Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowa linia kolejowa do Nowego Sącza ma już ustaloną trasę

Piotr Rąpalski
fot. Jerzy Cebula
Wybrano już ostateczny przebieg nowej trasy kolejowej do Nowego Sącza. To przybliża jej realizację. Inwestycja nie jest priorytetem w rządowym programie, ale znaleziono dla niej inne finansowanie.

Trwają konsultacje w sprawie Krajowego Programu Kolejowego na lata 2015-2023. To dokument, w którym rząd umieścił na liście rezerwowej ważne dla Małopolski inwestycje, przekreślając tym niemal szansę na ich realizację. Chodzi głównie o budowę nowej linii łączącej Kraków i Nowy Sącz oraz modernizację trasy do Zakopanego. Projekt wart jest co najmniej 6 mld zł.

Pojawiła się jednak alternatywna możliwość jego sfinansowania. To Europejski Fundusz Inwestycji Strategicznych (EFIS), osobne pieniądze od tych zagwarantowanych już Polsce z UE. Co więcej, PKP-PLK właśnie wybrało wariant przebiegu linii z kilkunastu propozycji.

W ten sposób zwiększa się szansa na jej budowę, ale mimo to apelujemy do Małopolan o słanie protestów i apeli do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju o zmianę zapisów programu. Obok podajemy, jak to zrobić. Co więcej, sprawdzamy działania małopolskich parlamentarzystów najbardziej zaangażowanych w sprawę. Poseł PO Andrzej Gut-Mostowy i senator z Platformy Stanisław Hodorowicz zorganizowali kilkanaście spotkań z samorządowcami z regionu, minister infrastruktury i rozwoju Marią Wasiak, władzami PKP i firmą Ernst&Young, która opracowuje report dla budowy linii.

- Zabiegamy o tę inwestycje, jest szansa na jej realizację. PKP wybrało właśnie wariant jej przebiegu, co pomoże ekspertom z firmy Ernst&Young skończyć studium wykonalności dla niej - mówi Gut-Mostowy. - Nikt nie podważa potrzeby jej budowy, ale chodzi o wyliczenia ekonomiczne - dodaje. Wykonanie studium zlecono już w 2013 r. za 4,8 mln zł. Ma być gotowe w tym roku. Ale by firma mogła wyciągnąć finalne wnioski, musiała poznać ostateczny przebieg linii.

Ten ustaliły właśnie PKP. Inwestycja polega na budowie nowej linii Podłęże-Szczyrzyc- Tymbark/Mszana Dolna oraz modernizacji linii Chabówka - Nowy Sącz. Wybrany wariant zakłada wybudowanie 58,5 km nowych torów kolejowych, 11 tuneli o łącznej długości ok. 11,7 km oraz 7 estakad o łącznej długości ok. 6,4 km. Będą dwa tory z wyjątkiem jednotorowych odcinków Szczyrzyc - Tymbark oraz Szczyrzyc - Mszana Dolna. Pociągi mają jeździć z prędkością 160 km/h.

Jeśli chodzi o modernizację linii do Chabówki to obejmie ona 74,5 km torów, budowę estakady o długości ok. 1,1 km (okolice Limanowej) i dwóch tuneli o łącznej długości ok. 5,8 km (powiat limanowski). Prędkość pociągów ma wynosić tam 120 km/h. Pojawił się jednak problem. Z wyliczeń Ernst&Young wynika, że inwestycja podrożeje z 6 do 8,9 mld zł. - Zaznaczają jednak, że po przetargach może wyjśc taniej. Wskazują też na inne korzyści: dla środowiska, transportu mieszkańców, redukcji hałasu, mniejszego zużycia aut - tłumaczy senator Hodorowicz. - Skłaniają się do wydania pozytywnej opinii dla realizacji tej inwestycji.
Dodaje, że ma ona zostać zgłoszona jako jedyny projekt z Polski do EFIS. I ma szansę uzyskać dofinansowanie, bo linia do Nowego Sącza i Zakopanego to część transeuropejskiej sieci kolejowej.

Andrzej Adamczyk, poseł PiS, który również zacięcie walczy o inwestycję, nie jest przekonany. - Na razie nie ma żadnych gwarancji finansowych. Należy walczyć dalej, aby inwestycja przeszła z rezerwy na listę podstawową w programie kolejowym - twierdzi poseł.

***

Każdy mieszkaniec może wziąć udział w konsultacjach, które trwają jeszcze do 11 sierpnia, i próbować zmienić propozycje ministerstwa. Swoje uwagi można przesyłać na formularzu , który odnajdziemy na stronie www. mir.gov.pl. Należy go przesłać na adres: [email protected] lub listownie na adres: Departament Rozwoju Kolei Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju, ulica Chałubińskiego 4/6, 00-928 Warszawa.

Prostsze jest skorzystanie z portalu pociagautobusgory.pl
Tam pod artykułem "Pomóż zawalczyć o szybką kolej Kraków - Zakopane/Nowy Sącz/Krynica" znajdziemy gotowe formularze do wysłania z wpisanymi już argumentami popierającymi inwestycje w Małopolsce. Osobne dla mieszkańców Podhala, Nowego Sącza, Małopolski zachodniej, ziemi limanowskiej, Krakowa oraz turystów. Różnią się one podnoszonymi argumentami.

"Gazeta Krakowska" też pomaga
Również na naszej stronie www.gazetakrakowska.pl znaleźć można gotowy, uniwersalny formularz dla każdego. Podnosimy w nim m.in. takie argumenty: Realizacja inwestycji umożliwi podróżowanie na trasie Kraków - Zakopane w czasie mniejszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków - Nowy Sącz poniżej jednej godziny. Czas przejazdu pociągiem będzie konkurencyjny w stosunku do czasu przejazdu samochodem. To pomoże rozwiązać problem korków na zakopiance i mniejszych drogach regionu. Skłoni też większą liczbę turystów odwiedzających Kraków (ok. 9 mln rocznie), którzy często nie posiadają pojazdu, do odwiedzenia Sądecczyzny i Podhala. Ograniczenie ruchu aut dzięki lepszej ofercie kolejowej przyczni się do redukcji smogu, który jest dziś bolączką całego regionu.

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska