Są pieniądze na linię Podłęże-Piekiełko
W przestrzeni publicznej pojawiały się głosy, że kluczowa inwestycja kolejowa, która ma zapewnić szybki dojazd m.in. z Nowego Sącza czy z Zakopanego do Krakowa nie zostanie zrealizowana, bo na jej dokończenie zabraknie pieniędzy. Choć od kilku miesięcy trwają już prace na różnych odcinkach linii kolejowej nr 104 to mieszkańcy Sądecczyzny i Limanowszczyzny obawiali się, że historyczne połączenie wraz ze zmianą władzy nie będzie kontynuowane.
Aby rozwiać wszelkie wątpliwości jeszcze w grudniu podczas exposé Donalda Tuska posłanka Urszula Nowogórska (PSL) zwróciła uwagę na realizację najważniejszych inwestycji w regionie.
- Potrzebujemy Sądeczanki, kontynuacji linii Piekiełko – Podłęże, sprawnej komunikacji na Podhalu. To są dla nas
najważniejsze cele, żeby Polakom u nas, w Małopolsce, żyło się bezpiecznie, sprawnie i żeby mieli równe szanse na rozwój i
wzmocnienie potencjałów lokalnych - mówiła Urszula Nowogórska.
Ministerstwo Infrastruktury opublikowało niedawno odpowiedzi na pytania zadane przy tej okazji.
- W zaktualizowanym Krajowym Programie Kolejowym do 2030 roku (z perspektywą do roku 2032) jest umieszczony projekt dotyczący budowy nowej linii kolejowej Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji istniejącej linii kolejowej nr 104. Chabówka – Nowy Sącz, zarówno w zakresie prac przygotowawczych, jak również robót budowlanych. Nowy szklak kolejowy „Podłęże-Piekiełko” ma zapewnione pełne finansowanie - odpowiada Ministerstwo Infrastruktury
W połowie sierpnia 2023 r. Rada Ministrów przyjęła aktualizację Krajowego Programu Kolejowego i w jej ramach przyznane zostało
wsparcie także dla połączenia; Podłęże-Szczyrzyc-Tymbark/Mszana Dolna, która jest częścią projektu popularnie zwanego "Podłęże - Piekiełko”. W skład przygotowywanego połączenia kolejowego wchodzi oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy
Chabówka – Nowy Sącz, budowa 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.
W maju podpisane zostały umowy na roboty budowlane na odcinkach Klęczany – Nowy Sącz oraz Chabówka – Rabka Zaryte. Prace na tych odcinkach już trwają. Także budowlańcy działają na odcinku Rabka Zaryte – Mszana Dolna.
Czy "Sądeczanka" jest realna?
W zakresie tzw. "sądeczanki" czyli budowy drogi krajowej nr 75 na odc. Brzesko – Nowy Sącz od września 2021 roku toczy się postępowanie przed Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Krakowie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych. Termin jej wydania cały czas ulega zmianie, głównie ze względu na odwołania i duży sprzeciw społeczny co do wybranego wariantu przebiegu nowej drogi. Tutaj także ministerstwo nie zamierza rezygnować z realizacji.
- Z uwagi na obecny stan zaawansowania oraz mając na uwadze dotychczasowy przebieg prac przygotowawczych, w tym liczne analizy, spotkania czy stanowiska mieszkańców i samorządów, harmonogram realizacji inwestycji uzależniony jest od daty wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach i uzyskania przez nią ostateczności. Na tej podstawie będą kontynuowane dalsze prace projektowe, a następnie prowadzona realizacja inwestycji. Wyzwaniem w przypadku tej inwestycji będzie uzyskanie poparcia społecznego oraz ustalenie racjonalnego kosztu realizacji - informuje Ministerstwo Infrastruktury.
- Oto piękne i nietypowe pojazdy Kordiana, gwiazdy disco polo spod Nowego Sącza
- Sławomir i Kajra tak wyglądali zanim zyskali sławę
- Co hodują sądeczanie? Pytony, boa, pająki. Piękne i niebezpieczne zwierzęta
- Niektóre mają mroczną historię. Te budynki mają nawet po 100 lat i nadal zachwycają
- 18-letnia Martyna pokazała wielką formę w Hiszpanii! Ma srebro MŚ w bikini fitness
- Ma niezwykły talent. Emilia Dubiel ze Starego Sącza znów mistrzynią!