https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Od 8 stycznia zmiany w komunikacji miejskiej. Sprawdź, jak pojadą tramwaje i autobusy

Bartosz Dybała
Anna Kaczmarz/Polskapresse
To będzie prawdziwa rewolucja w krakowskiej komunikacji miejskiej. Pojawią się nowe linie tramwajowe i autobusowe, a niektóre z już kursujący pojadą częściej.

Zmiany dotyczące kursowania tramwajów:

- linia 1 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 2 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 3 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem – co drugi kurs skrócony poza szczytem do Dworca Towarowego;
- linia 4/44 (4 na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem, wspólnie z linią wspomagającą: 44 Bronowice – Królewska – Basztowa – Mogilska – Al. Solidarności – Kopiec Wandy częstotliwość co 15 minut, brak kursów poza szczytem, wspólnie z 4 co 7-8 minut w szczycie;
- linia 5 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 6 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 7 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 14;
- linia 8 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 9 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 10 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 11 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 12 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 22;
- linia 13 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie, poza szczytem co 15 minut;
- linia 14 – na trasie wydłużonej do Bronowic Małych – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 16 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 17 – nowa trasa linii Czerwone Maki P+R – Kapelanka – Dietla – Grzegórzecka – tunel – Dworzec Towarowy, częstotliwość co 15 minut w szczycie, brak kursów poza szczytem;
- linia 18 – na obecnej trasie – częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 19 – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 20 – korekta trasy w centrum miasta, przejazd ulicą Dunajewskiego i Basztową, częstotliwość co 7-8 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 21 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 22 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 23 – nie kursuje, zastąpiona przez zwiększenie częstotliwości linii 3, 11 i 13;
- linia 24 – na obecnej trasie – częstotliwość co 15 minut w szczycie oraz poza szczytem;
- linia 50 – na obecnej trasie – częstotliwość co 5 minut w szczycie oraz 7-8 minut poza szczytem;
- linia 52 – na obecnej trasie – częstotliwość co 5 minut w szczycie oraz co 7-8 minut poza szczytem.

Zmiany dotyczące kursowania autobusów:

- uruchomienie linii 114 na trasie Chełmońskiego Pętla – Armii Krajowej – Krasińskiego – Kapelanka – Kobierzyńska – Pod Fortem. Wzmocnienie oferty na ciągach zatłoczonych linii 173, 194 i 501. Po remoncie ulicy Chełmońskiego dodatkowe skierowanie w jednym kierunku przez tę ulicę między ulicą Jasnogórską a Stawową. Częstotliwość kursowania linii co 12 minut w godzinach szczytu i co 20 minut poza szczytem;

- rozdzielenie linii 178 na dwie: 178 na obecnej trasie i 478 od Kobierzyńskiej po trasie linii 106 do Skotnik Szkoły (powrót jako linia 178). Zwiększenie oferty połączeń z innymi częściami miasta dla Skotnik i Kobierzyna (w tym dla szpitala specjalistycznego).
- likwidacja linii 106 poprzez wchłonięcie jej przez nową linię 478. Zwiększenie częstotliwości kursowania linii 166 w międzyszczycie z 48 do 40 minut celem koordynacji z linią 478;

- zwiększenie częstotliwości kursowania linii 116 do 20 minut. Linia będzie głównym regularnym połączeniem Skotnik z najbliższą pętlą tramwajową (Czerwone Maki P+R);

- zwiększenie częstotliwości kursowania linii 172 i 572 do 15 minut. Zostaną zamienione końcówki linii, czyli linia 172 pojedzie do Kombinatu, a linia 572 do Alei Przyjaźni. Zyska szczególnie rejon przystanku Struga, który otrzyma nową całodzienną i całotygodniową linię. W związku z zamianą końcówek, kursowanie linii 572 zostanie ograniczone tylko do godzin szczytu. Linia 172 od pierwszego do ostatniego kursu pojedzie w dni powszednie co 15 minut, a w dni wolne co 20 minut;

- częstotliwość będzie zwiększona z 24 do 20 minut. Najbardziej popularne linie autobusowe w godzinach pozaszczytowych nie będą kursowały rzadziej niż w dni wolne. Liczba kursów zwiększy się o około 2 na każdej linii. Zmiana będzie dotyczyła linii: 144, 151, 164, 169, 173, 174, 178, 184, 451, 469, 484. Dodatkowo przewidziane jest zwiększenie częstotliwości linii 174 i 178 z 30 do 20 minut w niedziele i święta;

- połączenie linii 153 i 163 w jedną linię 163 o trasie Os. Piastów – Rżąka. Pozwoliłoby to zoptymalizować liczbę kursów na ul. Klasztornej, którą obecnie jadą aż 4 linie. Jednocześnie zapewni więcej połączeń bezpośrednich i zwiększy atrakcyjność szybkiego połączenia obwodowego (linia 163) dla wschodnich dzielnic miasta. Czas przejazdu 61 minut (dla porównania linia 139 – 67 minut, linia 152 – 62 minuty). Konieczne będzie skierowanie wybranych kursów około godziny 6, 14 i 22 przez Kombinat (wjazd kieszeniowy od skrzyżowania al. Solidarności – Bulwarowa). Wjazdy do Lesiska zapewni linia 123 z większą liczbą kursów. Częstotliwość nowej linii zgodnie z obecną częstotliwością linii 163 (24/30/40/40);

- wydłużenie linii 193 do Ronda Barei (postój w zatoce na ul. Strzelców) i zwiększenie częstotliwości do analogicznej z linią 163 (24/30/40/40 zamiast obecnych 30/60/60/60), co poprawia ofertę w całej Nowej Hucie. Dodatkowo zrealizowane będzie postulowane w uchwale Dzielnicy XV wydłużenie linii do Ronda Barei;

- skierowanie linii 123 przez Lesisko w zamian za kursy linii 153, co zwiększa liczbę kursów wykonywanych do Lesiska oraz zapewnia bezpośrednie połączenie na drugi brzeg Wisły (m.in. do pętli Mały Płaszów). Dla zapewnienia koordynacji z liniami 163 i 193 częstotliwość w dni wolne zostałaby zmniejszona z 30 do 40 minut;

- uruchomienie linii 413 na trasie Na Załęczu – Rondo Czyżyńskie. Bardzo krótka linia o czasie przejazdu 7 minut kursowałaby co 30 minut, zwiększając częstotliwość na ulicy Sołtysowskiej z 15 do 10 minut w godzinach szczytu i z
30 do 15 poza godzinami szczytu;

- uruchomienie linii 149 do obsługi ulic Giedroycia (zakład przekształcania odpadów) i Wańkowicza. Trasa linii Lesisko – Longinusa Podbipięty – Giedroycia – Igołomska – Ptaszyckiego – al. Jana Pawła II – pl. Centralny im. Reagana – al. Solidarności – Wańkowicza – Kocmyrzowska – Poległych w Krzesławicach – Architektów – Os. Na Stoku. Częstotliwość co 80 minut, kursy w godzinach o rzeczywistym zapotrzebowaniu (na początek przewidziano 8 kursów). Uruchomienie nowej linii pozwoli uniknąć nadpodaży miejsc i na bieżąco regulować liczbę kursów, co byłoby trudniejsze w realizacji w przypadku wydłużania linii już istniejących.

WIDEO: Co Ty wiesz o Krakowie - odcinek 20

Autor: Gazeta Krakowska, Dziennik Polski, Nasze Miasto

Komentarze 19

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

E
Efka
Plus za 163 choć za rzadko
E
Ewka
Wielkie zapowiedzi wielkich zmian a wyszło jak zwykle efekt 9 zamiast co 10 min jeździ co 15 min 4 to samo. Wczoraj czekając DŁUŻEJ na 9 przejechało z pięć 13. Czyżby zwiększona częstotliwość dotyczy tylko 13??? Niestety ja nie odczułam niczego lepszego.
x
xx
Linia 243 kursująca z Dworca Płaszów do Węgrzc Wielkich kursuje co godzinę, a tłumy są takie, ze nie raz po prostu nie ma miejsca i zostaje się na przystanku
szkoda, że została zapomniana
a 143 dalej jeździ prawie puste co 20min
A
Ania
Dokładnie. Dostać się po 22 z Kleparza na Wolę to porażka. Jak nie zdążysz na 15 po to sobie czekaj pół godziny. Kto jeździ, ten wie, jakie to przyjemne, szczególnie w zimie. Brawo
G
Gabi
Chcecie, żeby ludzie jeździli komunikacją zamiast samochodami, tymczasem dla dzielnicy, gdzie jest najwięcej samochodów, nie macie żadnych dodatkowych kursów? Ktoś tam myśli? Królowej Jadwigi zakorkowana na maksa, jak myślicie, dlaczego?
i
inka
A co ze Zwierzyńcem, Wolą Justowską? Zabraliście nam 152 do Czyżyn i 192 jeździ z łaską trzy razy na godzinę!!
---
"linia 24 – na obecnej trasie" - g...o prawda, bo będzie zlikwidowana jej trasa Bronowice Małe - Prokocim; pozostanie tylko trasa Bronowice Małe - Kurdwanów.
J
Ja
Majcher zapewnia świetny dojazd do swojej prestiżowej szkoły
C
Ccc
Najlepsze linie, autobusy itd ... O Kurdwanowie w którym mieście piszesz bo na pewno nie Krakowie
r
raf
Kto i dlaczego usuwa linię 23 i w tym momencie niema bezpośredniego połączenia Nowy Bieżanów-Czerwone Maki. I jaki sens był budowy parking P +R Nowy Bieżanów
m
maka
A z północnego Krakowa na Ruczaj dalej zostaną tylko przesiadki. Czy wskrzeszana 114 nie mogła wrócić na swoją dawną trasę ?
R
Reader
Czy moglibyście się zająć tematem rozbudowy linii tramwajowej do Ronda Ofiar Katynia? I zwiększeniem liczby połączeń pociągów do Zabierzowa/Tenczynka/Krzeszowic?
R
Reader
Kurcze, ludzie! Przyszło nam mieszkać w przepięknym mieście, żyjemy tu i pracujemy więc władze miasta muszą zrobić wszystko, żeby było nam tutaj dobrze! To jest ich obowiązek i jeśli Prezydent ze swoimi ludźmi nie będą dbać o Krakowian, to kto będzie?
j
ja
Miało nie być już 50 co 5 minut a będzie. Jaki baran z miasta tam mieszka ze na Kurdwanów są najlepsze tramwaje, autobusy i kursują najczęściej.
M
Michal
Kobieto 139 jezdzi co 7 minut a ty chcesz jeszcze linie nastepna?chyba zartujesz,ze sa korki I jest opozniony to trudno,wyslij pismo do zikitu zeby zrobili linie z.bronowic do mydlnik co 5 minut likwidujac 139 to bedziesz miala punktialnie autobus
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska