FLESZ - Niższy VAT dla gastronomii?
"Komediowy potencjał opery w pełni rozkwitł najpierw w commedii dell’arte, a następnie w operze komicznej zwanej buffa, która swoją nazwę wzięła od włoskiego buffone – błazen. Pierwsza z nich, będąca wynikiem twórczości wędrownych trup teatralnych, przedstawiała spektakle opierające się w znacznej mierze na aktorskiej improwizacji. Artyści wplatali w scenariusz elementy pantomimy, błazeńskie popisy, zabawne gagi czy sztuczki cyrkowe. Z takich właśnie przedstawień rozwinęła się we Włoszech w XVIII wieku wspomniana opera buffa" – czytamy w słowie wstępnym do programu autorstwa Agnieszki Lakner.
W programie koncertu "Musica-ars amanda" znalazła się zatem Uwertura do opery Il matrimonio segreto Cimarosy, przedstawienia, które zachwyciło austriackiego cesarza Leopolda II tak dalece, że po premierowym pokazie jeszcze tego samego wieczoru zażyczył sobie obejrzeć operę po raz drugi. Dalej zabrzmi Sinfonia Es-dur op. 3 nr XIV Niccola Jommellego, Uwertura do opery "Cyrulik sewilski" Giovanniego Paisiello oraz Koncert na gitarę i orkiestrę smyczkową op. 16 Antoine’a de Lhoyera, wczesnoromantycznego kompozytora francuskiego i wirtuoza gitary.
W partii solowej wystąpi Miłosz Mączyński, absolwent krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie gitary w dra hab. Michała Nagya , laureat nagród w międzynarodowych konkursach jako solista i kameralista, współtwórca i członek Cracow Guitar Quartet.
