https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Nowy bubel w Krakowie? Wiadukt na Grzegórzkach był dopiero co przebudowywany, a już się sypie. Mieszkańcy obawiają się o bezpieczeństwo

Piotr Tymczak
Wiadukt kolejowy na Grzegórzkach
Wiadukt kolejowy na Grzegórzkach Joanna Urbaniec
Mieszkańcy zwracają uwagę, że przechodząc pod wiaduktem kolejowym nad ul. Grzegórzecką widać pęknięcia i ubytki w ceglanej konstrukcji. To obiekt, który nie tak dawno został przebudowany i oddany do użytku. PLK SA wezwały wykonawcę do jak najszybszej naprawy dylatacji w ramach gwarancji.

- Na sklepieniu pod wiaduktem kolejowym na Grzegórzkach sypią się cegły. Widać to nad chodnikiem i ścieżką rowerową od strony Hali Targowej. Kruszą się w wyniku wstrząsów. Ten obiekt to kolejny bubel? - komentuje pan Jakub, jeden z mieszkańców, który zwrócił uwagę na usterki.

O wyjaśnienia zwróciliśmy się do PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Służby techniczne PLK SA, na wiadukcie kolejowym nad ulicą Grzegórzecką, stwierdziły niewielkie uszkodzenia w szczelinie dylatacji i sąsiadujących z nią cegłach, które stanowią ozdobną okładzinę obiektu (zmodernizowany wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką to dwie niezależne budowle, stojące obok siebie, które dzieli dylatacja). Wykruszenie nie stanowi zagrożenia dla ruchu pociągów. W weekend wykonawca inwestycji usunął luźne fragmenty okładziny. Nie ma zagrożenia dla pieszych i rowerzystów - informuje Piotr Hamarnik z PKP PLK.

- PLK SA wezwały wykonawcę do jak najszybszej naprawy dylatacji w ramach gwarancji - dodaje Piotr Hamarnik.

Byliśmy już natomiast na miejscu, by sprawdzić, jak obecnie wygląda sytuacja i wykonaliśmy dokumentację fotograficzną. Na ceglanych ścianach rzeczywiście widać pęknięcia, a także ubytki.

Powstał jako część linii kolejowej Kraków - Lwów

Przypomnijmy, że wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką powstał w 1863 roku jako część linii kolejowej łączącej Kraków z Lwowem. Początkowo był mostem nad starorzeczem Wisły. Po dwudziestu latach i budowie ul. Grzegórzeckiej przyjął obecną formę.

W 2017 roku PKP PLK przystąpiły do modernizacji krakowskiej linii średnicowej, której wiadukt jest ważnym elementem. Decyzja władz konserwatorskich z 2015 r. dotyczyła zgody na przeprowadzenie w ramach prac poszerzenia wiaduktu, wzmocnienia konstrukcji oraz rozebrania jego okładziny i po poszerzeniu obiektu ułożenia jej na elewacji dobudowanej części. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom.

Wiadukt wykreślony z rejestru zabytków

Najpierw rozbudowano wiadukt od strony Hali Targowej. Później przez wiele miesięcy PKP PLK nie miało zgody od władz konserwatorskich na przeprowadzenie robót dotyczących rozebrania zabytkowego obiektu od strony ul. Dietla. To opóźniało całą inwestycję.

PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła we wrześniu 2021 r. decyzja ministerialna. To dało zielone światło dla kontynuowania prac.

Wiadukt rozbudowano w ramach ogromnej inwestycji

Wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką został przebudowywany do końca 2023 r. w ramach gigantycznej inwestycji realizowanej przez PKP PLK za ponad 1 mld zł dotyczącej prac na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice wraz z dobudową torów linii aglomeracyjnej.

W ramach tego zadania dobudowano drugą parę torów dla kolei aglomeracyjnej na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice, powstał też dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Na początku września 2023 r. roku oddano też do użytku nowy przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki, zlokalizowany na estakadzie w pobliżu Hali Targowej przy ul. Grzegórzeckiej i w sąsiedztwie wiaduktu.

W ramach gigantycznej kolejowej inwestycji nad Wisłą wybudowano również trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Powstały też estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika.

Pod estakadami od ul. Kopernika, aż po Halę Targową pozostała wolna przestrzeń, która ma się zmienić w Park Kolejowy. Za inwestycję, która jest już realizowana odpowiada miasto.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Ostatnia droga Franciszka. Papież spoczął w ukochanej bazylice

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska