Nowy spektakl Teatru Ludowego "Rozbitkowie" współtworzyły osoby niewidome

Julia Kalęba
Julia Kalęba
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23).
7 marca premiera "Rozbitków" w reżyserii Justyny Łagowskiej na podstawie "Burzy" Williama Szekspira w Teatrze Ludowym (os. Teatralne 23). fot. Klaudyna Schubert
Dziś w Teatrze Ludowym premiera społecznego spektaklu „Rozbitkowie”. Unikalny zapis poszukiwań twórczych w reżyserii Justyny Łagowskiej uwzględnia potrzeby widomej i niewidzącej publiczności.

Widzowie-Rozbitkowie dostają w prezencie Wyspę. Muszą ją poznać, zasiedlić, uczynić swoją. Stawanie się mieszkańcem Wyspy to proces, podczas którego dochodzą do głosu indywidualne pragnienia i potrzeby. To również droga tworzenia się bohatera literackiego, który może wszystko. Z Rozbitka staje się Księciem, ale by to osiągnąć, musi nauczyć się wyrażać swoje pragnienia i zyskać powszechną zgodę na to, by je spełnić. Spektakl bazujący na „Burzy” Williama Szekspira pokazuje, jak marzenia stają się rzeczywistością, jak wyobraźnia wynosi na wyżyny własnych fantazji i krok po kroku pozwala im się spełniać.

W sztuce obok aktorów Teatru Ludowego wystąpią osoby niewidome i słabowidzące. To efekt dwuletniej pracy warsztatowej z uczestnikami projektu „Przewodnicy zmysłów”. Ich celem było stworzenie nowej formy wydarzenia teatralnego, odrzucającej pryzmat wzroku i prowokującej widzów do obioru spektaklu pozostałymi zmysłami.

- Stworzyliśmy wartość, która nie jest ani słuchowiskiem, ani spektaklem teatralnym. To coś pomiędzy. Można uczestniczyć w spektaklu jako osoba widząca i na takiej samej zasadzie odbierać spektakl będąc niewidomym albo niedowidzącym –mówił podczas próby medialnej Maciej Namysło, aktor Teatru Ludowego w Krakowie.

Podczas pracy warsztatowej uczestnicy z niepełnosprawnością wzroku wspierali twórców teatralnych w poszukiwaniu rozwiązań artystycznych, które miały wzmacniać przekaz spektaklu, ale nie poprzez obraz. Uczestniczyli w zajęciach choreograficznych, pracowali z dramaturgiem Michałem Pabianem, a także Karolem Nepelskim, który skomponował muzykę. Na podstawie ich improwizacji aktorskich powstały monologi bohaterów, a scenariusz wzbogacił się o nowe postaci. Efektem tej pracy było także zaprojektowanie wielokanałowego systemu dźwiękowego, również rekwizyty i scenografia zostały zaprojektowane tak, by dawały dotykowe i zapachowe wrażenia.

Premiera 7 lutego na scenie Stolarnia.

Muzotok - Cleo: "mój żywioł to teledyski"

Wideo

Materiał oryginalny:

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3