https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Obniżka cen za przejazd autostradą A4. Ale tylko dla jednego sposobu płatności

POG
Anna Kaczmarz / Polskapresse / Dziennik Polski
Stalexport Autostrada Małopolska, operator autostrady A4 na odcinku Kraków-Katowice, wprowadza preferencyjne stawki dla automatycznych płatności za przejazd A4 Katowice-Kraków.

Nowe opłaty wejdą w życie od 1 stycznia 2020 roku. Dla samochodów osobowych będą one niższe o 30 proc. Dotyczy to jednak tylko automatycznego systemu opłacania przejazdu.

Aktualnie na odcinku A4 Katowice-Kraków można korzystać z dwóch automatycznych metod płatności – działającego od niedawna videotollingu oraz uruchomionego przed trzema laty elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą.

Nowy cennik opłat na A4
Nowy cennik opłat na A4 Stalexport

Od Nowego Roku do przynajmniej 31 marca 2020 r. kierowcy, którzy płacić będą za przejazd z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotolling) bądź urządzenia pokładowego, na każdej podróży zaoszczędzą od 15-30 proc., w zależności od kategorii pojazdu. Stawki w przypadku płatności automatycznych wyniosą od 1 stycznia 2020 r. dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł.

Skąd te zmiany?

– Przepustowość placów poboru opłat, które w systemie autostrad płatnych w Polsce stanowią tzw. wąskie gardła, na A4 Katowice-Kraków zależy w znacznej mierze od otwartości kierowców na korzystanie z najszybszych i najwygodniejszych metod płatności za przejazd. W tej chwili transakcje automatyczne stanowią ok. 17,5 proc. wszystkich płatności na bramkach. Chcemy zwiększyć liczbę tego rodzaju transakcji, aby znacząco skrócić czas przejazdu przez place poboru opłat, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu - zaznacza Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM.

Dlatego każda nowa decyzja o dołączeniu do płatności automatycznych będzie premiowana niższą stawką opłaty za przejazd, o wysokości zbliżonej do tej, jaka obowiązywała na zarządzanym przez Stalexport odcinku A4 dziesięć lat temu.

- Planujemy zwiększenie liczby bramek przeznaczonych wyłącznie dla płatności automatycznych jeśli zyskają one większą popularność wśród naszych użytkowników. Liczymy na to, że w ten sposób dodatkowo zachęcimy kierowców do używania Autopay, A4Go lub urządzeń Telepass. Od powszechności stosowania tych metod płatności zależy ostatecznie komfort podróżowania naszą autostradą – dodaje Czechowski.

Videotolling

Kierowcy, którzy jeżdżą autostradą A4 Katowice-Kraków okazjonalnie: w weekendy, czy na urlopy, ale także podróżujący tym odcinkiem częściej, np. do pracy, mogą korzystać z videotollingu – poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą.

Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.

A4Go

Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej – szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat.

– W przyszłym roku planujemy rozwinięcie elektronicznego poboru opłat A4Go o formułę postpaid. Urządzenie pokładowe będzie powiązane z kartą bankową, podobnie, jak w przypadku Autopay, obciążaną po przejeździe przez bramkę. Przewidujemy również wprowadzenie na naszą autostradę nowych operatorów videotollingu – zapowiada Rafał Czechowski.

W celu maksymalnego usprawnienia przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych użytkownikom A4Go i Autopay dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.

WIDEO: Krótki wywiad

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 8

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dziwna umowa

Należy zakończyć współpracę z tą dziwna firmą. Ciągłe naprawy ,

umowa ograniczająca rozwój terenów przyległych. Gdyby nie tajna umowa z tą firma dawno by już istniały alternatywne połączenia Katowic i Krakowa.

G
Gość
2 grudnia, 21:09, Gość:

Nie wiem kto to pisał, ale powinien nauczyć się liczyć 30% z 10 tj 7, ale z 20 to nie 17 tylko 14, a z 35 to 24.50. Tak że matematyka nie jest mocną stroną redaktora jak i włodarzy autostrady.

20% poprawnych odpowiedzi - pała! A to nie były całki...

m
mejski żul

ale pierdoły krótki wywiad

d
danag

Stalexport próbuje ocieplić swój wizerunek bo liczy na przedłużenie kontraktu na zarządzanie A4 po 2027. Jak tylko im się to uda znowu wszystkim przykręcą śrubę.

z
zzz

"Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą." - strach pomyśleć co by było gdyby były po prostu... winiety....

G
Gość

Nie wiem kto to pisał, ale powinien nauczyć się liczyć 30% z 10 tj 7, ale z 20 to nie 17 tylko 14, a z 35 to 24.50. Tak że matematyka nie jest mocną stroną redaktora jak i włodarzy autostrady.

G
Gość

Wszystko fajnie, tylko żeby te bramki były włączone / było ich więcej

G
Gość

Dobre i tyle. Ale, tyle powinni zapłacić wszyscy. A od tej ceny należałoby naliczać bonifikatę.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska