Nowy Sącz. Most południowy na Dunajcu i droga do niego jednak według wariantu C? Stanowisko Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Krakowie

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
Zdjęcie ilustracyjne
Zdjęcie ilustracyjne Damian Radziak
6 marca Wody Polskie wydały negatywną opinię dla nowej lokalizacji mostu, jaką zakładał wariant D. Wojewódzki Zarząd Dróg w Krakowie jako najwłaściwszy do realizacji proponuje wariant C i jego poprawianą wersję C’.

FLESZ - Koronawirus torpeduje gospodarkę, traci także Polska

Takie stanowisko otrzymaliśmy po publikacji tekstu: „Kompromisowy wariant dojazdu do mostu południowego nikogo w pełni nie cieszy” od Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Krakowie. Informacja o powrocie do wcześniejszego wariantu C i jego inwariantu C’ cieszy m.in. prezydenta Nowego Sącza Ludomira Handzla i wójta Chełmca Bernarda Stawiarskiego.

- Wariant C to oczywiście najbardziej optymalny ze wszystkich przedstawionych. Został zaakceptowany przez mieszkańców Nowego Sącza, w tym osiedla Wólki, przez Wody Polskie, PKP i sąsiednie gminy. Jeśli będzie on realizowany, to udzielę mu pełnego wsparcia – podkreśla Ludomir Handzel.

Poniżej pełna wersja pisma, jaka nadesłano do redakcji „Gazety Krakowskiej” z Wojewódzkiego Zarządu Dróg w Krakowie.

„Zadanie budowy połączenia drogi krajowej nr 87 z drogą wojewódzką nr 969 wraz z budową nowego mostu przez rzekę Dunajec, to inwestycja która ma na celu poprawę obsługi komunikacyjnej Miasta Nowy Sącz z gminami ościennymi. Jest to inwestycja istotna zarówno z punktu widzenia sieci komunikacyjnej Województwa Małopolskiego, jak i subregionu sądeckiego. W celu przygotowania zadania do realizacji, na podstawie umowy zawartej w dniu 27 lipca 2018 r. pomiędzy Województwem Małopolskim, a lokalnymi jednostkami samorządu terytorialnego, zlecono wielowariantową koncepcję budowy połączenia DK 87 z DW 969 wraz z budową nowego mostu. Koncepcja ma na celu wielokryterialną analizę proponowanych rozwiązań połączenia drogowego, uwzględniającą łącznie aspekty techniczne, funkcjonalne, ekonomiczne, środowiskowe oraz społeczne.

W ramach opracowania zostało wytrasowanych kilka przebiegów łącznika, spośród których do decyzji środowiskowej wskazano trzy warianty, w tym wariant preferowany C, który został najlepiej oceniony w analizie wielokryterialnej. Wariant ten zyskał również poparcie Lokalnych Jednostek Samorządu Terytorialnego oraz Zarządu Województwa Małopolskiego poprzedniej kadencji. W dniu 2 października 2018r. zostało wszczęte postępowania o wydanie decyzji środowiskowej przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie.

Po rozpoczętej procedurze środowiskowej, wybraniu wariantu preferowanego oraz złożeniu wniosku w ramach naboru do programu Mosty dla Regionów w lipcu 2019 r. Prezydent Miasta Nowy Sącz Ludomir Handzel zorganizował pre – konsultacje społeczne, celem omówienia i przedstawienia zainteresowanym mieszkańcom opracowanych wariantów oraz zebrania uwag i wniosków do zaprezentowanych rozwiązań. W ramach zorganizowanego spotkania informacyjnego spłynęło szereg wniosków obejmujące propozycje zmian lub korekt, głównie wariantu preferowanego C. W oparciu o zebrane opinie społeczne, został przez projektantów opracowany wariant C’, będący korektą dotychczasowego przebiegu w wariancie preferowanym.

Dodatkowo, we wrześniu 2019 r. Prezydent Miasta Nowy Sącz przekazał do Województwa Małopolskiego zbiór ankiet przeprowadzonych w związku z debatą publiczną nad prezentowanym podczas pre – konsultacji w Urzędzie Miasta Nowy Sącz projektem przebiegu łącznika, celem ich przeanalizowania w ramach trwających prac projektowych. W ankietach podpisanych przez ponad 700 osób wskazano alternatywny przebieg łącznika, który w opinii tych osób stanowi korzystniejszy przebieg nowego połączenia drogowego. Celem wykonania powyższej analizy oraz porównania wariantów w ramach procedury oceny odziaływania na środowisko (elementu postępowania o uzyskanie decyzji środowiskowej), niezbędnym było wykonanie przez Jednostkę Projektową, w oparciu o przekazane przez Prezydenta Ludomira Handzla materiały i wnioski, opracowanie techniczne dla nowego wariantu D. Opracowanie to obejmowało m.in. rozwiązania konstrukcyjne oraz obliczenia hydrogeologiczne dla lokalizacji obiektu mostowego w nowym miejscu, analizę aspektów środowiskowych zmienionego przebiegu drogi i mostu, a także analizę ruchową oraz uzyskanie niezbędnych opinii, w tym opinii Wód Polskich. Przeanalizowanie wariantu D było również podyktowane faktem, że przebieg ten wpisuje się w korytarz drogi głównej, wytyczony w Studium Kierunków i Rozwoju Zagospodarowania Przestrzennego Miasta Nowy Sącz.

Analiza wariantów wynikających z wniosków społecznych, wynika z dbałości inwestora o prawidłowe przygotowanie inwestycji do realizacji oraz minimalizację konfliktów społecznych, a co za tym idzie odwołań i skarg na dalszym etapie realizacji przedsięwzięcia. Zadaniem inwestora jest odniesienie się do wszystkich, złożonych w toku przygotowania inwestycji wniosków, które możliwe jest jedynie poprzez zbadanie, w takim samym stopniu szczegółowości, proponowanych przebiegów. Pozwala to na rzetelną i pełną ocenę wszystkich tras przebiegów oraz wskazanie rozwiązania optymalnego technicznie i akceptowalnego społecznie. Jest to praktyka powszechnie stosowana przez inwestorów inwestycji celu publicznego, w tym przez Województwo Małopolskie m.in. przy przygotowaniu do realizacji np. obwodnicy Koszyc, Proszowic czy Gdowa.

W chwili obecnej, po zakończeniu opracowania wariantu dodatkowego D, a także po uzyskaniu w dniu 6 marca 2020 r. negatywnej opinii Wód Polskich dla lokalizacji mostu w tym przebiegu, postępowanie środowiskowe zostanie kontynuowane i obejmować będzie dotychczasowe warianty oraz dodatkowy wariant D. Z uwagi na negatywną opinię zarządcy rzeki Dunajec dla wariantu D, związaną z istniejącym stanem i zagospodarowaniem koryta oraz wałów rzeki, jako wariant najlepszy i możliwy do realizacji wydaje się być dotychczas preferowany wariant C, uwzględniający modyfikacje po uwagach mieszkańców – wariant C’. Końcowy kształt planowanego łącznika zostanie wskazany i zatwierdzony ostateczną decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach, wydaną przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Krakowie, przed którym toczy się postępowanie administracyjne.

Orientacyjny koszt realizacji łącznika to ok. 200 mln zł (z wykupami gruntów). Środki przewidziane w WPF Województwa Małopolskiego (60 mln zł) są niewystarczające, wobec czego zadanie zostało zgłoszone do programu Mosty dla Regionów. Środków z tego programu nie można łączyć z innymi źródłami finansowania”.

Dawid Gleń, stanowisko ds. kontaktów z mediami i informacji publicznej

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3