Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Od 3 września ma zostać uruchomiony przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Przystanek Kraków Grzegórzki
Przystanek Kraków Grzegórzki PKP PLK
Trwają ostatnie prace związane z uruchomieniem przystanku kolejowego Kraków Grzegórzki. Nowy obiekt ma przyczynić się do znacznego rozszerzenia oferty transportowej w centrum stolicy Małopolski.

- Coraz mniej czasu zostało do otwarcia nowego przystanku Kraków Grzegórzki. Na peronach i drogach do nich pojawiły się już tablice z oznakowaniem. Wykonawcy instalują oświetlenie i inne systemy elektroniczne. Na klatkach schodowych przygotowywana jest posadzka i montowane są bariery ochronne. Pierwsi podróżni skorzystają z przystanku już 3 września - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przystanek Kraków Grzegórzki ma być uwzględniony w nowych rozkładach jazdy. Dzięki nowemu obiektowi będzie można szybko przejechać do centrum Krakowa i wysiąść w rejonie Hali Targowej bez konieczności dojeżdżania do Dworca Głównego PKP.

Dwustronny przystanek Kraków Grzegórzki jest zlokalizowany przy estakadzie kolejowej. Będzie można na niego wyjść schodami (od strony ul. Grzegórzeckiej, Dietla, a także Berka Joselewicza), albo wyjechać windą (wejściami od strony ul. Grzegórzeckiej i Dietla).

Budowa przystanku Kraków Grzegórzki prowadzona jest w ramach gigantycznego zadania za przeszło 1,2 mld zł, polegającego na dobudowie drugiej pary torów na linii kolejowej E30 na odcinku Kraków Główny Towarowy - Rudzice.

9 czerwca, po sześciu latach budowy, oddano do użytku drugą parę torów przecinających centrum Krakowa. W ramach inwestycji powstała dodatkowa, druga para torów aglomeracyjnych na odcinku Kraków Główny – Kraków Płaszów, a także dodatkowy tor na odcinku Kraków Płaszów – Kraków Bieżanów.

Układ torowy rozbudowano z myślą o rozwoju połączeń aglomeracyjnych. Tory „boczne” są przeznaczone dla pociągów aglomeracyjnych i regionalnych, a środkiem jeździć mają pociągi dalekobieżne. Takie rozwiązanie ma ułatwić prowadzenie ruchu i dać możliwość przewoźnikom uruchomienia dodatkowych połączeń.

Dla potrzeb ułożenia dodatkowych torów w ramach gigantycznej kolejowej inwestycji powstały m.in. estakady kolejowe (zastąpiły nasypy) o długości 700 metrów między ulicami Miodową i Kopernika oraz rozbudowano wiadukt kolejowy nad ul. Grzegórzecką.

Nad Wisłą wybudowano trzy nowe mosty kolejowe. Są różnej szerokości, ale mają podobną konstrukcję. Pociągi mogą po nich kursować z prędkością do 100 km/h. Obok jednego z mostów wybudowano kładkę pieszo-rowerową łączącą Kazimierz i Grzegórzki z Zabłociem.

Dokańczana jest przebudowa przystanku Kraków Zabłocie i zagospodarowywanie terenów w sąsiedztwie tego obiektu.

Porządki wokół nowego przystanku Kraków Zabłocie. Duży teren...

Inwestycja objęła również budowę przystanku kolejowego Złocień (przy ul. Złocieniowej). W ramach przedsięwzięcia przebudowano cztery stacje: Kraków Główny Towarowy, Kraków Główny Osobowy, Kraków Płaszów, Kraków Bieżanów. Przebudowano także cztery przystanki kolejowe: Kraków Łobzów, Kraków Prokocim, Kokotów, Węgrzce Wielkie.

Oto najlepsze miasta do życia w Polsce

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska