https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nadchodzi kolejowa rewolucja. Od niedzieli pasażerów czekają duże zmiany

Arkadiusz Maciejowski
Pociągi w końcu znacznie przyspieszą na trasie z Krakowa do Katowic
Pociągi w końcu znacznie przyspieszą na trasie z Krakowa do Katowic Andrzej Wisniewski / Polskapresse
Już w niedzielę (13 grudnia) na polskiej kolei zaczną obowiązywać nowe rozkłady jazdy. Pasażerów czeka wiele zmian. Prawdziwa rewolucja dokona się na trasie z Krakowa do Katowic, która przez lata była remontowana. W końcu znacznie przyspieszą na niej pociągi. Najszybsze pokonają ją w mniej niż 60 minut. Pojawią się dodatkowe kursy - do stolicy Małopolski z Katowic zaczną kursować składy Kolei Śląskich. A bilet ma kosztować 13 zł.

FLESZ - Wyjazd na ferie jednak możliwy?

Jakie zmiany czekają pasażerów PKP?

Przez ostatnie lata podróż z Krakowa do Katowic była dla pasażerów męką. W tym roku mija... 10 lat odkąd kolejarze podpisali pierwsze umowy z firmami na modernizację tej linii kolejowej (w tym m.in. wymianę torów). Prace były jednak przerywane i wznawiane. Dla przykładu jeszcze w 2010 roku na pokonanie tej liczącej 77 kilometrów trasy pociągi potrzebowały ponad dwie godziny, czyli jechały ze średnią prędkością mniejszą niż 40 km/godz. Teraz następuje przełom.

Dzięki przeprowadzonym pracom pociągi pojadą od 13 grudnia na trasie z Krakowa do Katowic z prędkością do 120 km na godzinę. Wokół linii kolejowej toczyć będą się jeszcze prace (m.in. na stacji w Trzebini), ale nie będą one wpływać na ruch pociągów. Ok. 95 proc. wszystkich zaplanowanych robót zostało już wykonanych. W przyszłym roku - po przeprowadzeniu procesu tzw. certyfikacji - pociągi na trasie z Krakowa do Katowic będą mogły jeździć z jeszcze wyższą prędkością, do 160 km/godz.

- mówi Piotra Hamarnik z biura prasowego PKP PLK.

Tak w 2010 wyglądał dworzec Kraków Płaszów

Pamiętacie ten klimat? Tak wyglądała krakowska kolej i dworc...

Od 13 grudnia najszybsze pociągi dojadą z Krakowa do Katowic w niecałą godzinę.

"Liczba par pociągów między Krakowem a Katowicami zwiększy się z 8 do 19. Skróci się także czas przejazdu między miastami – pociągi będą pokonywać tę trasę w czasie 57-70 minut" - poinformowało niedawno PKP InterCity, zaznaczają, że zwiększy się też liczba połączeń między Krakowem a Wrocławiem (14 zamiast dotychczasowych 9) oraz skróci czas przejazdu na tej trasie. Niektóre pociągi pokonają ją w niecałe 3 godziny.

W PKP PLK wyliczają z kolei:

Z Krakowa Głównego:

  • do Krzeszowic dojedziemy nawet w 16 minut
  • do Trzebini pociąg dotrze już w 28 minut,
  • podróż do Jaworzna zajmie od 41 minut

Kolejarze przekonują, że od 13 grudnia o kilka minut skróci się też czas podróży pociągiem na linii ze Skawiny do Suchej Beskidzkiej.

Nowości na innych trasach

Ze stolicy Małopolski krótsze staną się także podróże do Opola (najszybszy skład pojedzie w 2 godziny i 9 minut) i Gdańska. Pociągi Pendolino, obsługujące połączenia kategorii Express InterCity Premium, pokonają tę trasę w 20 minut krócej, dzięki wprowadzeniu dopuszczalnej prędkości 200 km/h na części linii kolejowej między Warszawą a Gdańskiem. Najszybszy pociąg pojedzie 5 godzin i 1 minutę.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Karol

NAZWA: CHEŁMOŃSKI

KATEGORIA: IC InterCity

PRZEWOŹNIK: PKP Intercity

ODLEGŁOŚĆ: 639 km

Stacje pośrednie

Kraków Główny 05:05 II/5

Krzeszowice 05:21 05:22

Trzebinia 05:32 05:34

Jaworzno Szczakowa 05:47 05:48

Mysłowice 05:57 05:58

Katowice 06:09 06:16

- łączny czas przejazdu 77 km to 64 minuty.

K
Karol

Panie redaktorze Maciejowski ,nie ogarniam, jak przy szybkości 120 km/h pociąg z Krakowa do Katowic jedzie godzinę i przy szybkości 77 km/h też potrzebuje tyle samo czasu aby przebyć odcinek 77 km. Należy przypomnieć , że przed 1945 rokiem podróż pociągiem ciągniętym przez parowóz, z Katowic do Krakowa trwała 65 minut. Niech przywrócą na dworcach duże, czytelne Rozkłady Jazdy Pociągów bez przesiadek i na trasach powyżej 5oo km , wrócą wagony z przedziałami, bo te świetlicowe nadają się tylko na krótsze trasy, są bardzo męczące, niewygodne, głośne, a toalety robione chyba po malutkich Wietnamczyków.

P
Piotr Żmigrodzki

"podróż do Jaworzna zajmie od 41 minut" - nie do Jaworzna, tylko do Szczakowej. Drobna różnica.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska