Marcin Król, radca prawny w Fundacji Instytut Państwa i Prawa w Nowym Sączu, radzi
Czytelnik: Czy możliwe jest odzyskanie pieniędzy błędnie przelanych na zły rachunek banków? Czy osoba, której przelałem pieniądze ma do nich prawo?
Bez względu na przyczynę, czy rodzaj popełnionego błędu osoba, do której trafią przelane pieniądze, nie staje się ich właścicielem i powinna je zwrócić. Przyjmuje się bowiem, że w takim przypadku staje się ona bezpodstawnie wzbogacona, kosztem zlecającego przelew. W przypadku, w którym dokonamy podwójnej zapłaty, znane są dane odbiorcy, do którego możemy i powinniśmy zwrócić się o zwrot nadpłaconej kwoty.
A jeśli popełniłem numer w numerze rachunku?
Sytuacja nieco się komplikuje, gdy pieniądze trafią na złe konto, wówczas nie są nam znane dane osoby, do której środki w rzeczywistości trafiły, znamy jedynie numer konta. Równocześnie warto także zaznaczyć, że nie będzie żadnego problemu, jeśli błędny numer rachunku nie istnieje, wówczas otrzymamy zwrot bezpośrednio od banku, co zazwyczaj nastąpi w ciągu kilku dni. W innym przypadku niezwłocznie po zorientowaniu się o pomyłce należy skontaktować się z bankiem, w którym posiada się rachunek, informując o popełnionym błędzie. W tej sytuacji to bank, w terminie trzech dni od dnia powiadomienia, ma obowiązek poinformować odbiorcę o dokonanym błędnym przelewie, informując równocześnie o obowiązku zwrotu, który powinien nastąpić w ciągu jednego miesiąca.
A jeśli odbiorca nie odda mi pieniędzy?
Niedokonanie zwrotu omyłkowego przelewu, upoważnia bank do przekazania danych odbiorcy osobie zlecającej przelew, ale tylko na jej żądanie. Dane beneficjenta błędnego przelewu dają możliwość wystąpienia na drogę sądową, z żądaniem zwrotu kwoty przelewu.
FLESZ - Droższa żywność i paliwo znów uderzą po kieszeniach
