między dwiema częściami mostu zmniejszyła się do 2 metrów. Do zrobienia został nam jeszcze łączący je zwornik - informuje GDDKiA.

Most powstaje w dwóch technologiach. Część przebiegająca bezpośrednio nad ziemią, m.in. nad ul. Legionów oraz stawem Kamieniec budowana jest z gotowych, prefabrykowanych belek. Największe mają 23,5 m długości i ważą 26 ton. Część mostu zbudowana w ten sposób ma łącznie 136,4 m.

Główna część obiektu, przechodząca nad Sołą, została zbudowana techniką nawisową. W tej metodzie wykorzystuje się tzw. wózki. Deskowanie przyszłego segmentu jest podwieszone do specjalnego wózka zamontowanego na już istniejącej części mostu.
Cała ta konstrukcja „wisi” na budowanym obiekcie, stąd nazwa techniki. Po zabetonowaniu segmentu o długości około 5 m wózek z szalunkami przesuwa się na nowy element i powtarza proces.

Konstrukcja mostu nad Wisłą już gotowa
Pod koniec marca zakończyła się budowa ponad 430-metrowej konstrukcji mostu nad Wisłą, która połączyła już brzegi rzeki, a jednocześnie Małopolskę ze Śląskiem.
Prace trwają na całej długości przyszłej trasy. Poza mostami koncentrują się przy budowie tunelu pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice, a także rond na połączeniach obwodnicy z drogami wojewódzkimi 933 oraz 948.
Budowa obwodnicy Oświęcimia rozpoczęła się na początku listopada 2022 roku. GDDKiA ocenia, że inwestycja jest obecnie zaawansowana w 54 proc.
Jej zakończenie przewidywane jest w drugiej połowie 2025 roku. Obwodnica jest częścią budowy brakującego fragmentu drogi S1 między węzłami Mysłowice Kosztowy i Suchy Potok w Bielsku.
