Opóźnienia w budowie tunelu na zakopiance. Kiedy wreszcie pojedziemy nową trasą? [ZDJĘCIA]

Łukasz Bobek
Łukasz Bobek
Tak wygląda aktualny stan prac w tunelu na nowej zakopiance
Tak wygląda aktualny stan prac w tunelu na nowej zakopiance GDDKiA
Udostępnij:
Budowa tunelu na zakopiance przeciągnie się. Co prawda Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad nie podjęła jeszcze decyzji w sprawie wniosku włoskiej firmy Astaldi o przedłużenie terminu zakończenie prac przy tunelu, jednak drogowcy już otwarcie przyznają, że trzeba liczyć się z opóźnieniami rzędu 2-3 miesięcy. Mimo że robota w trakcie, już rozpoczęły się szkolenia służb ratunkowych.

Nowa zakopianka. Tak wygląda aktualny stan prac w tunelu

Budowa tunelu drogowego pod Luboniem Małym – w ciągu drogi krajowej S7 z Lubnia do Rabki to jedna z ważniejszych inwestycji drogowych, która ma skrócić czas przejazdu na trasie Kraków-Zakopane. Faktycznie pod Luboniem powstają dwa tunele - po jednym dla każdego kierunku jazdy. W każdym z nich będą po dwa pasy. Oba tunele będą miały nieco ponad 2 kilometry.

Astaldi ma także wybudować drogi dojazdowe do tuneli po obu stronach góry. Drążenie tuneli rozpoczęło się w marcu 2017 roku. Roboty ruszyły z obu stron Lubonia. W październiku 2019 przebito prawy tunel, a w kwietniu 2020 - lewy. Według umowy Włochów z GDDKiA, praca ma zostać zakończona w lutym 2022 roku.

Jednak w sierpniu Włosi wystosowali do GDDKiA wniosek o przedłużenie terminu zakończenia prac. Powoływali się na wyjątkowo długą zimę, a także problemy z pracownikami. Spora część załogi zachorowała na covid-19, co zdaniem Astaldi wpłynęło na organizację pracy i postępy robót.

Obecnie, jak informuje GDDKiA, postęp prac przy całym tunelu jest na poziomie 69,1 proc. Tymczasem terminu wskazanego w umowie pozostało niecałe pięć miesięcy.

Nowa zakopianka. Będą opóźnienia

- Na chwilę obecną wniosek Astaldi o wydłużenie terminu zakończenia prac nie został rozpatrzony. Oficjalnie więc nadal obowiązuje termin luty 2022. Nie możemy jednak udawać, że nie było pandemii i problemów związanych z covid-19. Dlatego liczymy się z tym, że prace przy budowie tunelu mogą być wydłużone o 2-3 miesiące - mówi Iwona Mikrut z krakowskiego oddziału GDDKiA.

Gdy budowlańcy zakończą prace, kierowcy i tak nie będą mogli na drugi dzień wjechać do tunelu. Wtedy przyjdzie czas na procedury odbioru tunelu. A to może oznaczać kolejne tygodnie. Chodzi bowiem nie tylko o odbiór przez nadzór budowlany, ale także przez policję, straż pożarną i wszelkie inne służby ratunkowe. Te bowiem muszą zapoznać się z tunelem, systemami tam zainstalowanymi, drogami ewakuacyjnymi.

- Służby ratownicze muszą przygotować się do przeprowadzania ewentualnych akcji ratunkowych. Zorganizowane zostaną szkolenia i ćwiczenia. Tunel szczególnie o tej długości wymaga odpowiednich zabezpieczeń i zapewnienia kierowcom w każdej sytuacji maksimum bezpieczeństwa -zaznacza Iwona Mikrut.

Nowa zakopianka. Kiedy pojedziemy tunelem?

GDDKiA nie wie, ile to może potrwać i kiedy faktycznie kierowcy będą mogli jeździć tunelem. Tym samym - biorąc pod uwagę dodatkowe miesiące pracy - pod znakiem zapytania może stanąć przejezdność tunelu w czasie wakacji 2022 roku. Być może jednak uda się drogowcom szybciej uwinąć - głównie z częścią związaną ze odbiorami i szkoleniami służb ratunkowych. Choć do zakończenia prac budowlanych w tunelu jeszcze daleko, GDDKiA już rozpoczęła organizować spotkania ze służbami. Pierwsze odbyły się z policją i strażakami.

- 30 września 2021 r. odbyło się spotkanie techniczne z przedstawicielami służb ratunkowych, które miało na celu zapoznanie z obiektem, jego wyposażeniem, oraz zaznajomieniem ze wstępnym harmonogramem ćwiczeń. W spotkaniu udział wzięli przedstawiciele Komendy Wojewódzkiej Policji w Krakowie, Krakowskiego Pogotowia Ratunkowego oraz Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej. Podczas spotkania omówione zostały przede wszystkim parametry techniczne tunelu, m. in.: długość tunelu, prędkość projektową, szerokość użytkową tunelu, rozmieszczenie punktów alarmowych oraz drogi ewakuacji. Zaproszone osoby, mogły również zapoznać się z instalacjami bezpieczeństwa, takimi jak: oświetlenie, wentylacja, monitoring, łączność alarmowa i techniczna czy urządzenia detekcji i sygnalizacji pożaru. Spotkanie umożliwiło analizę procedur bezpieczeństwa podczas takich zdarzeń jak pożar, incydent drogowy, awaria techniczna, natężenie ruchu czy prace eksploatacyjne - informuje Monika Skrzydlewska z GDDKiA.

Równoległe do budowy tunelu trwają prace budowlane na odcinku Luboń-Naprawa. Tutaj postęp prac jest większy niż w przypadku tunelu. Drogowcy szacują go na 92,24 proc.

Drogowcy prowadzą także prace na kolejnym odcinku zakopianki - z Rdzawki do Nowego Targu. Tutaj inwestycja została rozpoczęta w lipcu 2020 roku. Zgodnie z umową wykonawca ma zakończyć roboty w październiku 2023 roku. Odcinek z Rdzawki do Nowego Targu będzie w sumie kosztował ponad 880 mln zł.

Ruszyła budowa bariery na granicy polsko-białoruskiej

Wideo

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość
podniosą znowu min wynagrodzenie i już problem bo zmniejsza ilość ludzi żeby reszto dostała podwyżki. A kto sprawdził ilu zachorowało na covid?

to taki wentyl bezpieczeństwa...najpierw zaniżają ceny i biorą po 2, 3 zlecenia a później co?! termin ma być utrxymany bo inaczej kary i wynocha .... termin u nas jest płynna wartością a zimy są i będa, deszcze też- sorki taki klimat!
a
aqwa
Szanowna nowa redakcjo, poszperajcie w Waszym archiwum i przypomnijcie kiedy, wg. Złotoustego Ministra Adamczyka Rodacy mieli pojechać na Sylwestra do Zakopanego nowym tunelem i nową zakopianką ??
G
Gość
Droga która sprawia, że w ciągu 3 godzin (niekiedy znacznie dłużej) potrafisz zapomnieć o pozytywnych wrażeniach z wypadu w Tatry. Ludzie! Ile można budować drogę!? Austria, Włochy, Słowenia, Chorwacja mają takich tras setki kilometrów. U nas budowa jednej drogi w góry i tunelu to sprawa narodowa. Jak kiedyś skończą to może warto poświęcić jej nową zwrotkę 'Mazurka Dąbrowskiego'...?
x
xx
"Faktycznie pod Lubowiem powstają dwa tunelu" - no ręcę opadają, nie potraficie napisac normalnie, po polsku?
T
Tępy Wsion
>>>Będą opóźnienia w budowie tunelu.

Kolejne ?

Wzieliby krtka od razu z jakąś euro vią i by było dawno po zabawie
Dodaj ogłoszenie