reklama

Obniżka cen za przejazd autostradą A4. Ale tylko dla jednego sposobu płatności

POGZaktualizowano 
Anna Kaczmarz / Polskapresse / Dziennik Polski
Stalexport Autostrada Małopolska, operator autostrady A4 na odcinku Kraków-Katowice, wprowadza preferencyjne stawki dla automatycznych płatności za przejazd A4 Katowice-Kraków.

Nowe opłaty wejdą w życie od 1 stycznia 2020 roku. Dla samochodów osobowych będą one niższe o 30 proc. Dotyczy to jednak tylko automatycznego systemu opłacania przejazdu.

Aktualnie na odcinku A4 Katowice-Kraków można korzystać z dwóch automatycznych metod płatności – działającego od niedawna videotollingu oraz uruchomionego przed trzema laty elektronicznego poboru opłat A4Go oraz Telepass. Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą.

Nowy cennik opłat na A4
Nowy cennik opłat na A4 Stalexport

Od Nowego Roku do przynajmniej 31 marca 2020 r. kierowcy, którzy płacić będą za przejazd z wykorzystaniem odczytu tablicy rejestracyjnej pojazdu (videotolling) bądź urządzenia pokładowego, na każdej podróży zaoszczędzą od 15-30 proc., w zależności od kategorii pojazdu. Stawki w przypadku płatności automatycznych wyniosą od 1 stycznia 2020 r. dla pojazdów kategorii 1: 7 zł, dla pojazdów kategorii 2 i 3: 17 zł, a dla pojazdów kategorii 4 i 5: 30 zł.

Skąd te zmiany?

– Przepustowość placów poboru opłat, które w systemie autostrad płatnych w Polsce stanowią tzw. wąskie gardła, na A4 Katowice-Kraków zależy w znacznej mierze od otwartości kierowców na korzystanie z najszybszych i najwygodniejszych metod płatności za przejazd. W tej chwili transakcje automatyczne stanowią ok. 17,5 proc. wszystkich płatności na bramkach. Chcemy zwiększyć liczbę tego rodzaju transakcji, aby znacząco skrócić czas przejazdu przez place poboru opłat, zwłaszcza w okresie wzmożonego ruchu - zaznacza Rafał Czechowski, rzecznik prasowy SAM.

Dlatego każda nowa decyzja o dołączeniu do płatności automatycznych będzie premiowana niższą stawką opłaty za przejazd, o wysokości zbliżonej do tej, jaka obowiązywała na zarządzanym przez Stalexport odcinku A4 dziesięć lat temu.

- Planujemy zwiększenie liczby bramek przeznaczonych wyłącznie dla płatności automatycznych jeśli zyskają one większą popularność wśród naszych użytkowników. Liczymy na to, że w ten sposób dodatkowo zachęcimy kierowców do używania Autopay, A4Go lub urządzeń Telepass. Od powszechności stosowania tych metod płatności zależy ostatecznie komfort podróżowania naszą autostradą – dodaje Czechowski.

Videotolling

Kierowcy, którzy jeżdżą autostradą A4 Katowice-Kraków okazjonalnie: w weekendy, czy na urlopy, ale także podróżujący tym odcinkiem częściej, np. do pracy, mogą korzystać z videotollingu – poboru opłat opartego o identyfikację numeru rejestracyjnego pojazdu. Przejazdy są opłacane poprzez aplikację Autopay, która pozwala zarejestrować pojazd w bazie i powiązać numer rejestracyjny z kartą kredytową lub płatniczą.

Zainstalowane na bramkach kamery odczytują tablicę rejestracyjną, a system natychmiast podnosi szlaban. Szybkie przejazdy, nawet w okresach wzmożonego ruchu, są możliwe m.in. dzięki wyznaczeniu dla tej metody płatności trzech bramek na każdym placu poboru opłat, oznaczonych symbolem czarnej kamery na żółtym tle. Z tą samą aplikacją można przejechać także koncesyjnym odcinkiem autostrady A1.

A4Go

Regularnym użytkownikom autostrady, w tym m.in. właścicielom flot, koncesjonariusz proponuje elektroniczny pobór opłat A4Go, działający w oparciu o zainstalowane na przedniej szybie pojazdu urządzenie pokładowe. Komunikuje się ono z anteną na bramce autostradowej – szlaban podnosi po dokonaniu kategoryzacji pojazdu, a historię podróży i transakcji można śledzić na bieżąco poprzez internetowe konto użytkownika. A4Go funkcjonuje na razie jako przedpłata, czyli tzw. prepaid. Użytkownik opłaca z góry odpowiednią liczbę impulsów, odpowiadającą liczbie przejazdów przez place poboru opłat.

– W przyszłym roku planujemy rozwinięcie elektronicznego poboru opłat A4Go o formułę postpaid. Urządzenie pokładowe będzie powiązane z kartą bankową, podobnie, jak w przypadku Autopay, obciążaną po przejeździe przez bramkę. Przewidujemy również wprowadzenie na naszą autostradę nowych operatorów videotollingu – zapowiada Rafał Czechowski.

W celu maksymalnego usprawnienia przejazdów z wykorzystaniem płatności automatycznych użytkownikom A4Go i Autopay dedykowano na wyłączność pomarańczową, skrajną lewą bramkę każdego z placów poboru opłat.

WIDEO: Krótki wywiad

Czytaj także

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 9

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

D
Dziwna umowa

Należy zakończyć współpracę z tą dziwna firmą. Ciągłe naprawy ,

umowa ograniczająca rozwój terenów przyległych. Gdyby nie tajna umowa z tą firma dawno by już istniały alternatywne połączenia Katowic i Krakowa.

G
Gość
2 grudnia, 21:09, Gość:

Nie wiem kto to pisał, ale powinien nauczyć się liczyć 30% z 10 tj 7, ale z 20 to nie 17 tylko 14, a z 35 to 24.50. Tak że matematyka nie jest mocną stroną redaktora jak i włodarzy autostrady.

3 grudnia, ‎00‎:‎00, Gość:

20% poprawnych odpowiedzi - pała! A to nie były całki...

30% z 10 tj 3 kolego............... tak dla poprawności czytania/pisania ze zrozumieniem........

G
Gość
2 grudnia, 21:09, Gość:

Nie wiem kto to pisał, ale powinien nauczyć się liczyć 30% z 10 tj 7, ale z 20 to nie 17 tylko 14, a z 35 to 24.50. Tak że matematyka nie jest mocną stroną redaktora jak i włodarzy autostrady.

20% poprawnych odpowiedzi - pała! A to nie były całki...

m
mejski żul

ale pierdoły krótki wywiad

d
danag

Stalexport próbuje ocieplić swój wizerunek bo liczy na przedłużenie kontraktu na zarządzanie A4 po 2027. Jak tylko im się to uda znowu wszystkim przykręcą śrubę.

z
zzz

"Dedykowanie Autopay i A4Go osobnych pasów pozwoliło uzyskać na nich przepustowość aż trzykrotnie większą w stosunku do linii z tradycyjną obsługą." - strach pomyśleć co by było gdyby były po prostu... winiety....

G
Gość

Nie wiem kto to pisał, ale powinien nauczyć się liczyć 30% z 10 tj 7, ale z 20 to nie 17 tylko 14, a z 35 to 24.50. Tak że matematyka nie jest mocną stroną redaktora jak i włodarzy autostrady.

G
Gość

Wszystko fajnie, tylko żeby te bramki były włączone / było ich więcej

G
Gość

Dobre i tyle. Ale, tyle powinni zapłacić wszyscy. A od tej ceny należałoby naliczać bonifikatę.

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3