Tak dobre wiadomości dla Małopolski przekazali w poniedziałek 26 sierpnia 2019 roku przedstawiciele rządu - minister infrastruktury Andrzej Adamczyk w Krakowie i minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński w Nowym Sączu. Minister Adamczyk zapewnił, że konferencje przedstawicieli rządu mają luźny związek z nadchodzącymi wyborami, ale dodawał, że chce prostować słowa opozycji, która krytykuje go za opóźnienia w realizacji inwestycji w naszym regionie. Ministrowi inwestycji towarzyszyli zaś kandydaci PiS do parlamentu z okręgu nowosądeckiego.
Inwestycje transportowe w Małopolsce realizowane są sprawnie, a na mieszkańców naszego województwa czekają kolejne dobre wiadomości - do takiego sielankowego obrazu przekonywał wczoraj dziennikarzy w Krakowie minister infrastruktury Andrzej Adamczyk. W Nowym Sączu deklarację wybudowania trzeciego mostu na Dunajcu składał minister inwestycji i rozwoju Jerzy Kwieciński.
Nowe i stare pomysły
Na razie na ten most rząd przyznał 3 mln zł - na wykonanie dokumentacji projektowej. Ale minister Kwieciński zaznaczał, że sama budowa jest już przesądzona, bo jeśli rząd w ramach programu „Mosty dla regionów” daje pieniądze na projekty, to automatycznie kwalifikuje je do późniejszego finansowania. Sporego, bo koszty inwestycji szacowane są dziś na 155 mln zł. Warto przypomnieć, że pomysł budowy trzeciego mostu na Dunajcu w Nowym Sączu padał rok temu w kampanii samorządowej - z ust kandydata PO na prezydenta tego miasta, Leszka Zegzdy.
Jako zupełnie nowy pomysł przedstawiono kładkę pieszo-rowerową, która miałaby powstać przy kończonym właśnie moście kolejowym w Krakowie. Minister Adamczyk i przedstawiciele PKP Polskie Linie Kolejowe przekonywali, że kładka w tym miejscu jest możliwa, jeśli tylko miasto wyrazi tym zainteresowanie. Okazuje się, że z inicjatywą kilka miesięcy temu wyszli miejscy urzędnicy.
Zainteresowanie władze Krakowa wykazują już w przypadku planu przebudowy dróg dojazdowych do lotniska w Balicach. Chodzi o rozbudowę zjazdu z autostrady, przełożenie drogi wojewódzkiej przechodzącej tuż obok portu (tak, by tranzyt omijał Balice) i budowę Trasy Balickiej, stanowiącej dojazd z centrum Krakowa. To pomysł sprzed... 12 lat, wtedy nawet władze miasta, województwa i lotniska podpisały porozumienie w tej sprawie, ale szybko okazało się, że Trasę Balicką, ważny element całego systemu dróg, miasto odkłada na bliżej nieokreśloną przyszłość. Teraz mamy powrót do tej koncepcji, ale to wciąż jedynie rozważania i analizy, bez decyzji o rozpoczęciu przygotowań, bez rządowych gwarancji finansowych.
Opóźnienia? Nie nasza wina
A co z najważniejszymi inwestycjami, które już są realizowane w Małopolsce? Opozycja krytykuje rząd, że na wielu z nich są opóźnienia. Minister Adamczyk przekonuje, że to niesprawiedliwe oceny, a część opóźnień to efekt unieważniania przetargów z powodu zbyt wygórowanych żądań finansowych firm budowlanych i konieczności powtarzania przetargów.
Z ust rządzących padają deklaracje, że wkrótce będzie widać efekty ich działań. Za kilka tygodni, na pewno jeszcze przed #wyborami, kierowcy pojadą przebudowanym odcinkiem zakopianki ze Skomielnej Białej do Rabki, w listopadzie gotowy ma być odcinek Lubień - Naprawa, ale tunel pod Luboniem Małym - dopiero w 2021 roku.
Budowa drogi S7 po północnej stronie województwa nawet nie ruszyła. Ale już wkrótce wojewoda małopolski ma wydać zgodę na realizację odcinka położonego najbliżej granicy z województwem świętokrzyskim, co oznacza, że wbicie pierwszej łopaty będzie możliwe w kampanii wyborczej. Z drugiej strony fragment w okolicy Poradowa ciągle stoi pod znakiem zapytania, bo nie ma jeszcze wydanej decyzji środowiskowej i nie jest wykluczone, że ustalony w niej przebieg będzie oprotestowany. Jeśli do tego dojdzie, trzeba się spodziewać dalszych opóźnień.
Północna obwodnica Krakowa ciągle się projektuje. W listopadzie złożony zostanie wniosek o pozwolenie na budowę. Minister Adamczyk zapewnia, że inwestycja ma zapewnione finansowanie i wszystko idzie zgodnie z harmonogramem.
Przebieg Sądeczanki, czyli nowej drogi do Nowego Sącza, ciągle jest uzgadniany z samorządami. Zaś trasa i parametry nowej linii kolejowej do Nowego Sącza będą znane w październiku.
WIDEO: Barometr Bartusia
- Zdjęcia Krakowa przed II wojną światową. Tak wyglądało życie codzienne mieszkańców
- Ohydztwa, które kazali nam jeść w dzieciństwie. Pamiętacie?
- Szkieletor zmieni się nie do poznania [ZDJĘCIA]
- Imponująca budowa zakopianki, wkrótce nią pojedziemy!
- W te miejsca polecisz z Krakowa za mniej niż 100 zł
- Kolejki do lekarzy. Tyle poczekasz na wizytę, badanie i operacje w Małopolsce
