Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Nowy Sącz. Zielone światło dla prezydenckiego wariantu obwodnicy i mostu na Dunajcu

Janusz Bobrek
Janusz Bobrek
- Mam nadzieje, że ta decyzja otworzy drzwi do tego, żeby odkorkować Nowy Sącz od strony południowej - przekonuje prezydent Ludomir Handzel
- Mam nadzieje, że ta decyzja otworzy drzwi do tego, żeby odkorkować Nowy Sącz od strony południowej - przekonuje prezydent Ludomir Handzel UM Nowy Sącz
Krakowski RDOŚ wydał decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa połączenia DK 87 w Nowym Sączu z DW 969” wraz z budową mostu na Dunajcu - w wariancie C. Tym samym kończy się trwający od roku spór nad przebiegiem drogi i usytuowaniem mostu.

FLESZ - Tanieją mieszkania. Rekordowa liczba ofert sprzedaży

To najprawdopodobniej koniec sporu nad miejscem budowy planowanego mostu południowego na Dunajcu i przebiegiem obwodnicy, która rozpoczynałaby się od ul. Piramowicza w Nowym Sączu i biegła do Świniarska w gminie Chełmiec. Już poprzedni Zarząd Województwa Małopolskiego zarezerwował na ten cel 60 mln zł, a w ubiegłym roku udało się projekt wpisać w program rządowy Mosty dla Regionu (z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju przekazano 3 mln zł), co jest równoznaczne z tym, że wykonawca będzie mógł się starać o 80 proc. dotacji na inwestycję.

Już w lipcu 2018 roku województwo, powiat nowosądecki, miasto Nowy Sącz oraz gminy Chełmiec i Podegrodzie doszły do porozumienia w sprawie najkorzystniejszego dla wszystkich stron przebiegu drogi. Zaproponowany wariant C zaakceptowały również Wody Polskie oraz PKP. Równocześnie swoja wizję drogi zaproponowały Sądecka Izba Gospodarcza i Fundacja Pomyśl o Przyszłości Ryszarda Florka, między którym a prezydentem Ludomirem Handzlem doszło do trwającego prawie rok konfliktu. Obaj nie przebierali w swoich wypowiedziach. Zdaniem prezydenta: Florek i fundacja lansują swój wariant drogi, bo mają w tym „interes, aby uzbroić swoje tereny”, a miasto straci na tym miliony. Drugi odgryzała się, że prezydent dba o interes swojej pracownicy, bo kosztem oddalenia drogi od jej domu jest likwidacja kilku hektarów terenów przemysłowych. Kompromisem miał być wówczas wariant C’, ale w jego przypadku budowa mostu planowana była na najszerszym odcinku Dunajca, co powiększyłoby koszty, oraz z ominięciem gminy Chełmiec.

A jednak wariant C

Preferowany wariant C posiada, według opinii Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Krakowie, ma najlepsze przejście przez Dunajec. W raporcie przedstawiono matrycę analizy oddziaływania wszystkich wariantów na poszczególne elementy środowiska. Mając na uwadze różne aspekty, w tym środowiskowe, społeczne, techniczne, ekonomiczne, na podstawie których dokonano porównania wariantów, jako wariant najlepszy wybrany został wariant C.

Jak wskazano w raporcie, wszystkie warianty (A, B, C i D) zostały przekazane do zaopiniowania przez Zarządcę Rzeki Dunajec, tj. Państwowe Gospodarstwo Wodne Wody Polskie, które najlepiej oceniło wariant C i B, najgorzej natomiast wariant A i D (m.in. z uwagi na istniejący stan i zagospodarowanie koryta oraz wałów rzeki). Podobnie ze względu na ingerencję poprzez budowę mostu w obszarze z mniejszą ilością siedlisk Naturowych wariant C jest najkorzystniejszy. Z uwagi na powyższe wariant C wskazano jako wariant najkorzystniejszy dla środowiska.

- Ten wariant C jest wariantem optymalnym i szkoda zmarnowanego czasu. Mam nadzieje, że ta decyzja otworzy drzwi do tego, żeby odkorkować Nowy Sącz od strony południowej, żeby ulica Węgierska odetchnęła i mieszkańcy mogli swobodnie przemieszczać się po tej części miasta. Mam nadzieje, że jeszcze w tej kadencji odczujemy różnice – zaznacza prezydent Nowego Sącza Ludomir Handzel.

Podobnego zdania jest wójt gminy Chełmiec Bernard Stawiarski.

- To niezwykle dla nas ważna informacja. Wariant C jest najbardziej korzystny nie tylko dla mieszkańców naszej gminy, ale także całej Sądecczyzny. Cieszę się że decyzja został podjęta zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami samorządów, i zgodnie z zasadą racjonalności i dbałości o finanse publiczne – cieszy się Bernard Stawiarski i dodaje, że dzięki takiemu przebiegowi trasy uda się również połączyć w przyszłości istniejącą ścieżkę rowerową po lewej stronie Dunajca do EuroVelo po stronie Nowego Sącza.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska