Obwodnicy ma powstać w ciągu dróg wojewódzkich 957 i 962 i ułatwić dostęp zmotoryzowanym do drogi krajowej nr 7, która prowadzi z Jabłonki do Chyżnego i dalej na Słowację. Dzięki niej cały ruch tranzytowy, w tym ciężkich samochodów dostawczych, zostanie wyprowadzony z centrum Jabłonki.
Rozwój transportu na obszarze Podtatrza jest niezwykle ważny dla tej części regionu, ale też całej Małopolski. Obwodnica Jabłonki znacząco poprawi komunikację w tym rejonie z korzyścią dla mieszkańców, ale też dla turystów. Marszałek Witold Kozłowski i wicemarszałek Łukasz Smółka podpisali umowę z wójtem Jabłonki Antonim Karlakiem, która przybliża realizację kolejnej drogowej inwestycji.
- Zarząd województwa podjął decyzję o wspólnej, z władzami Jabłonki, realizacji projektowanej obwodnicy tej miejscowości. Dzisiaj podpisaliśmy porozumienie dotyczące opracowania wielowariantowej koncepcji budowy tej ważnej drogi w ciągu dróg wojewódzkich nr 957 i 962. Mam taką nadzieję, że ten etap zamkniemy do końca przyszłego roku. Musimy szukać racjonalnego rozwiązania, które udrożni ruch, zapewni bezpieczeństwo, ale też nie przekroczy racjonalnych możliwości finansowania tej inwestycji - mówi marszałek Małopolski, Witold Kozłowski.
Podpisana przez województwo małopolskie i gminę Jabłonka umowa dotyczy wspólnej realizacji „Opracowanie wielowariantowej koncepcji budowy obwodnicy Jabłonki w ciągu DW 957 i DW 962 wraz z pozyskaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach”.
Powstanie m.in. studium korytarzowe, wielowariantowa koncepcja przebiegu trasy, materiały do decyzji środowiskowej. Następnie firma, która wygra przetarg, będzie zobowiązana uzyskać decyzję środowiskową, która jest warunkiem do uzyskania pozwolenia na budowę.
Na razie nie wiadomo, gdzie dokładnie będzie przebiegać obwodnica. Wiadomo za to, że będzie musiała ona powstać po gruntach prywatnych. Dlatego przy opracowaniu dokumentacji konieczne będzie przeprowadzenie analizy rynku nieruchomości i oszacowanie wartości gruntów, które trzeba będzie wykupić.
- Przed nami trudne zadanie, ale dzięki tej ważnej drogowej inwestycji poprawi się bezpieczeństwo podróżowania i komunikacja w południowej części naszego regionu - dodaje wicemarszałek Łukasz Smółka.
Koszt przygotowania dokumentacji to ponad 1,1 mln zł, z czego dofinansowanie z Funduszy Europejskich wyniesie ponad 800 tys. zł. Pozostałą kwotę przekaże województwo (75 proc.) oraz gmina Jabłonka (25 proc.).
Czy te pieniądze wystarczą na przygotowanie dokumentacji – tego na razie nie wiadomo. Wiadomo za to, że droższa będzie niż wstępnie zakładano dokumentacja dla obwodnicy Zakopanego. Przygotowuje ją województwo małopolskie, ale w 50 proc. finansuje miasto Zakopane. Początkowo spodziewano się, że koszty prac pochłoną 700 tys. zł. Teraz okazuje się, ze potrzeba na to 1,5 mln zł. Rada miasta Zakopanego wyraziła zgodę na wyłożenie z budżetu miasta większych pieniędzy.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
