https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowa wizja na metro w Krakowie. Tańsza i realniejsza

Marcin Karkosza, Piotr Rąpalski
Za 700 tys. złotych eksperci stworzyli dziewięć opcji rozwoju transportu i budowy tuneli w mieście. Magistrat skłania się ku budowie jednej linii metra i rozbudowie linii tramwajowych. Koszt: 8,3 mld zł.

Kraków przybliża się do budowy drugiego, po warszawskim, metra w Polsce. Ekspercka firma z Poznania na zlecenie magistratu opracowała właśnie dokument, który wskazuje dziewięć wariantów rozwoju transportu w mieście, w tym takie, w których wytycza się linie podziemnych tuneli dla szybkich pociągów, w tym pod zabytkowym centrum.

Jest wizja, a pieniądze?

Eksperci wskazują, że najlepszym rozwiązaniem byłaby budowa jednej linii wschód-zachód, czyli z Nowej Huty do Bronowic, z równoczesnym rozwojem sieci tramwajowej. Takie metro miałoby rozpoczynać się przy trasie S7 w okolicy ul. Igołomskiej, przebiegać do ronda Grzegórzeckiego, a potem pod Rynkiem Głównym do ul. Szewskiej i dalej w kierunku miasteczka studenckiego.

Kosztu budowy - 7 mld zł sam Kraków nie udźwignie. - Aby zrealizować takie zadanie musimy pozyskać środki zewnętrzne - mówi Tadeusz Trzmiel, wiceprezydent Krakowa. - Pieniądze chcemy pozyskać m.in. z budżetu państwa i środków unijnych. Muszą stanowić około 50 proc. kosztów.

>> Zobacz powstające inwestycje w Krakowie

Rząd obiecuje pomoc. Jadwiga Emilewicz, wiceminister rozwoju, zapowiada już w najbliższych latach przeznaczyć pieniądze na zaprojektowanie metra ze środków unijnych.

- Poprosiłam Kraków o przedstawienie konkretnego planu. Jak tylko go otrzymamy, będziemy rozmawiać o kwotach. Inwestycja może liczyć na wsparcie rządu. Jeszcze w tej perspektywie unijnej możemy sfinansować projekt - powiedziała „Krakowskiej” Jadwiga Emilewicz.

Środki na samą budowę też mają się znaleźć, ale już po roku 2022, w nowej perspektywie dotacji z Brukseli. Emilewicz zaznacza, że to wynik późnego zabrania się za przygotowanie budowy metra przez miasto. 

Urzędników musieli pogonić w 2014 roku sami mieszkańcy Krakowa, opowiadając się w referendum za budową metra.

Według ekspertów, tworzenie miejskiej kolei należałoby zacząć od wykonania tunelu tramwajowego pod centrum, na trasie przy Plantach, w który później można by było wprowadzić szybsze pociągi. Następnie metro należałoby rozbudowywać o kolejne odcinki, niekonicznie w tunelach, ale na powierzchni, czy estakadach. 

Krakowscy eksperci popierają wizję specjalistów z Poznania.

- Choć cały projekt jest spóźniony, to warto, aby jak najszybciej rozpocząć prace nad budową pierwszej nitki metra. Proponowany przebieg z Nowej Huty przez centrum do Bronowic jest najkorzystniejszy - mówi Stanisław Albricht, ekspert od transportu z firmy Altrans.

- Opracowanie to ważny krok do przodu. Wydrążenie tunelu pod zabytkowym centrum jest możliwe, a dodatkowo to najlepsze rozwiązanie. Jest bezpieczne, bo podziemne wagony będą bardziej oddalone od zabytków niż obecnie tramwaje kursujące pomiędzy nimi - zauważa profesor Krzysztof Stypuła z Politechniki Krakowskiej. 

Rekomendowany wariant wskazuje też na uruchomienie tzw. metrobusu, czyli po prostu sieci osobnych pasów dla autobusów na ważnych arteriach, np. Alejach Trzech Wieszczów, które dzięki systemowi sterowania ruchem miałyby zawsze zielone światło. Należy przy tym wykorzystać pojazdy mogące pomieścić nawet 300 pasażerów.

Budowa jednej nitki metra i metrobusu miałaby zostać uzupełniona skomunikowaniem Krakowa nowymi liniami szybkiego tramwaju, szczególnie zapomnianą dotąd północ miasta. Na to potrzebne są jednak kolejne pieniądze - 1,3 mld zł.

Inne alternatywy

Jeśli tak dużych pieniędzy nie będzie, jest drugi, tańszy wskazywany przez ekspertów wariant  rozwoju komunikacji, który zakłada budowę drugiego tunelu tramwajowego w mieście - pod Rynkiem Głównym -  od ronda Grzegórzeckiego do ul. Szewskiej (pierwszy tunel łączy Dworzec Główny i rondo Mogilskie). Do tego dochodziłby dalszy rozwój sieci tramwajowej.

Problem w tym, że nowy tunel nie łączyłby się z dworcem, który jest dziś najważniejszym punktem przesiadkowym Krakowa. Z drugiej strony takie rozwiązanie to koszt dużo niższy, bo 2 mld zł.

Pozostałe siedem opcji, to  np. budowa aż trzech linii metra, przebiegających nie tylko na linii wschód-zachód, ale też na południe oraz wycofanie się z rozbudowy linii tramwajowych. Tu koszt wynosi prawie 14 mld zł. Wariant z dwiema liniami metra, wschód-zachód i na północ ma kosztować 10 mld zł.

Kolejne dwie opcje sugerują budowę premetra, czyli torowisk i tuneli dostosowanych do ruchu tramwajowego, ale na bezkolizyjnych trasach (tj. bez czekania na światłach). Jedna taka linia to koszt 6,6 mld zł, dwie - 12 mld. 

Kiedy decyzja?

Dokument rozwoju transportu, za który miasto zapłaciło 700 tys. zł, pozwala zacząć projektować metro. Eksperci zaznaczają, że może jeszcze on zostać zmieniony. W połowie lutego ostateczna wersja zostanie przedstawiona krakowskim radnym i w dyskusji ma zrodzić się decyzja, jak komunikacja w Krakowie ma się rozwijać.

- Ważne, aby działać już teraz, bo bez tego w ciągu kilku lat komunikacja może nie być w stanie sprostać potrzebom i dojdzie do paraliżu Krakowa - apeluje Albricht. Według niego, sprawne działania miasta pozwoliłyby rozpocząć budowę metra za około osiem lat. 

 

 

 

 

Źródło: Gazeta Krakowska

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 30

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

o
onufry
taka trasa jest najlepsza chyba tylko żeby wozić studenciaków na uczelnie, a ci co płacą podatki w tym mieście nadal będą stać w korkach
f
ff
Metro to porażka finansowa. Budowa 1 km kosztuje 1 mld zł. W do metra dopłaca 300 mln rocznie, bo bilety sprzedają za tanio. Niech zrobią SKA do końca.
w
wiesio
Co będzie jak się szyny wygną w metrze od temperatury? Zakleszczą się ludziska w wagoniku na amen.

Lepiej nie tóbcie tu metra. Bo coś sparto...cie
p
papaszy
Nie mam przekonania co do potrzeby metra, ale lud się wypowiedział jednoznacznie, a demokracja to demokracja. Niech więc działają.
r
rex
obwodnica północna zmieni ale nie będzie to rewolucja
r
rex
Lub kolejna budowana nitka metra w Rzymie
A
Andrew
Polska taki wielce zachodni kraj a metro jest tylko w Warszawie i to tylko 2 linie. To na Ukrainie mają więcej.

Dopinguje Krakowiakom by to metro powstało jak najszybciej
b
ba
Rzeczywiście, zawsze trzeba dowiedzieć się, w czym problem. Z premetrem lub tunelem tramwajowym pod śródmieściem jest problem nie tyle w kolizji z podziemnymi zabytkami archeologicznymi (tunele przebiegaja poniźej wszelkich śladów cywilizacji), ale z rozmaitymi kolizjami na pochylniach, wyprowadzających trasy szynowe na powierzchnię (na tory tramwajowe). Dlatego metro, czyli od pierwszego etapu transport bezkolizyjny, jest pod tym względem lepsze. Szkoda tylko, że raczej niemozliwe do zrealizowania ze względu na koszty. Rozsądnie byłoby Krakowowi wrócić do koncepcji  z lat siedemdziesiąrych, polegającej na wprowadzeniu do tunelu linii tramwajowej wschód - zachód koło Dworca. Wykorzystać obszerne wyniki badań z tamtych lat, wykluczające ówcześnie badane połączenia węzłowe, i zaproponować takie korekty, które będą rokowały możliwość realnego rozwiązania. Nie będzie to bezbolesne i tanie, bo zachodni wylot tunelu pod Dworcem został zabudowany częścią Galerii Krakowskiej , a najbliższa pochylnia wyjścia z tunelu na powierzchnię raczej nie będzie chciała się udać przed ul. Piastowską. Z wymienionych tu przyczyn (a także i z innych)  tunel z Ronda Grzegórzeckiego do Bagateli jest czystą fantazją.
g
gniewko_syn_ryba
"Wizja na metro" ???  Do której podstawówki chodzi autor tego artykułu ???...
T
Trramwajarz
Puśccie lepiej tramwaj z mistrzejowic przez dobrego pasteża, młyńską, meissnera do wieczystej!
g
gniewko_syn_ryba
A w czym problem ?... Przecież tuneli nie drąży się 5 m pod ziemią tylko znacznie głębiej i skoro w znacznie bardziej zabytkowej niż Kraków Pradze metro funkcjonuje, to u nas też może.
g
gniewko_syn_ryba
"Nowa wizja na metro" ???

Czy wasi "dziennikarze" kończą jakieś szkoły ???
K
Kamilek 3
A nie da się połączyć wariantu jedna linia wschód zachód druga linia północ południe na borek, a druga bieżanów okolice AGH. Metrobus trasa bieżanów-borek i mistrzejowice-dworzec + wszystkie planowane linie tramwajowe. Rozumiem, że to by kosztowało 40 mld zł, ale za to by było najlepsze rozwiązanie.
m
mieszkaniec
Podstawowe pytanie czy o kształcie komunikacji w przysżłości mają wypowiadac się radni. Już raz ubrali Kraków w problematyczne dwa stadiony Miejskie bo chcieli się upodobać kibicom. To teraz radni będą forsować projekt komunikacji poprawiający komunikację z rejonu z jakiego zostali wybrani??? 

Podstawą wyboru powinna być jeszce jedna podtsawowa kwestia: kosztów utrzymania. Bo wybudować i wywalić miliardy złotych jest prosto, ale to później trzeba będzie utrzymywać. Kraków na okres kwartału prawie się wyludnia, czyli koszt utrzymania rósłby dla miasta przez kwartał miesięcy letnich.

Kolejnym aspektem jest trasa, na trasie do Nowej Huty kursują tramwaje i mają wydzielone torowiska, więc mogą szybko przewozić pasażerów - to dublowanie trasy przewozów, po wprowadzeniu metra, ograniczy się kursy tramwajów, tym samym pozbawiając mieszkańców na trasie sprawnej komunikacji. 

Rozwiązaniem szybszego pokonywania trasy przez Centrum, był by tunel tramwajowy "premetro" lub tworzenie kolejnego ringu tramwajowego wokół centrum.
g
grzegorzPL
Nie Dla metra bo Nie dla bankructwa miasta ! Budujcie przedszkola , szkoly, sciezki rowerowe i parki czy miejsca pracy ! Tramwaje mamy najlepsze w Polsce metro bedzie potrzebne tylko do rozsadzenia budzetu.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska