Nowy spektakl Teatru Ludowego "Rozbitkowie" współtworzyły osoby niewidome

Julia Kalęba
Julia Kalęba
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23).
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23). fot. Klaudyna Schubert
Dziś w Teatrze Ludowym premiera społecznego spektaklu „Rozbitkowie”. Unikalny zapis poszukiwań twórczych w reżyserii Justyny Łagowskiej uwzględnia potrzeby widomej i niewidzącej publiczności.

Widzowie-Rozbitkowie dostają w prezencie Wyspę. Muszą ją poznać, zasiedlić, uczynić swoją. Stawanie się mieszkańcem Wyspy to proces, podczas którego dochodzą do głosu indywidualne pragnienia i potrzeby. To również droga tworzenia się bohatera literackiego, który może wszystko. Z Rozbitka staje się Księciem, ale by to osiągnąć, musi nauczyć się wyrażać swoje pragnienia i zyskać powszechną zgodę na to, by je spełnić. Spektakl bazujący na „Burzy” Williama Szekspira pokazuje, jak marzenia stają się rzeczywistością, jak wyobraźnia wynosi na wyżyny własnych fantazji i krok po kroku pozwala im się spełniać.

W sztuce obok aktorów Teatru Ludowego wystąpią osoby niewidome i słabowidzące. To efekt dwuletniej pracy warsztatowej z uczestnikami projektu „Przewodnicy zmysłów”. Ich celem było stworzenie nowej formy wydarzenia teatralnego, odrzucającej pryzmat wzroku i prowokującej widzów do obioru spektaklu pozostałymi zmysłami.

- Stworzyliśmy wartość, która nie jest ani słuchowiskiem, ani spektaklem teatralnym. To coś pomiędzy. Można uczestniczyć w spektaklu jako osoba widząca i na takiej samej zasadzie odbierać spektakl będąc niewidomym albo niedowidzącym –mówił podczas próby medialnej Maciej Namysło, aktor Teatru Ludowego w Krakowie.

Podczas pracy warsztatowej uczestnicy z niepełnosprawnością wzroku wspierali twórców teatralnych w poszukiwaniu rozwiązań artystycznych, które miały wzmacniać przekaz spektaklu, ale nie poprzez obraz. Uczestniczyli w zajęciach choreograficznych, pracowali z dramaturgiem Michałem Pabianem, a także Karolem Nepelskim, który skomponował muzykę. Na podstawie ich improwizacji aktorskich powstały monologi bohaterów, a scenariusz wzbogacił się o nowe postaci. Efektem tej pracy było także zaprojektowanie wielokanałowego systemu dźwiękowego, również rekwizyty i scenografia zostały zaprojektowane tak, by dawały dotykowe i zapachowe wrażenia.

Premiera 7 lutego na scenie Stolarnia.

"To co dał nam świat" - wspomnienie Krzysztofa Krawczyka

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie