
Rzutem na taśmę, ale jeszcze w 2023 roku
29 grudnia, tuż przed Sylwestrem, została oddana do ruchu rozbudowana al. 29 Listopada. Na odcinku od ul. Woronicza do granicy Krakowa kierowcy mają do dyspozycji dwie jezdnie po co najmniej dwa pasy ruchu. Na niektórych odcinkach dróg rowerowych i chodników przez najbliższe tygodnie będą prowadzone jeszcze prace wykończeniowe. W ramach realizacji powstały ścieżki rowerowe i ciągi pieszo-rowerowe o długości 5,3 km. Wytyczono też buspasy na długości ok. 2,8 km. Przebudowano dwa wiadukty kolejowe – w rejonie ul. Siewnej i ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Nasadzono 371 drzew i ponad 17 tys. krzewów – część na trzech skwerach w rejonie ul. Chlebowej, ul. Rybianka, ul. Felińskiego, utworzonych w ramach zadania. Przypominamy, że roboty na al. 29 Listopada rozpoczęły się jesienią 2020r.
Całkowity koszt to ok. 150 mln zł, z czego 100 mln zł w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko na lata 2014-2020.

Inwestycje związane z organizacją Igrzysk Europejskich
Na przełomie lipca i sierpnia 2023 r. odbyły się Igrzyska Europejskie Kraków-Małopolska. Kraków, jako główny ośrodek sportowych zmagań otrzymał rządową dotację, która została przeznaczona na inwestycje infrastrukturalne. Z puli 350 mln zł wykorzystano 259,7 mln, a pozostałe 90,3 mln zł przypadło Zarządowi Inwestycji Miejskich w Krakowie.
- Szczególnie dumny jestem z inwestycji zrealizowanych w ramach przygotowań do Igrzysk Europejskich, na które miasto otrzymało z budżetu centralnego w sumie ok. 400 mln zł. Dzięki tym inwestycjom mieszkańcy jeżdżą wyremontowanymi drogami oraz korzystają z lepszej infrastruktury, także sportowej - mówi prezydent Krakowa Jacek Majchrowski.
W ramach rządowego funduszu udało się sfinalizować m.in. przebudowy ulic Fatimskiej, Glinik, Fortecznej, Igołomskiej, Łokietka oraz Królowej Jadwigi. Otwarcie tej ostatniej było szczególnie wyczekiwane przez mieszkańców. Drogowcy pracowali na niej od października 2022r do maja 2023r. Łącznie w ramach dotacji zrealizowano 15 zadań inwestycyjnych, w tym również wykonano nowy przejazd rowerowy pomiędzy Krupniczą a Ingarden czy też chodnik np. na ul Lubockiej.

Nowa przeprawa przez Wisłę
Od czerwca krakowianie korzystają też z nowej przeprawy przez Wisłę, która towarzyszy wyremontowanej linii kolejowej, połączyła Zabłocie z Grzegórzkami i Kazimierzem. Kładka powstała w ramach inwestycji PKP Polskie Linie Kolejowe mającej na celu modernizację linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy – Rudzice. Infrastruktura dla rowerzystów i pieszych powstała w ramach budowy trzeciego mostu (oznaczony symbolem M3) oraz na ścianach oporowych i pochylniach usytuowanych wzdłuż ul. Halickiej oraz przy ul. Zabłocie. Całość ma długość ok. 660 m od ul. Przemyskiej do stacji kolejowej Kraków Zabłocie. Sam most ma 234,2 m długości. Wszystkie ciągi piesze przystosowane są dla potrzeb osób o ograniczonej mobilności. Łączna szerokość kładki wynosi ok. 9 m.

Linia tramwajowa do Górki Narodowej
Wrzesień mieszkańcy zapamiętali jako miesiąc, w którym Krowodrzą Górkę z Górką Narodową połączyła linia tramwajowa. W ciągu trzech miesięcy z połączeń na tej trasie skorzystało blisko 1,6 mln pasażerów. Wspomniana inwestycja to: 11 km torów, 23 perony, ponad 6 km ścieżek rowerowych, dwukomorowy tunel wzdłuż ul. Opolskiej, trzy estakady nad Sudołem, nasadzenia 3,5 tys. drzew i 40 tys. krzewów. Przypominamy, że budowa tej linii rozpoczęła się w lipcu 2020r. Aktualnie ku końcowi zmierzają prace związane z budową pętli końcowej na Górce Narodowej. W sąsiedztwie powstaje też parking park&ride na ok. 470 samochodów.

Remont Mostu Dębnickiego
Od 30 listopada 2023r. most Dębnicki jest przejezdny w obu kierunkach, wszystkimi pasami ruchu. Prace na moście Dębnickim ruszyły w lipcu br. Realizowano je połówkowo, cały czas utrzymując przejezdność w obu kierunkach. Poprawiono stan techniczny obiektu w obrębie płyty pomostowej. Wymieniono zarówno nawierzchnię asfaltową jezdni i nawierzchnię kap chodnikowych z żywic. Wykonano nową izolację płyty pomostowej, która została poprzedzona niezbędnymi naprawami jej żelbetowej konstrukcji. Wymieniono elementy odwodnienia i dylatacje nad przyczółkami, bariery energochłonne, oświetlenie oraz krawężniki. Podniesiono balustrady i zabezpieczono je przed korozją. Wpusty (studzienki) odprowadzające wodę z mostu przeprojektowane zostały tak, żeby nie najeżdżały na nie pojazdy, dzięki temu zwiększył się komfort przejazdu. Zadbano również o przestrzeń podmostową na długości bulwarów.
Koszt prac na moście Dębnickim to ok. 6,8 mln zł.

Otwarcie Trasy Wolbromskiej
O tę inwestycję mieszkańcy Krakowa i Zielonek zabiegali od dekad i dopiero pod koniec grudnia 2023r. doczekali się jej otwarcia. W lutym 2022r. rozpoczęły się prace projektowe nad budową Trasy Wolbromskiej, a w połowie 2022r. ruszyła budowa. Mimo, że inwestycja miała zostać ukończona pod koniec 2022r. to udało się to zrobić dopiero pod koniec 2023r. Inwestycja została wyceniona na ok. 111 mln zł.
Krakowski odcinek Trasy Wolbromskiej – zachodniej obwodnicy Zielonek rozpoczyna się w rejonie ul. Pachońskiego, gdzie łączy się z linią tramwajową do Górki Narodowej. W ramach zadania powstał około kilometrowy odcinek nowej drogi kategorii G do granicy Krakowa, posiadającej dwie jezdnie po dwa pasy ruchu w każdym kierunku, wraz z chodnikiem i ścieżkami rowerowymi. Wybudowany został łącznik pomiędzy nową trasą, a ul. Glogera wraz z rondem turbinowym. W ramach zadania powstał również wiadukt nad torami kolejowymi oraz przejście podziemne umożliwiające ruch pieszy i rowerowy.

Linia tramwajowa do Mistrzejowic
- W 2023 r. rozpoczęliśmy strategiczne inwestycje infrastrukturalne. Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic wkrótce stanie się faktem, a jej realizacja w modelu PPP to wzór do naśladowania dla innych miast. Wystartowała długo wyczekiwana przez mieszkańców przebudowa ulic Zwierzynieckiej i Kościuszki. Przeprowadziliśmy remont mostu Dębnickiego, projekt, którego realizacja była ogromnym wyzwaniem organizacyjnym. Rozpoczęliśmy prace nad modernizacją oświetlenia krakowskich ulic. Przygotowaliśmy również infrastrukturę drogową na Igrzyska Europejskie - mówi Magdalena Nowak-Obrzut, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.
Przypominamy, że ok. 4,5-km linia KST połączy Mistrzejowice ze skrzyżowaniem ulic Lema – Meissnera. Inwestycja obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Oprócz budowy tunelu tramwajowego w rejonie ronda Polsadu, projekt przewiduje też m.in. rozbudowę pętli tramwajowej „Mistrzejowice” oraz infrastruktury towarzyszącej. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r. Przedsięwzięcie ma kosztować ponad 1,9 mld zł.

Przebudowa ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej
Prace w centrum miasta rozpoczęły się we wrześniu 2023r. i zgodnie z umową powinny potrwać rok. W ramach inwestycji wymieniane jest torowisko, odnawiane chodniki oraz kompleksowo modernizowane wszystkie sieci podziemne. Dodatkowo remontowany jest mostek nad Rudawą oraz pętla tramwajowa „Salwator”.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Gdzie na sanki w Krakowie? Lista najlepszych górek do zjeżdżania na sankach MAPA
- Tak wyglądają wnętrza legendarnego hotelu Cracovia. Niebawem powstanie tu nowe muzeum
- Horoskop miłosny na grudzień 2023. Zobacz, co cię czeka w nadchodzących tygodniach!
Tesla Bot ma wyręczyć ludzi
